Ik heb even een vraagje, ik heb de Belgische nationaliteit, maar mn vader is Marokkaan. Ik heb nooit de dubbele nationaliteit aangevraagd, maar zou dit nu wel willen doen. Maar ik weet helemaal niet wat de gevolgen hiervoor zijn. Als je plots Marokkaan wordt, maar ik blijf hier in Belgie wonen, moet ik dan bv belastingen betalen aan Marokko, zijn er bepaalde gevolgen die nefast zijn voor mij? Wat met reizen? Als Belg moet je in bepaalde landen visum hebben, die je als Marokkaan niet nodig hebt, welke landen zijn dit? Hoe begin je zo’n procedure? Kost dat veel geld, … Kortom véééél vragen. Is er iemand met ervaring?
Hallo, een dubbel nationaliteit heeft geen nadelen, je bent nergens verplicht tegenover de marokaanse autoriteiten en je heoeft absoluut geen belasting aan de marokaanse overheid te betalen. In tegendeel als je bijvoorbeeld reisd naar somige arabisch landen dan hoef je met een marokaanse passeport geen visum te kopen.
verder een marokaanse nationalitiet kun je via de marokaanse consulaat aanvragen, wel eerste een marokaanse id kaart en daarna kan je de marokaanse passeport aanvragen, dat allemal kost zo’n 50 a 80 euro.
In principe heb je alleen een carte national (marokkaanse ID) nodig en geen paspoort. Je kan ook met je belgische ID en belgische paspoort naar Marokko reizen. Wat ze in dit geval dan wel telkens vragen aan de marokkaanse douane is je marokkaanse ID. Er is twijfel of dit wel wettelijk moet, maar ze kunnen er vervelend over doen als je het niet bijhebt (of tenminste je ID-nummer). Geen marokkaanse nationaliteit hebben, kan soms ook voor vervelende situaties zorgen. Een vriendin van belgische moeder en marokkaanse vader heeft het eens moeilijk gehad aan de douane omdat zowel haar voor- als achternaam marokkaans was. Men vond dat ze ook een marokkaanse ID moest hebben. Dus eigenlijk heeft de marokkaanse nationaliteit, voor als je naar marokko reist, alleen maar voordelen.
Best is dat je naar het marokkaans consulaat in Antwerpen gaat voor de aanvraag van de marokkaanse nationaliteit.