Wij vertrekken 13 januari uit Kaapstad richting Namibie. We landen 8 januari in Kaapstad en vliegen 18 februari weer weg uit Johannesburg. We reizen dus langs de westkust en buigen in Namibie rechts af, door Botswana en zakken terug naar Johannesburg. We reizen met een gehuurde Honda Jazz!!
Is er iemand wie een vergelijkbare reis heeft gemaakt?
We zitten er aan te denken in grotere stappen door te stoten (b.v. Kaapstad - Springbok - Kolmanskop - Windhoek) richting Namibie.
Het alternatief is de meer tijd nemen (Kaapstad - Citrusdal - Springbok - Richtersvelt Transfontier Park - Kolmanskop). Dan hebben we echter overal maar 1 nacht.
Onze vraag:
Zijn er plaatsen die we ECHT niet mogen overslaan op deze route (in achtneming dat we ook Namibie en Botswana gaan doen, daar zullen we bepaalde dingen ook zien). Of kan je zeggen gaan met die banaan en zo snel mogelijk richting Botswana?
Bedoel je dat je van Springbok, rechtstreeks naar Kolmanskop zou gaan, dan van daar terug naar Windhoek, zonder tussenstop?
Indien het zo is, zou ik persoonlijk ook nog de Fish River Canyon doen, na Kolmanskop naar Sossusvlei (dat stuk woestijn moet je echt gezien hebben), via Solitaire naar Swakopmund. Dan Spitzkoppe, Etosha en zo naar Windhoek.
Namibia is een prachtig land met unieke landschappen, ik zou daar niet zomaar doorheen “vliegen” om zo snel mogelijk in Botswana te zijn.
Maar ik denk dat je eerst zelf eens moet kijken waar jullie interesse naar uit gaat en hoe lang ongeveer je in elk land wil blijven en welke activiteiten en plaatsen jullie zeker willen doen of zien. En zo de route plannen.
Als we van Kolmanskop naar windhoek rijden gaan we langs de Sossusvlei en Solitaire, dat staat gepland. Maar overnacht je daar ook ergens of rijd je door?
Vanaf Daar is de keuze Walvis Bay of richting windhoek. Als we naar walvis Bay gaan komen we (richting Etosha) langs spitskoppe. Als we naar windhoek gaan rijden we over de 245 rechtstreeks naar Etosha.
In Namibie willen we inderdaad meer tijd nemen, vandaar mijn vraag of we iets meer door ZA moeten “heen vliegen”…
Vergis je niet in de afstanden enkele voorbeelden Kaapstad Springbok 562km reistijd ruim 6uur Kolmanskop Walvisbaai 756km reistijd dik 10 uur en dat over zandpad. De Skeleton Coast NP de moeitewaard en dan door het land van de woestijn olifant naar Etosha.
Botswana de parken de Okavango, Moremin.N.P. en Chobe N.P. Persoonlijk zou ik door de Caprivi rijden een heel mooi gebied.
Mocht je besluiten op het stuk Kaapstad - Springbok een stopover te maken; dan is Clanwilliam in de Cederbergen wel een mooie plek. Springbok is beetje saai. Rond Keetmanshoop heb je nog Giant’s Playground en het Quiver Tree Forest. Ook de moeite waard.
Allemaal,mooie tips.,Fish cayon was een verrassing, zo mooi. Quiver tree ook heel mooi en apart. Kolmanshop zeker niet over slaan, heel,apart. Ga daar ook langs de kust als je flamingo,s wil zien. En in het centrum is een super vis restaurant. Sla zeker niet Soususvlei over. Ga in Swakoupmond ( sorry fout geschreven) zeker een tour in de desert maken.,je bent verbaasd welke dieren daar leven!
willen ballon vliegen vlakbij de Spritskopf laat weten, hebben wij gedaan, was onbeschrijfelijk mooi en zeker veel goedkoper dan in Soususvlei. Laat maar weten voor het adres.
Bedankt allen. Beetje uitgewerkt. Gaan toch een extra nachtje bij cererberg slapen. Rustige eerste dag, alle boodschappen en spullen kopen wie er nodig zijn met de auto. Even wennen aan links rijden. Dan naar Springbok en door naar Kolmanskop. Via Sossusvalei enz omhoog.
Fish River Canyon blijkt verschrikkelijk warm (te) zijn in januari. Iemand er in die periode toch heen geweest? Moonrise, wanneer was jij daar?
Dat is binnendoor terug naar Aus de C13 bij Helmeringshausen de C14 langs Hammerstein daar heb ik overnacht om de dag erop naar de Sossusvlei Solitaire naar Walvis Bay te gaan. Langs de kust daimont area.
Namibie is warm in januari, en aan de Fish River dus ook. Ik ben er een 10tal keren geweest in verschillende periodes van het jaar. Niet in januari, wel in december (echt warm). Meestal gingen we er tegen zonsondergang. 's Middags zal het heet zijn. Het viewpoint is wel overdekt, dus je hebt er wel een beetje schaduw. De Fish River Canyon is spectaculair, vind ik zelf. Vooral ook omdat het er zo rustig is, bijna geen andere toeristen, geen toeloop. Daarnaast is de rit ernaartoe heel erg mooi. Je rijdt door de woestijn, en er is zo ver je kan kijken niets te zien en niets te horen. Fantastisch toch, daarvoor ga je naar Namibia, die eindeloze vlaktes.
Nu, betreffende de hitte, heel Namibia zal warm / heet zijn in januari. Daar moet je echt wel rekening mee houden. Probeer zoveel mogelijk attracties 's morgens of late namiddag te bezoeken, voor zover het binnen je planning past natuurlijk.
Heb je trouwens al enigzins een planning per dag, of een richtlijn?
Inderdaad hoog zomer. En eigelijk geEgd niet de juiste periode voor dit land,omdat het dan te warm is. Maar een heerlijk leeg land, je kan uren rijden zonder iemand, te zien.
wij waren er in mei. En toen was net ook erg warm toen.
wij hebben vlakbij de Fish canyon overnacht, dat gebied is zo mooi.
Januari
7. Vertrek naar Kaapstad
13. naar Ciprusdal
14. naar Springbok
15. naar Sedelingsdrift
16. naar Lunderizz
17.
18. naar Sesriem / Sossusvalei
19. naar Swak op mund
20.
21. naar Etosha (okaukuejo)
22. (of/en? Halali)
23. (of/en? namutoni)
24. naar Rundu
25. naar Kongola
26.
27. naar Livingstone
28.
29. naar Chobe
Na Chobe is het nog wat grof. 1 Feb naar Moremi, 3e Okavango, 5e Makgakdikgadi.
naar Phaloborwa, daar is een oud college ranger in het Krugerpark
naar Sabie
naar Johannesburg
Vertrek naar Nederland
Met de open dagen kunnen we nog wat schuiven, adviezen? Dan gaat het vooral over januari…
Nee wij zijn van luderitz terug gereden over de B 4 naar Aus daarna linksaf de C 13 op richting Helmeringhausen afslag C 14.
Van Swakopmund naar Okaukuejo is 519 km kijk hoe het met je reistijd zit, anders rij je via de Skeleton Coast park tot Torra Bay over de C 34
en dan over de C39 richting Khorixas voor weer op je oude route te komen. Je zal er geen spijt van hebben.