De taal IERS leren

Hallo, Ik ben op zoek naar iemand die een éénmalige basisles IERS (1 of 2 uur, …?) kan geven.

Het is bedoeld als cadeau voor mijn vriendin. Wij gaan 10 tot 22 september voor de eerste maal naar Ierland en we verblijven in de streek Wicklow. Tips mogen ook altijd.

Zij droomt al gans haar leven van Ierland. We zijn 10 jaar samen en nu past het eindelijk om daar naartoe te gaan. En we gaan nu ook proberen zeker 1 maal per jaar te gaan.

Dus concreet graag een basisles IERS voor we op reis gaan. Bv: een pint bestellen in de pub, enkel typische woorden of begrippen voor de streek, de uitspraak, … Ik zou haar graag enkel zinnen geleerd zien in de juiste uitspraak.

Wie geeft hiervoor zin. Wil hier ook iets voor betalen voor de moeite,… of we zien wel. Of een uitstapje in de Irish pub in Oostende.

Want we zijn van Ichtegem - Oostende

Laat vlug iets weten.

Tommy@netbel.be

Grtz,
Tommy Vansteene

Hmmm… misschien iets duidelijker aangeven wat je bedoelt.

De nationale talen zijn

1. Gaelic, dat spreekt men ook in enkele regio’s van Schotland
  2. Iers-Engels

De eerste is natuurlijk beduidend ‘unieker’ dan hun Engels. Vreemd genoeg is Gaelic het populairste bij twee groepen mensen: boven de 50-60 en onder de 30. Het is namelijk pas een jaar of 20 verplicht op de basisschool en stukje middelbare school, de leeftijdsgroep ertussenin zag het als achterhaalde folklore. Wat ook weer verschilt tussen grote-stad en dorpen, in die tweede is het altijd wel relevant gebleven.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Hi Erik,
Ik las net je bericht over Gaelic en Engels, de talen gesproken in mijn geboorteland, Ierland…Je vertelt aan een Belg dat Gaelic pas de laatste twintig jaar verplicht is op de basisschool en een stukje op de middelbare school…IK ben geboren in 1970 en toen ik naar de lagere school ging, kreeg je al Gaelic op school, dus tel uit je winst…

gr.
Cathy

Ah ja, was het niet ene Pádraig Mac Piarais die zei: “Tir gan teanga, tir gan anam”? :slight_smile:

Hi Mr. Language,
Dank je voor je bericht…Ik moet bekennen dat ik je, “tír gan tenga, tír gan anam” moest opzoeken…A country without a language is a country without a soul…Mooi…Ik heb Gaelic maar een paar jaar op school gehad en ben vroeg vertrokken naar de V.S. En ik woon vanaf mijn achttiende in Nederland…Ik ken Gaelic wel een beetje hoor maar echt een beetje…Dat is niet goed voor iemand met o.a. de Ierse nationalitiet, maar het is nou eenmaal zo…
En hoe kom jij aan die wijsheid??? Kom je vaker in Ierland? Die Erik heeft nooit gereageerd op mijn bericht, wel een beetje jammer…Maar wel leuk dat jij de moeite doet om te reageren…:vak02:Ik ben trouwens lang niet op het strand geweest…Het wordt weer eens tijd…Iets opzoeken terwijl je slaapt lijkt me wel een beetje lastig tenzij je slaapwandelt, maar dan ben je ook niet helemaal bewust van datgene je doet…

gr.
Cathy:dag:

Ik ben (helaas) nooit in Ierland geweest, maar je komt nog eens wat tegen :slight_smile: Ik vraag me af of er eigenlijk strand is in Ierland…? Aan de huidskleur van de Ieren te zien in ieder geval niet :smiley:

Hi,
Dan moet je er beslist een keer naartoe gaan…Ierland is veel mooier dan Nederland en de mensen zijn een stuk vriendelijker…
Natuurlijk zijn er stranden in Ierland! Was dat een grapje???Niet alle Ieren zijn bleekscheten hoor en niet alle Ieren hebben rood haar! Je hebt ook Ieren met Spaanse voorouders…Als je in het land geweest bent, weet je dat…

gr.
Cathy

1 like

Haha, ik dacht aan rotskusten en constante regen. Toch maar even research gedaan:

Eerst het [ame=“http://www.youtube.com/watch?v=NmrcKZix7w4&feature=related”]Ierse weerbericht[/ame] gecheckt maar daar verstond ik dus geen woord van :hihi:

Van de site van het KNMI:
"Tropische warmte is in Ierland zeldzaam; Kilkenny Castle noteerde in 1887 op 26 juni 33,3 graden, het absolute record; het record voor de 20e eeuw is 32,5 graden in Boora op 29 juni 1976. In Noord-Ierland is het zomers 's middags gemiddeld zo’n 15 tot 17 graden; in het zuidwesten 18 en Dublin hoort met overdag gemiddeld 20 graden tot de warmste plaatsen. ".

Geen Costa del Sol dus, maar goed genoeg om niet elke dag in de pub te hoeven doorbrengen denk ik dan maar (wat ongetwijfeld ook heel gezellig is) :wink:

Hi,
Wat is eigenlijk je voornaam? Ik vind het nu een beetje apart om je steeds Mr. Language te noemen…
Het klimaat in Ierland is lekkerder dan het klimaat in kikkerland hoor! De wereld heeft al heel erg lang te kampen met het broeikaseffect, maar hier merk je het echt…20 graden is nog wel lekker ,maar hoger is het niet meer om uit te houden vanwege de vochtige warmte…In Ierland heb je trouwens wel een sub-tropische gedeelte in het westen…Het leuke van mijn geboorteland is dat je de ene keer regen kunt verwachten om even later weer de zon te zien schijnen…Waar ik woonde in Dublin heb je palmbomen en die groeien er nog steeds…Het klimaat is heel zacht en er zijn zelden strenge winters…
Nederlanders vergeten dat het in kikkerland ook heel vaak regent, vandaar ook de naam, Kikkerland!!! Het zou een stuk groener zijn als het niet volgebouwd was met huizen en andere gebouwen voor alle 17 miljoen mensen…Ierland is drie keer zo groot als kikkerland en er wonen er 4.1 miljoen mensen, wel een heel groot verschil!!! Het is niet zo gezond om zoveel mensen in zo’n klein landje te hebben…Nederland is harder geworden en de mensen zijn er niet leuker op geworden, jammer…
Ik moet echt dit jaar naar Ierland, maar wil niet alleen, pfffffff…
Je zult The Emerald Isle wel leuk vinden en niet alleen vanwege de gezellige pubs…:cheer:

gr.
Cathy