Voor degenen die graag de allernieuwste info bij de hand hebben- hier in BKK zag ik de nieuwste (febr.2010 gedateerd) LP Indonesia in de winkel. Op de voorkant staan 2 Balinese dansers met zo’n grote gouden hoofdtooi. En een label met 198 maps etc. De voorgaande druk had een jongetje komend uit het water met een grote duikbril op.
Die boeken worden in HongKong gedrukt en gaan in de container per boot naar Europa-dus het kan nog wel een maandje duren voor dat ie dan in NL is. Kost hier rond de 22 EUR-ik denk officieel 29,95US$. Er was hier pas op dit forum nog een lange discurssie over alle soorten reisgidsen en hun wel of niet nut.
In veel landen, dus ook in Indonesie, gaan bepaalde ontwikkelingen dusdanig snel dat de LP alweer achterhaald is wanneer deze uit komt. Ik hoef dus niet zonodig een nieuwe.
Wat ik persoonlijk een groot nadeel vind van de nieuwere LPs is hetvolgende (mss handig om mee te nemen in je beslissing of je al dan niet moet wachten met het kopen van het boek):
-
LP is sinds enige tijd overgenomen door BBC, en daarmee een stuk commercieler geworden
-
het papier is dikker, wat misschien mooi uit ziet, maar ik wil op reis een boek wat lekker licht is in mijn tas
-
het aantal kleurenpagina’s is afgenomen - jammer, want hoewel de LP uiteraard geen fotoboek is, gaven die foto’s wel een globaal beeld van wat er waar te doen is (voor Indonesie zijn de periplus gidsen mijn favoriet, maar niet van alle lannden waar ik op vakantie ga heb ik meer dan 10 boeken).
-
de kleurenpagina’s die er over zijn, zijn bedrukt met belevenissen en verhalen van en over de auteurs. alsof ik daar in geinteresseerd ben ?!?!?! als ik een bibliografie van iemand wil, koop ik wel een ander boek dan een reisgids
Op Seram kreeg ik zo een LP in handen, en heb ik deze pagina even doorgenomen, staat nauwelijks .
op de site van lonely planet kan je ook bijna alle gidsen als een pdf bestand kopen voor een gereduceerde prijs
dit is dus goed koper maar ook veel handiger kan je alleen de pagina’s uit printen die je nodig hebt tijdens je reis of als je net als ik reist met een mini laptop nog handiger gewoon bestand opslaan en op vakantie alle info bij de hand (kan ook op een moderne mobiele telefoon)
www.lonelyplanet.com
groet dirk :chin:
***I have seen more than i can remember, but remember more than i have seen. Bedankt dirkpie, ik probeer dit te onthouden. :chin: