Ik vertrek woensdag (dus ben wel wat laat met vragen ja :p) en vroeg me nog 2 dingen af:
Weet iemand leuke locatie / organisatie om snel, cheap en safe PADI te halen? Ik wil nl zo’n liveboat naar de Similan Islands doen, maar daar heb je een PADI voor nodig. Vandaar dat ik nog snel ergens een PADI moet halen…
Ik wou misschien nog een duikbril en snorkel kopen. Kan ik dat best hier nog doen of is dat daar toch cheaper? Andere zaken zoals flippers, fles en pak wou ik gewoon huren omdat ik dat niet wil meesleuren…
Snel, cheap en safe gaat niet samen, zeker niet als je ook nog goed in de mix gooit. Als je naar de Similans gaat, kijk dan eens naar duikscholen aan de Andaman Zee, met name Phuket en Khao Lak. Vanuit beide plaatsen vertrekken boten en kun je trips naar de Similans boeken, en dat beperkt je reizen enorm.
In deze tijd kun je een duikcursus doen in 3 dagen, reken op ongeveer 12,000 Baht aan de Andaman Kust. Op Koh Tao zal de cursus goedkoper zijn.
Masker/snorkel koop je veel goedkoper in Thailand dan in Nederland.
Ja op koh tao kan het snel en is het goedkoop in 3 dagen heb je je brevet en dit kost je 9800 Bath voor gehele cursus. Als je het in het Nederlands zou willen doen weet ik nog wel een adres.
Je kunt op Koh Phangan duiken alleen ga je dan met de boot naar Koh Tao. Dan lijkt mij het leuker om gewoon lekker de boot te nemen en een aantal dagen naar Koh Tao te gaan heb je dat ook even gezien.
omdat het wat krap ging worden qua tijd, heb ik mijn open water op koh phangan gehaald
zicht rond koh phangan en koh tao was wel erg slecht in die periode (3m op dag 1 en 1m op dag 2!!), maar dat maakt me niet veel uit, want het ging me toch maar om het certificaat…
Nadien liveaboard van 15 duiken (4 dagen) in de Similans gedaan en daar mijn advanced gehaald…
Dit was SUPER!! zicht van 20 tot 40 meter en natuurlijk prachtig qua omgeving en visjes…
Wat kostte het om je advanced te halen? Ik heb nl al ruim 60 duiken gemaakt…maar ben nog steeds open water, dus wellicht de moeite waard om advanced te halen!
WC Explorer was in het verleden een boot die prima waar voor het geld bood. Maar op het moment zijn ze te duur voor wat ze bieden, plus ik trek de veiligheid van de boot in twijfel.
Kijk bijvoorbeeld naar de Advanced cursus: doe het hier op dagtrips en je betaalt 9,950 Baht met 5 duiken, in vergelijking met de 9,500 Baht die je bovenop de liveaboard prijs betaalt, dus geen extra duiken.
Wat betreft veiligheid: West Coast heeft de gidsen voor de dagtrips al 5 maanden niet betaalt, en de kapiteit dreigde afgelopen week met een staking. De boot is dit seizoen niet naar het droogdok geweest voor het broodnodige onderhoud.
ik weet weinig ivm veiligheid van boten, maar ik heb zelf toch niets gemerkt ivm deze onveiligheid.
Ook het personeel leek mij eerder enthousiast dan onderbetaald
En hoewel je idd weinig extra duiken krijgt als je voor de advanced gaat (15 duiken ipv 14), vond ik het toch geen slechte keuze…
Ik denk zelfs dat de Similans de leukste manier zijn om je advanced te halen… (als je het puur om de advanced gaat zijn er uiteraard goedkopere manieren)
De boot is dit jaar niet naar het droogdok geweest omdat ze geen geld hadden. Dit als indicatie van veiligheid.
En ja, er open op het moment verschillende rechtszaken tegen de eigenaar omdat personeel niet betaald heeft gekregen. deze mensen zijn inmiddels vertrokken (is niet de eerste keer dat dit gebeurt), over enkele maanden zijn de mensen die nu nog enthousiast zijn het haasje en krijgen ze niet meer betaald, waarna de volgende weer komen.