Hallo,
Om in Fethiye aan het werk te kunnen als verpleegkundige, moet ik mijn Nederlandse diplomas in Ankara laten waarderen/valideren. Nou kan ik nergens vinden wat ze precies willen hebben want alleen aan het diploma hebben ze niets, daar staat niet op wat de opleiding inhield. Ook geen idee waarheen dat dan moet. Hebben jullie daar enig idee van? Heb het Turks consulaat in Rotterdam gemaild, maar nog niets gehoord van hun.
Alvast bedankt!
Groetjes Maureen
Je moet contact opnemen met een beëdigd turks vertaler.
Die kan je diploma’s en wat het inhoudt voor je opmaken in het turks en met een officieel stempel erop.
Hartelijk dank voor de reactie. Zoals ik schreef, vraag ik me af wat ze behalve mijn diploma nodig hebben omdat daar verder niet op staat wat de opleiding inhield en hoeveel maanden of jaren deze duurde. Moet ik daar een officieel bewijsstuk van zien te krijgen en dat mede laten vertalen? Hebben ze puntenlijsten nodig die vertaald moeten worden? Of nog iets anders? Dat is namelijk de informatie die ik niet kan vinden.
En als het dan vertaald is, waar moet ik het dan heensturen?
Groetjes, Maureen
Die info zal een vertaler ook wel hebben.
Ik weet het niet. Weet alleen wat ik al verteld heb via een engels vertaler
evt. diploma hoger onderwijs waarderen is bij “nuffic” in ndl. kijk maar even op google.
Om in Turkije met een Nederlands diploma aan de slag te kunnen, moet je allereerst Denklik (waardering) halen, dit wordt geregeld in Ankara bij het YOK. Welke papieren je nodig hebt staat op hun website vermeld. Je moet iig je diploma gelegaliseerd overdragen, verder willen ze waarschijnlijk een vertaalde kopie van je cijferlijsten hebben. Deze procedure neemt een aantal maanden in beslag.
Verder moet je er rekening mee houden dat medisch personeel over het algemeen niet zomaar kan werken in Turkije. İk weet niet precies wat de regels tot betrekking verpleegkundigen zijn, maar artsen bv moeten een speciale procedure doorlopen, je krijgt niet zomaar een werkvergunning. Sinds een aantal maanden zijn de regels veranderd waardoor je als buitenlander in de gezondheids sector kunt werken, voorheen was dit in geheel niet mogelijk.
Als ik mij niet vergis geldt dit niet alleen voor artsen maar ook voor verpleegkundigen.
Om werkvergunning te krijgen doe je een aanvraag bij je lokale İl Saglik Mudurlugu. Benodigde papieren zijn: Denklik, certificaat Turks minimaal B niveau, contract met werkgever, letter of goodstanding vanuit NL.
begin met contact met het YOK, veel succes