We zijn hier natuurlijk een site van reizigers, van velen die graag uit Nederland en België weggaan, al dan niet voor langere tijd. Er zijn ook genoeg redenen te bedenken wáárom we dat doen. Maar het lijkt me niet dat alles slecht is in Nederland en in België, want dat is het niet. Dus daar ben ik nu benieuwd naar:
Wat vind je goed aan Nederland/België?
Ik hoop dat je dit hier in deze topic wilt beantwoorden en ook even wilt toelichten.
Bij voorbaat dank voor je moeite!
In Nederland hebben we de boel goed geregeld. Natuurlijk zijn we ook wel een volk van klagers, maar we hebben een sociaal vangnet, goede wegen, redelijke scholen, een goed salaris, noem het maar op.
Na een half jaar gestudeerd te hebben in Zuid-Spanje vind ik vooral de educatie in Nederland heel goed, er zit echt een heel groot verschil tussen deze twee landen. In Spanje was het bijvoorbeeld niet raar als je docent 45 minuten te laat pas aan kwam lopen om een college te gaan geven, in Nederland heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Ik vind het openbaar vervoer goed geregeld in Nederland. Oké, wanneer er een laagje sneeuw ligt is het klaar, maar over het algemeen vind ik het reizen fijn. De treinen zijn netjes en de stations zijn vaak duidelijk en overzichtelijk. Dit laatste punt vind ik in Rusland bijvoorbeeld minder. De wegen zijn ook goed in Nederland. Verder, tja, geen idee. Ik weet pas wat ik mis als ik straks in het buitenland woon. :teeth:
België… Ik vind de mensen vriendelijk. België heeft als land meer afwisseling dan Nederland, de mooie Ardennen et cetera.
Drop, drop, drop, drop, drop, drop…
Drop dus. Ik ben gek op drop. Nederland is wat dat betreft het Walhalla!
En inderdaad: Belgie heeft (naast chocola, waar een vriendin van me nogal gek van is) heerlijk bier, goede frieten en een mooi landschap (maar Nederland heeft ook mooie plekjes).
Wat betreft OV: Zolang er geen blaadjes van de bomen vallen of een laagje sneeuw ligt, doen we het nog best aardig op dat gebied.
Maar verder ben ik niet zo heel erg wild van Nederland. Sinds ik vorig jaar in de medische molen ben terechtgekomen ben ik er wel achter dat dat in Duitsland allemaal veel beter geregeld is, niet alleen qua diagnoses, ook qua wachtlijsten e.d.
Scholing… Scandinavie is ons al lang voorbij, tijd voor vernieuwing hier.
Samengevat: ik zou best willen emigreren, er is een aantal landen waar ik graag zou willen wonen (maar dan zal ik wel een eigen drop-fabriek moeten starten vrees ik).
België is zo slecht nog niet, maar ik heb toch vooral 2 kritiekpunten:
Politiek gezien is België over georganiseerd. Vlaanderen doet bijzonder veel moeite om een eenvoudig, goedkoop en efficiënt systeem uit de grond te stampen (gewest en gemeenschaps-regeringen en -parlementen samenvoegen) terwijl Wallonië net het omgekeerde doet. zij kunnen immers rekenen op geld van Vlaanderen door het solidariteitsprincipe.
Ik ben vooral tegen het nogal racistische gedrag van België. Niet alleen tov vreemdelingen maar ook Vlaanderen - Wallonië. Dat ze eens deftig nadenken wat solidariteit betekent.
Wat betreft onze noorderburen,ik kom vaak in Nederland om inkopen te doen,gewoon omdat de winkels er ook veel goedkoper zijn dan hier in België.
Ik vind dat ze in Nederland zeer vriendelijk zijn, je word er bij wijze van spreken altijd verwelkomt.
Daar kunnen wij Belgen nog een puntje aanzuigen.
Om af te sluiten Ik vind het “HARTSTIKKE” gezellig vertoeven in jullie kaas en klompenlandje! :cheer2:
Wel, ik woon ondertussen al zo’n 10 jaar in Brazilië en heb al heel wat afgezeild rondom rond de Atlantische oceaan maar NERGENS is het BIER-aanbod zo gediversifiëerd als in België. Charcuterie is ook zoiets dat ik hier bijzonder mis.
Daartegenover staat dat we hier géén last hebben van islam-extremisten noch van opdringerige immigranten (iets wat dezer dagen toch ook niet onbelangrijk is).
Maar goed we hebben dan andere problemen zoals corruptie bvb.
Wat vind ik goed in België?
Onze bourgondische keuken, de vele goede restaurants, de ruime sortering aan uitheemse producten in de (betere) winkels. Ik hou van eten, maar dat was misschien al duidelijk.:biggrin:
Net zoals georgessiam ga ik ook vaak in Nederland boodschappen doen. Stukken goedkoper dan bij ons. Da’s dan weer het voordeel van vlakbij de grens te wonen. En ik kom gewoon graag bij onze noorderbuurtjes.
Mijn zus woont in Duitsland en schrikt zich altijd te pletter als zij hier in België in de supermarkt komt. En als wij hier uit eten gaan schrikt ze nog veel harder!
We hebben het nog zo slecht niet in de Benelux,als je ziet dat in andere landen een loopje word genomen met de ,mensenrechten,uitbuiting van kinderen,daklozen die in erbarmelijke toestanden moeten leven op straat.