Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het zit kwa inkomensbelasting uberhaupt dat hele belasting gebeuren, als ik ga emigreren naar de filipijnen (ik schrijf me uit in nederland) en dus daar ga wonen, maar mijn inkomen haal vanuit de europese binnenwateren(binnenvaart).
Ik hoor dat je je (inkomstenbelasting) moet afdragen in land van verblijf word voor mij dus dan de filipijnen, maar elders hoor ik dat je dat af moet dragen in het land waar je je inkomen vandaan haalt.
En zit er een verschil in als ik zzp-er ben??
Het beroemde brutto netto verhaal zijn die er???
als zzp zijnde weet ik het niet maar ik denk het land waar je ‘‘bedrijf’’ zit ik zelf woon in duitsland en werk in nederland en ik betaal mijn belasting in nederland ik denk dat als je als zzper geregistreerd staat in de flippe dat je dan ook in de flippe belasting moet betalen
Hoi Maurice, je moet belasting betalen in het land waar je woont. Ik woon in Spanje en werk voor Nederlandse klanten, maar moet hier belasting betalen. Is eigenlijk ook wel logisch, want ik maak hier gebruik van openbare voorzieningen, het riool, enzovoort.
En Mick, waarom betaal je belasting in Nederland als je in Duitsland woont? Sterker nog, ik doe het veel liever want hier in Spanje betaal ik maar 20% belasting.
Ik weet niet hoe het in Duitsland zit, maar de kans is groot dat je daar minder belasting betaalt dan in Nederland.
Er zijn inderdaad verschillen tussen werknemer en als ZZP (via een bedrijf) werken. Meest belangrijkste is dat je even afmeldt bij de Belastingdienst in Nederland en daadwerkelijk zorgt dat je niet meer voor je wereldinkomen nu of op later moment (als je bijvoorbeeld ooit terugkomt naar NL) alsnog belasting moet betalen.
Artikel 15.3 is voor jou als werknemer van toepassing volgens mij. Daar staat dat je als inwonende in de Filipijnen (je moet dus wel uitgeschreven zijn in NL en daadwerkelijk je huis, vrouw, kinderen etc in Filipijnen hebben, zie artikel 4.3) over je inkomsten verdiend aanboord van een schip varend in internationaal verkeer (ook een binnenvaart schip dus tenzij je alleen NL doet) in de Filipijnen belast is.
Let op dit verdrag gaat alleen over belastingen, sociale premies en de rechten die je opbouwt in NL (zoals WAO, WW etc) blijven gewoon geldig in NL.
Ik ben nu dus al geemigreerd sinds vorig jaar 15 december en mijn situatie is nu als volgt:
Ik ben uitgeschreven uit het GBA een dag voordat ik vertrok dec 14 2011.
Ben vader geworden afgelopen september van een mooi half phil half dutch dochtertje ( NL paspoortje al binnen ) en dus woonachtig met gezin in de Filipijnen.
Sta ingeschreven bij de Captain barangay heb daar een uitreksel van heb tevens een genotariseerd huurcontract, ons koophuisje is in aan bouw.
Kwa werk, werk ik als zelfstandige op de international binnenvaart voor diverse opdrachtgevers onder verschillende vlaggen, doe dit middels mijn kvk en btw nummer van een eenmanszaak die ik heb in NL,weet namelijk niet hoe ik het anders moet en met een trust of limited heb ik geen lekkere gedachten.
Een goede kennis machtigde mij om zijn postadres te mogen gebruiken voor de eenmanszaak wat voor mij puur een postadres is.
Ik heb nu nog geen zekerheid over waar ik inkomstenbelastingen en premieheffingen moet gaan betalen maar morgen zal dat duidelijker worden bij INTAX.
De belastingdienst is namelijk ook verschillend in hun antwoorden en hier en daar lees ik wel wat over personen die een bv of eenmanszaak hebben in NL en ook wonen in Phils en die betalen geen premieheffingen maar goed een ieder zijn situatie is verschillend.
Ik ben geen werknemer maar zelfstandige en verdien mijn geld meestal buiten NL op de internationale tankvaart aan boord van schepen.
Mocht iemand nog wat denken te weten antwoorden zijn welkom, maar geloof dat ik alles binnenkort tegen een betaling wel te weten zal komen.
Heb er meer voordeel aan als ik vrijgesteld word aan NL anders heb ik denk ik weer een rompslomp erbij met hypotheek aftrek van huis in Phils en kinderbijslag en noem maar op waar ik helemaal geen zin in heb.
Hoi Allemaal, Is het wel zo verstandig om je uit te schrijven in Nederland als staatsburger???
Ik bedoel hiermee, je opgebouwde pensioen gaat naar de klote en alsje onverhoopt in de problemen komt (gevangenis)in de Filippijnen, kun je geen beroep doen van de Nederlandse ambassade.
Je verspeelt al je Nederlandse rechten.
Ik heb zelf ook is geinformeerd.
Als je gewoon Nederlandse staatburger blijft en je werkt in Filippijnen, dan moet je inkomsten belasting afdragen aan de Filipijnse fiscus. (dus niet aan de Nederlandse fiscus).
Wel bevoorbeeld als je nog spaarcenten op de Nederlandse bank hebt of eigen huis in Nederland, dan moet je daar wel belasting afdragen (box 3).
hey, mautje ik kan je wel wat vertellenover de belastingen in de filipijnen maar dan langs email als je dat wilt ik woon ook in de filipijnen mindanao email naar bakkercharel@hotmail.com