Weet iemand wanneer je een schuld hebt bij een financiele instelling in Nederland of in Belgie en je verblijft in een huurhuis in de Filippijnen dat een deurwaarder in de Filippijnen aldaar kan aangesteld worden om persoonlijke goederen in beslag te nemen ? Zijn er internationale verdragen tussen Europa en Belgie omtrent dit item ?
Mijn bank is Amerikaans en heeft filialen in heel de wereld, zo ook in Belgie en in de Filippijnen.
Hallo,
Ja dat kan zeer zeker! Zo heeft nederland en (BELGIE SINDS 2 MAANDEN OOK!) een verdrag waarbij zelfs de belastingdienst beslagname kan leggen op je goederen en bezittingen, ook de normale deurwaarder kan dit, in mij buurt ken ik al enkele gevallen van pensionados hier die de (filippijnse) deurwaarder op bezoek kregen, voor de rechter gesleept werden en waar inbeslagname volgde, bij 1 zelfs de goederen (huis) die op naam van zijn (filippijnse) vrouw stonden, hier ging trouwens nog wel een rechtzaak van 2 jaar aan vooraf, de man had bezwaar gemaakt maar zijn vrouw kon niet bewijzen waar ze elders het geld vandaan had dan haar man dus kassa voor het incassobureau. Vele Nederlandse en ook Belgse incassoburos zijn tegenwoordig met partners wereldwijd omdat burgers dat tegenwoordig ook zijn. er zijn maar weinig landen waar dit tegenwoordig niet kan, wellicht kun je noord korea proberen, irak, iran of myramar maar de rest heeft tegenwoordig echt een uitwisselingsverdrag!(dit in ruil voor een gustige export of ontwikkelingshulp)
NB: als je een huurhuis hebt, kijkt men net als in nl naar overige bezittingen, banktegoeden (op de filippijnen) en ook je amerikaanse bankrekening is niet meer veilig want sinds kort heeft de hele eu nu veel gunsten (=inbeslagname) in ruil voor het openbaar maken van bankgegevens door de overheid van eu burgers riochting de amerikanen. Kortom de eu en de vs zijn dikke vrienden dus!
Bedankt voor de inlichtingen. Voor het ogenblik heb ik Citibank (Amerikaans) omdat ik deze bank gebruikte in Belgie en ook in de Filippijnen. Maar ze halen zonder mijn medeweten geld van mijn rekening. Dit is de reden dat ik mijn pensioen wil laten storten op een Filippijnse rekening. Er kan enkel beslag worden gelegd op mijn pensioen voor een heel klein bedrag. In de Filippijnen heb ik enkel een gemeubeld huurhuis en geen andere rekeningen of eigendommen. Enkel een eigen TV met stereo-installatie. Kunnen ze dit in beslag nemen? Als een deurwaarder langs komt kost dit veel geld of wanneer men mij voor de rechtbank brengt?
Al bedankt.
Groetjes:thumbsup:
Anders dan in nederland/belgie gelooft men in de phills nog in de familiezin, dwz als 1 familielid schulden heeft of ziek is de rest bijspringt in financiele zin.
Door dit laatste volgt meestal het volgende traject. de deurwaarder komt, er kan niet betaald worden, er volgt een rechtzaak, er kan niet betaald worden, de schuldenaar gaat naar een zeer onaangename (vol ratten, tbc en ander gevaardlijk ongedierte) gevangenis en men zegt iig dat de gevangene geen eten en drinken krijgt totdat de familie iig een deel van de schuld betaald heeft. waneer men echt hardnekkig is en er geen oplossing volgt gaat of de gevangene dood, of de ambassade helpt. (maar dit zullen ze zeker niet doen als je al een conflict hebt met een nederlands incassobureau en al helemaal niet als je een conflict hebt met de belastingdienst! (overigens hebben NL en BELG. in cebu hier hetzelfde consulaat, dat niet veel doet voor haar burgers, ze spreken er niet eens nederlands, frans en zeer gebrekkig Engels)
In het consulaat in Cebu ben ik nooit geweest maar in de Belgische ambassade in Manilla wordt je ook als een stuk vuil behandeld.
Daar tegenover heb je de consul-generaal van de Filippijnse ambassade in Belgie, ook een Belg en tevens een goede vriend doet alles voor de Belgen en de Filippijnen in Belgie. Hij ontvangt de mensen bij hem thuis in zijn woning in de woonkamer op zaterdag. Daar kunnen de Belgische ambassades en consulaten in de Filippijnen een voorbeeld aan nemen. Niet te vergelijken.
@ Jeugdvoetbal, waarom probeer je niet om tot overeenstemming te komen met de instanties die geld van je tegoed hebben om maandelijks een bedrag te betalen. Meeste instellingen zijn wel voor rede vatbaar. Het lijkt mij dat zo iets je in ieder geval gemoedsrust geeft , en je niet meer dagelijks op je hoede voor deurwaarders en inbeslagname hoeft te zijn.