Klopt het dat het meebrengen van dollars tegenwoordig strafbaar is op Cuba? Welk(e) betaalmiddel(en) kunnen het beste meegenomen / gebruikt worden?
Originally posted by thartog@12-04-2005, 08:08:18
Klopt het dat het meebrengen van dollars tegenwoordig strafbaar is op Cuba? Welk(e) betaalmiddel(en) kunnen het beste meegenomen / gebruikt worden?
L.S.
Nee hoor, helemaal niet strafbaar als je usa- of Canadese dollars meeneemt, maar als reactie op de verscherpte boycot van Bush II betaal je in Cuba 10% extra als je iets met die usa-dollars koopt. Pardon, 10% als je die omwisselt in Convertibile Cubaanse Pesos,(ook wel CUC’s genoemd) want de usa-dollar mag en kan je in de winkels niet meer gebruiken.
(Ik bedoel die winkels waar men vandaag de dag nog steeds zonder om te wisselen kan betalen met Canadese!!dollars, Engelse Ponden en €uro’s in Cayo Coco, Cayo Guillermo, Cayo Largo, Guardalavaca en Varadero.)
Amerikanen die naar Cuba reizen of daar geld naar toe sturen wisselen daarom in toenemende mate eerst in de U.S.A. hun dollars tegen Canadese dollars, Engelse Ponden, Zwitserse Franks of €uro’s:
dan hoeven de ontvangers die 10% extra niet te betalen.
Dé munt echter om mee te nemen naar Cuba zijn geen Engelse ponden of Zwitserse franken etc., maar gewoon
** €uro’s** ,
(liefst zo nieuw mogelijk bankbiljetten van 20 of 50 €uro) en die houd je bij je en wisselt per x dagen wat je nodig denkt te hebben in CUC’s en wat in gewone pesos. Maar let op: die gewone pesos zijn eigenlijk een soort distibutie-bonnen, die ervoor moeten zorgen dat iedere Cubaan de basis behoeften kan kopen. Ik vind dat toeristen zo weinig mogelijk gebruik moeten/mogen magen van dat systeem, maar helaas kan het soms/vaak niet anders en dan betaal je werkelijk veel te weinig voor een maaltijd etc. Maar dat alles is niet meer dan mijn mening hoor.
Nog even het volgende:
Wat is nou eigenlijk de echte waarde van een CUC omgerekend in €uro’s?
Ik zeg:
Voor 1 usa-dollar krijgt ook de Cubaanse Centrale bank vandaag in de €uro-landen slechts 0.75 €uro. Dat is een probleem voor de bank en voor iedereen die in usa-dollars uitbetaald word, maar een ‘zegen’ voor wie in €uro’s kan betalen. Immers de CUC is aan de usa-dollar gekoppeld:
Voor 1 usa-dollar drukt die Centrale Bank van Cuba: 0.9 CUC,
dus 0.75 €uro is dan 0.9 Cuc,
dan is 1 €uro ( 1 gedeeld door 0.75 en dat keer 0.9 Cuc, dat is )
1.20 CUC
Kortom:als ik met een twee biljetten van 50 €uro een wisselkantoor (in zowat ieder hotel) binnen ga, moet ik (vandaag) met (minstens) 120 CUC naar buiten gaan.
Eén €uro is dus (vandaag) 1.20 CUC, en dat is ongeveer 40% meer dan een paar jaar geleden.
P.S.
1.Veel hotels wisselen “alleen voor eigen gasten”, maar het is natuurlijk een koud kunstje even 'n gast om assistentie te vragen. Verder kun je met €uro’s in ieder stadje bij wisselkantoren (Cadeca ) en bij iedere bank terecht.
2. Cuba is zo veilig als wat en het is absoluut geen risico relatief veel €uro’s cash op zak te hebben. Buiten de €U-landen betaal je voor pinnen zo’n 4% van het opgenomen bedrag.
3. Op de aanbieding van een wisselkantoor staat vaak een hogere koers dan die 1.20
Bijv. 1.32 maar je moet cash ongeveer 1.20 cuc krijgen. (min de kosten van het wisselen, ± 5% ) Dat is redelijk: zie mijn berekening boven.
Ik zou het zeer op prijs stellen t.z.t iets te horen van Uw ervaringen met het omwisselen en de prijzen etc. van Uw verblijf op het mooie en warme Cuba.
Prettige reis
Arturo
Hallo Arturo,
dank je wel voor je vlotte reactie, ik ga het zo nog eens rustig nalezen want het is een heel verhaal geworden. Maar als ik het goed begrijp is het het beste om euro’s mee te nemen en daar naar behoefte om te wisselen.
Wij vertrekken donderdag naar Cuba, en gaan dit voor ons onbekende land bezoeken, ik ben erg benieuwd wat het ons brengt. Onze reis begint in Havana en daar verblijven we een aantal nachten in Ambos Mundos, vervolgens gaan we naar Varadero en van daaruit willen we excursies doen richting Trinidad.
Heb je nog aanraders?
Ik verneem het graag van je… ja ik weet het… het is kortdag.
Groeten
Theo
Ha, ha , je hebt mij goed begrepen, maar je vertrekt morgen dus al! en het zou mij niet verbazen als je dit bericht pas ziet als je terug bent…
Aanraders: overal in heel Cuba: zon, zee, strand, mensen, landschap,steden,…
Als je tijd hebt: ik heb wel wat interesse in prijzen voor de gewone alledaagse dingen in de twee muntsoorten die Cuba r i j k is. Dus als je wat tijd hebt: noteer eens wat sommige gewone dingen kosten.
Je weet mijn mening over die twee systemen: de gewone pesos zijn in mijn mening eigenlijk distributie-bonnen (in de vorm van bankbiljetten)die moeten zorgen dat iedere Cubaan(se) de basis-behoeften kan kopen.
Enfin, benieuwd wat uw ervaringen zijn. Ik wens je en je medereizigers een heel prettige reis.
Arthur
Hoi Arthur,
Hoe was het in Cuba? Wij gaan 4-7-05 naar Cuba eerst een week rondreizen met een auto en dan een week varadero?
Hoe is het verlopen met de dollar, euro ,peso en convertible peso???
Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik mee moet nemen! Nog tips?
Alvast bedankt,
Stefan
Originally posted by Arturo@13-04-2005, 10:12:24
Aanraders: overal in heel Cuba: zon, zee, strand, mensen, landschap,steden,…
Hoi Arthur,
Een grote aanrader die je vergeet: DE MUZIEK! En zeker als iemand in juli gaat, probeer dan echt iets mee te krijgen van het Carnaval! Dat is zooo’n heerlijk festijn!
Cubanen zijn geboren met swingende heupen! En als je een beetje van muziek houdt, dan is het heerlijk om je minstens één avond, maar liever nog avond ná avond mee te laten slepen door die heerlijke klanken! En dat hoeft niet eens alleen met Carnaval. ![]()
Gewoon een tip hoor… ![]()
Liefs,
Carolina
Ha, ha Carolina,
Hoe kon ik de muziek nou vergeten te vermelden? En de salsa…
Stefan,
Je schreef trouwens: “Hoe is het verlopen met de dollar, euro ,peso en convertible peso???
Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik mee moet nemen! Nog tips?”
Mijn mening is: Voor €uropeanen was en is er niks aan de hand (voor Canadezen, Britten ook niet).
Gewoon cash €uro-bankbiljetten van €uro 100, € 50.-- en €uro 20 en die ter plekke omwisselen in convertible peso (die kun je weer bij vertrek terugwisselen in €uro’s) en wat gewone pesos. Dàt is m.i. de beste en goedkoopste manier.
Op dit moment, uitgaande van 1 €uro:
1€uro = 1,149 peso convertible (ook wel CUC genaamd)=27,57 gewone peso (ook wel peso Cubano genaamd.
Hetzelfde verhaal maar dan uitgaande van 1 peso convertible:
1 peso convertible (1 CUC dus) = 0,87 euro = 24 peso Cubano.
Eén peso Cubano heeft de waarde van ongeveer 3 en eenhalve eurocent.
Misschien heeft Carolina nog tips (of andere getalletjes)?
Met Vr. Gr.
Arturo
De €uro-koers t.o.v. de usa-dollar verandert per dag en aangezien één CUC nu (voorlopig?) vast gepind is op 0.9259 usa-dollar is, verandert dus ook de koers van de €uro t.o.v.de CUC.
Op dit moment is één €uro goed voor 1.135 CUC
Voor actuele koersen, zie de website van Banca Central de Cuba: