Wij willen in december/januari naar Maleisië om te gaan duiken (beginners, open water cursus) en hebben helaas maar 2 weken. Wat raden jullie aan als absolute duik-must? Qua verblijf is een hoog bounty-gehalte gewenst en liefst niet zo massaal/toeristisch.
Veel positiefs heb ik gelezen over de Perhentian Islands, is dit ook qua duiken interessant?
Ik las al dat i.v.m. regentijd dit niet de ideale tijd is om te gaan duiken, hebben jullie tips wat de beste plekken zijn in deze tijd?
Gezien het feit dat jullie beginners zijn is het goed dat jullie naar de Perhentians willen. Ik denk dat daar genoeg te duiken valt ook voor beginners aangezien daar ook veel cursussen gegeven worden.
Probleem is alleen de tijd dat jullie willen gaan. In die tijd is het inderdaad een verkeerd seizoen en de kans bestaat dat je helemaal niet bij de Perhentians kunt komen i.v.m. een ruwe zee en slecht weer.
December/januari is een uitstekende tijd om juist in Thailand te gaan duiken en ik weet niet of jullie al de tickets hebben naar Maleisië maar naar de Perhentians gaat (bijna) niet.
Het duikmekka van Maleisië is natuurlijk Sipadan op Borneo maar ik weet niet hoe het gesteld is met de zwaarte van de duikstekken, rekening houdend met diepte en stroming e.d.
Je zult je eerst moeten verdiepen in dit gebied ook wat het weer betreft in december en januari.
Nadeel van Borneo is sowieso dat het een stuk duurder is qua duiken, en dat er maar een beperkt aantal permits wordt afgegeven voor bepaalde duikstekken.
Mijn advies zou zijn van Maleisie door te vliegen naar Thailand en daar lekker je open water doen. Je kunt bv van Kuala Lumpur naar Koh Samui vliegen met Fireflyz en dan kun je vanaf daar de boot naar Koh Tao nemen en daar je open water gaan doen. Dit kost 9800 baht wat ongeveer 225 euro is per persoon. Dit is soms zelfs met accomodatie. Ik heb eventueel nog wel een adres zodat je het zelfs in NL zou kunnen doen.
Dan is het weer daar gewoon prima juist weer een stuk beter omdat dan de moonsoon weer weg is. Het betere weer is natuurlijk januari het begin van december kan nog wel wat onstuimig zijn.
Wij hebben verleden jaar eind december onze padi gehaald op Koh Tao en hebben eigenlijks helemaal geen regen gehad eind december begin januari(een paar keer een heel klein buitje niet noemenswaardig).
We hebben (gelukkig) nog geen tickets voor Maleisië en ik denk, ook na wat nader onderzoek, dat dit inderdaad niet de beste tijd is om daar te gaan duiken. Thailand (Koh Tao) ben ik al geweest dus wilde eigenlijk iets nieuws… we zoeken nog even verder (luxeprobleem hè?!). Iemand toevallig ervaring met de Filippijnen?
Ja, prachtig duikland en in die tijd kun je er goed zijn. Let er wel op dat tijdens de feestdagen heel veel accomodatie en vluchten volgeboekt zijn.
Je zou kunnen kijken of je wat informatie kunt vinden over duiken bij Puerto Galera, Palawan, Bohol en Dauin(Negros). Allemaal schitterende duikbestemmingen.
Duiken in Indonesie in het regenseizoen/in december gaat prima, dus ook dat zou een optie kunnen zijn. In februari zijn sommige plekken in het oosten van het land dicht.