Discriminatie

Ik woon nu bijna 5 jaar in Portugal en denk dat iedereen die erover denkt om naar Portugal te verhuizen wel wat zaken dient te beseffen.

1. in de Algarve zijn weinig mensen open en vriendelijk. Huizen zijn duur en huren is moeilijk en duur. Het weer is beter.
  2. in centraal Portugal zijn de mensen veel vriendelijker. Huizen zijn goedkoper.

Over het algemeen woon je hier aardig, als je het niet mist om uit te kunnen gaan, sociaal contact apprecieert, graag vrienden hebt, en veel aanbod van goederen verkiest. Dat is allemaal mondjesmatig aanwezig en vrienden maak je niet met de Portugees. Uit eten is een ramp. In de Algarve iets meer keus maar nog steeds minimaal en eveneens een ramp op een enkel restaurant na.
Hetzelfde geldt voor boodschappen doen, minimale keuze, het brood is niet te eten (nergens niet!) en zelfs grote supermarkten hebben een beperkt aanbod en sommige verkopen zelfs over-de-datum groeten en fruit.
Dus dat is wel even wennen!

Onlangs werd ik in de supermarkt plots door een jongeman uitgescholden toen hij mij Engels hoorde spreken met mijn dochter. Zoiets als verdomde Europeaan. Ik heb hem wel even de waarheid verteld over waarom Portugal niet meer zo’n trieste bedoening is als 15 jaar geleden en wie daarvoor betaald heeft, maar het feit dat ik als smerige Europeaan werd uitgemaakt, zomaar uit het niets, was toch wel een hele nare ervaring. Het is maar een voorbeeld hoe de lagere klasse (en dat is ong. 70%) denkt en hoe ver ze kunnen gaan met hun beperkte denkvermogen. Vergeet niet dat het een zeer eigenzinnig volk is dat op een enkeling na nooit in het buitenland is geweest. Ja, werken in Zwitserland, Frankrijk etc. dat kennen ze wel. Wees gewaarschuwd. Ik ben aan het peinzen waar ik naar toe wil verhuizen, want dit gedrag is echt niet acceptabel. Hoe veel verder gaat dat nog in de komende tijd? De Euro crisis wordt er niet beter op.

mvg
Jan

Ja ik weet het Jan ze zijn totaal niet commercieel, het is een dood land…

Idd de Portugezen zijn stil blijven staan ze zijn een beetje wereldvreemd ze snappen niet dat je Nederlands bent als je Engels spreekt. Ik ben trouwens geintresseerd geraakt Jan waar speelde dit zich af in de Algarve? Mijn ervaring is dat de Algarve een neppe (Maffia) bedoeling is allemaal criminelen die hun geld daar rond pompen. De Portugees ziet er daar stukken beter uit als bv rondom Lissabon daar lopen echt mensen rond zonder mode besef en het lijkt zelfs of ze geen spiegel thuis hebben hangen, maar mijn insteek is dat deze mensen wel een stuk oprechter zijn !

En dan nog iets als je iets gedaan wilt hebben met betrekking tot vergunningen of werknummer pffff dan word je ook echt op de proef gesteld iedereen zegt iets anders en het is gewoon alles behalve duidelijk!