Dusseldorf-Manila. Overstap Beijing

Binnenkort vlieg ik van Dusseldorf naar Manila. Ik moet overstappen in Beijing. Ik heb hier negatieve verhalen verhalen over gehoord van kennissen. Een kennis wou haar bagage weer ophalen en opnieuw inchecken (voor reis naar Australie) en toen vroegen ze haar ineens om een dagvisum van China, wat ze natuurlijk niet had. Vervolgens kan er niemand engels OF onverstaanbaar. Ik moet bekennen dat ik nogal op zie tegen deze overstap.

Zijn er mensen met ervaring met een overstap hier? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Zelf heb ik geen visum voor China geregeld. Mijn enige voorbereiding is een beetje chinees geld (25 euro) voor een flesje water oid. hahaha.

Best mogelijk dat het hier om een Chinese ambtenaar gaat die corrupt is en wat wilde bijverdienen. Hoewel sommige landen stellen een zogenaamd transit visum verplicht voor als je op hun airport gaat overstappen. Probeer even uit te vissen of China ook een transit of overstap visum verplicht is . Kan je wel informeren bij de Chinese ambassade in nederland( misschien staat het wel op hun website ). Of probeer andere bij het reisburo of de vliegmaatschappij te vragen of je een overstapvisum nodig heb.

Voor een normale overstap heb je zeker geen visum nodig, maar hoef je ook je bagage niet op te halen en opnieuw in te checken. Ik heb dit reeds twee keer meegemaakt met vluchten naar Seoul en Taipei, geen enkel probleem. Gewoon bordjes “International transfers” volgen, dan wordt je paspoort wel een paar keer bekeken en wordt je handbagage gecontroleerd, maar er is geen visum voor nodig.

Het wordt een ander verhaal wanneer je twee afzonderlijke vluchten geboekt hebt van hier naar Beijing en dan vanaf Beijing naar je eindbestemming. Dan kan je bagage niet doorgelabeld worden en zal je ook zelf ter plekke moeten inchecken voor die vervolgvlucht. Ik heb daar geen ervaring mee, maar bij mijn weten kan je voor een verblijf van maximaal 24 uur ter plekke een transitvisum krijgen.

Dat niemand Engels spreekt klinkt mij ook tamelijk vreemd in de oren, zover ik heb meegemaakt spreekt het meeste douanepersoneel op het internationale deel van het vliegveld vrij behoorlijk Engels.

2 likes

Wellicht een handige link…

http://china.nlambassade.org/nieuws/2012/12/bij-doorreis-zonder-visum-naar-peking.html