**Door veel belangstelling voor deze mythische figuur, ik heb dit topic open gedaan om allerlei vragen te beantwoorden en de geschiedenis gelijk te geven. **
Laat de vragen maar komen ! en de spoken, eventueel…:paranoid:
Een mooie citaat, te vinden in “Columbus” van najaar 2006, op blz 027 :
“Transylvanië : waar de mythe werd geboren”
“Roemenië is het land van de Roma en hun muziek. Maar de regio in het noord-westen staat bekend om iets heel anders: eeuwenoude verhalen over bloedzuigende, halfdode wezens. Transylvanië is het land van Dracula. Iedereen die een lichte fascinatie voelt voor de geschiedenis achter deze mythische figuur mag een bezoek aan het stad Sighisoara niet aan zich voorbij laten gaan. Het is de plek waar in het jaar 1456 de kleine Vlad Dracula, die later de inspiratiebron zou zijn voor de horrorverhalen over bloeddorstige vampieren, het licht zag.
Wie het aandurft, kan een overnachting boeken in het Legendahuis, waar graaf Dracula volgens de vertellingen de nachten doorbracht met zijn mooie maîtresse. Voor het slapen even kijken of het raam echt goed dicht zit, is op zo’n plek misschien niet zo’n gek idee…”
zie verder : www.legenda.ro
VERVOLG
DE muzikale komedie “Dracula”
Op 30 september, in Parijs, in “Palais des Sports”, zal de muzikale komedie “Dracula - De liefde is groter dan de dood” in première gaan. Dan vertrekt de hele groep op tournee.
De moeilijkheid zit namelijk in het feit dat de huidige technologie moet aangepast worden aan de eisen van de stuk. Ze moeten beroep doen op een magiër, Dani Lary, om een oplossing te vinden voor de verschijning en de verdwijning van de vampier.
Een danser gaat de verbeelding aangeven.
De show in cijfers: 400 kostuums; 160 pruiken; 150 plaatsen al geprogrammeerd; 50 artiesten op de podium; 40 techniekers; 20 camions mee op tournee; 4 ton decor.
Nou je weet dat ik een fan ben van oude vampierenfilms Sopirla,denk dat ik ze praktisch allemaal heb gezien.
Om het slot te gaan bekijken(ben het één van de maanden van plan)waar is het gelegen en hoe moet ik daar geraken.
Dus vanaf het vliegveld in Boekarest met het openbaar vervoer naar het slot.
groetjes:georges.:chin:(btw:mooi fotoalbum)
men wou een " park" à la “Disney World” bouwen met als enige thema “Dracula”
maar mensen met meer respect voor het land en zijn geschiedenis, hebben de
project tegengehouden; oef !
er bestaat een hotel “Castel Dracula” met alle ingrediënten; de site is:
www.hotelcasteldracula.ro
Veel genoot !
Veel toeristen zien Castelul Bran (Bran castle) als het kasteel van Dracula, dit kasteel is zeker de moeite waard om te bezoeken en je vind het in Bran nabij Brasov, zo,n 150 km noord van Boekarest.
Volgens mensen waar ik logeerde in Roemenië heeft dat kasteel echter maar weinig te maken met Vlad the Impaler en zou Cetatea Poenari (Poenari castle) eerder in aanmerking komen voor de titel ‘kasteel van Dracula’.
De ruïne van Poenari castle vind je aan de zuidzijde van de Transfagarasan highway zo’n 25 km noord van Curtea de Argus. Je moet bijna 1500 treden op om er te komen.
Hi, Edwin, je hebt gelijk; “Castelul Bran” diende als douane en avantpost in tijden van oorlog. Vlad Tepes heeft daar enkele dagen geslapen. Voor de ingang van de kasteel is bijna een kermis; alle winkeltjes hebben allerlei souveniers die de mythe uitbuiten en het geld van de toeristen graag zien komen.
Voor onze grote fan, Georgie, heb ik een traject gemaakt van de geboortehuis tot de begraafplaats van Vlad Tepes.
Inderdaad, “Cetatea Poienari” was de ECHTE kasteel van Vlad Tepes.
Als er nog vragen uit pure interesse, zal ik heel graag op antwoorden.
Sopirla:wereld: