Douane, visum, etc.

Hallo aan iedereen die dit leest,

Ik ga binnenkort voor 4 maanden naar Israel en zou graag nog een aantal dingen willen weten waar ik zelf een beetje moeilijk achter kom.
Ten eerste; Ik begrijp uit veel verhalen dat de controles nogal streng, al dan niet op schiphol, dan wel op Ben goerion. Als er een ondervraging plaatsvind wat kun je dan het beste doen? Gewoon eerlijk zijn natuurlijk, maar zijn er dingen die je beter weg kan laten? Ik ga bijvoorbeeld mensen opzoeken in de kibbutz waar zij wonen. Ik ken ze niet zo heel erg goed, maar ben heel hartelijk uitgenodigd na ze ontmoet te hebben op een festival. De douane schijnt soms ook om namen en telefoonnummers van de sraeli’s te vragen die je gaat bezoeken. Is het normaal om dit te geven of kun je dit beter niet doen?
Ten tweede; Ik ga 4 maanden en begreep dat je alleen maar een toeristenvisum voor 3 maanden kunt krijgen. Is het handiger om in Nederland al een 4 maanden visum te regelen/kan dit uberhaubt wel?
Ten derde; Ik wil graag 2 maanden op een kubbutz gaan werken. Liefst een kleinschalige gemeenschap waar men duurzaam leeft(ecologisch bouwen, biologische landbouw). Ik weet zelf wel ongeveer hoe ik aan adressen kom maar als iemand een tip heeft is dat zeer welkom.
Verder zijn natuurlijk alle tips over Israel, wat dan ook, welkom.
Ik hoop iets te horen,
Liefs, Maaike

Hoi Maaike,

Toen ik voor een jaar, en later nog eens een half jaar in Israël was, ben ik binnengekomen op een toeristenvisum en heb ik dat daar ter plekke verlengd. Maar ik kan me nog goed herinneren dat ik heel lang in rijen heb gestaan, en ik kreeg in die tijd hulp van m’n zus die daar woont. Misschien is het handig als je informatie opvraagt bij onderstaande adressen:

V&V Visumdienst Breda
Postbus 4786
4803 ET BREDA
tel 076-5612139
fax 076-5600331

V&V Visumdienst Rotterdam
Postbus 35048
3005 DA ROTTERDAM
tel 010-4049047
fax 010-4147106

Hopelijk kunnen ze je daar verder helpen.

Bij de ondervragingen op Schiphol en Ben Gurion is het belangrijk dat je spontaan de antwoorden geeft. Ze vragen inderdaad het hemd van je lijf! Meestal is de ondervraging ook de enige controle en hoeft je bagage niet eens open. Als ze je vragen naar je plannen, kan je die volgens mij het beste gewoon vertellen. Dus ook het bezoek aan je kennissen in die kibbutz. En als je een telefoonnummer hebt, is het prima om dat door te geven. Ik nam meestal ook foto’s mee van mijn familie, en heb ook een paar keer hun telefoonnummer opgegeven. Soms bellen ze, soms niet. Maar het gaat er vooral om dat je duidelijk antwoord geeft, en geen verschillende antwoorden geeft aan verschillende “ondervragers”. Belangrijk is dat je niets aanpakt van mensen die je niet kent, om mee te nemen naar Nederland. Vooral op de terugweg op Ben Gurion vragen ze daar veel over. Schrik niet als ze je meenemen naar een aparte ruimte op het vliegveld om je bagage helemaal te doorzoeken. Dat zijn steekproeven. Trek je er ook niets van aan als de douanemensen wat kortaf en streng reageren. Ik zelf ben altijd blij met een scherpe controle, want des te veiliger is het.

Ik heb een jaar in kibbutz Hatzerim gewerkt (bij Beer Sheva), maar dat is wel een hele tijd geleden ;-). De sfeer was er perfect, ik heb er hele leuke tijd gehad. Maar er was geen biologische landbouw. Misschien moet je bij je keus ook mee laten wegen of het een rustig gebied is. Dus niet een plek waar toch af en toe alarm is en waar je naar de schuilkelder moet verkassen. Als ik mijn zus spreek, zal ik haar vragen of ze iets weet van “natuurlijkvriendelijke” kibbutzim, en ik zal ook eens zoeken op internet.

Hou je ons op de hoogte als je wat meer informatie hebt gevonden?

Veel plezier bij alle voorbereidingen. Als je nog meer vragen te binnen schieten, dan zien we ze hier wel verschijnen. Wanneer ben je van plan te gaan?

Groetjes,
Judith

Ha judith,

Wat fijn, dankje voor de reactie en de informatie. Vooral het stukje van de douane, want daar maakte ik me toch wel een beetje druk om:-)
Ik ga eens bellen naar de visumdienst, het zou fijn zijn dat al in Nederland te kunnen regelen.
Ik vlieg eind Maart voor 4 maanden en ik zal wereldwijzer zeker op de hoogte houden. En ik denk dat er in de tussentijd nog wel wat vragen te binnen schieten die ik hier kan posten.
En als je inderdaad nog aan wat informatie kunt komen over natuurvriendelijke kibbutzim…graag!
Liefs, Maaike

Hallo,

Ik heb plots een redelijk groot probleem en ben benieuwd of misschien anderen hier ook tegenaan liepen…
Vanmiddag bel ik het consulaat van Israël op om erachter te komen of ik in Nederland misschien al mijn visum kan verlengen in plaats van in Israël zelf, krijg ik te horen dat je Israël niet eens in kunt komen met een ticket voor 4 maanden. Een toeristenvisum is voor 3 maanden, dat wist ik. Maar bij mij was niet bekend dat ik dan ook al een werkvisum had moeten regelen via een kibbutz. Overal las ik dat je dat ter plekke kunt doen. Dit betekend dat ik nu in minder dan 3 weken tijd of nog een werkvisum voor de laatste maand moet regelen of mijn terugreis ticket naar een maand eerder moet verplaatsen. Nu hoorde ik van een vriendin die eerder voor 6 maanden naar Israel is geweest dat zij bij de douane heeft gezegd dat de kibbutz haar visum zou verlengen, en dat was gewoon ok.
Je begrijpt, ik hoor verschillende dingen van verschillende kanten…Ik hoop dus dat er hier iemand is die ditzelfde tegenkwam en er iets meer over weet. Zo niet zal ik het advies van de visumdienst(ook gebeld) en t israelische consulaat maar gewoon opvolgen.

Groetjes, Maaike