Roemenië in films

Men kan in de films aspecten en beelden zien die anders, nergens te vinden zijn; hier volgt een lijst, die nooit compleet zal worden:

• California Dreamin’ - DVD - door Cristian Nemescu - prijs “Un certain regard” in
    Cannes 2007

• 4 maanden, 3 weken en 2 dagen - door Cristian Mungiu - 2007

• Le Concert - door Radu Mihaileanu - 2009

“Le Concert” heb ik gezien, een goede film! Ik dacht dat het een Frans-Russische productie was, maar niet dus.

“4 Luni, 3 Saptamini si 2 Zile” heb ik ook gezien, heftig!

Heb je de 15’ film gezien?
Maar eerlijk, want ik wil een mooie forum van maken…

15? Dat is de titel?
Nee, niet gezien en nooit eerder van gehoord ook.

Dan is niet goed aangegeven…ik zal het meer zichtbaar maken; het is in "Let me introduce myself…daar gaat je het vinden…

In “Twilight” gaat je Transilvania zien, maar niet de echte.
Ga zelf Transilvania bezoeken en ontdekken en dan zie je de werkelijkheid !

Die hele Twilight-reeks vind ik toch tien keer niks.

Nu, wat moet ik doen? Opnieuw beginnen de mensen te overtuigen dat Transilvania bestaat echt en daar zijn geen vampiers en bloederige taferelen; wat ze gezien hebben is een fantastisch 0, gemaakt met verf van de Codlea fabriek, die niets anders produceer dan verf.
Ik heb geschreven over dit soort fantesie die niemand goed doet, behalve de grote bazen (een goede aan verdient) !
Voor mij begint opnieuw de gevecht tegen TV, kranten, publiek en veel commentaren schrijven, zoals met “Dracula”.
Ik kan me niet voorstellen dat de mensen zo dom kunnen zijn.
Roemenië bestaat echt (ik ben een van de bewijzen) en het is een prachtig land die verdient bezoek te krijgen !
:kus:

Ik wil best naar Transsylvanië hoor, al sinds ik jong ben vond ik alleen de naam al iets mysterieus hebben. Alle Twilight en Dracula films veranderen er niks aan, het is niet dat ik daardoor warm loop voor Transsylvanië, maar de 16-jarige Twilight fans moeten toch íets doen om wat Team Edward mee te krijgen. :biggrin:

Ik had iets moois geschreven over Transilvania voor je en door mijn eigen stommiteit weg gedaan.
Dan schrijf ik het morgen opnieuw !
Ik denk mijn bed horen janken dat hij alleen is; ik zal maar gaan gezelschap houden !
Lieve vriendin, een zachte nacht en mooie dromen !:kus:
Tot morgen, denk ik !:dag::slapen:

Ik ben zeer benieuwd, dus het lijkt me leuk om het t.z.t. te lezen.
Slaap lekker in ieder geval!

Hey, lieve vriendin
Dus, Transilvania is oud, zeer oud; daar vind je nog ruïne van de kastelen van de Daciërs (de eerste inwoners van de huidige Roemenië); na vele gevechten, zijn ze overwonnen door de Romeinen (vandaar de naam van Roemenië).

De Romeinen spraken Latijns, de Daciërs een andere dialect; die talen werden gemengd in de dagelijkse leven en zo is het Roemeens ontstaan. Het Roemeens is de enige taal in Oost-Europa die een Latijnse oorsprong heeft; het maakt deel van de anderen Latijnse talen als Italiaans (vandaar kwamen de Romeinen, dus goede verwanten), Frans en Spaans.

In de Middle Eeuw was Transilvania een streek met haar eigen koning, zoals alle delen van Roemenië: Moldova, Valahia, Dobrogea en Basarabia (die in de geschiedenis “gestolen” is van Roemenië door de Russen). Na de donkere Middle Eeuw is Transilvania, door gevechten en tekenen van veel akkoorden, deel gemaakt van de Oostenrijks-Hongaars koninkrijk.

Later krijgen de Roemenen Transilvania terug, maar ze verloren Basarabia (tegenwoordig Republica Moldovei, waar de dagelijkse taal nog steeds Roemeens is; door de rivier Prut zijn Republica Moldova gescheiden van de huidige Roemeense streek Moldova).

Alles goed en wel, maar de Turken dromen nog steeds Dobrogea te “stelen” (trouwens hun droom is nooit waar geworden) en de Hongaren dromen ook nog steeds Transilvania te “stelen” van Roemenië.

Transilvania is geweest en nu nog een rijke streek : goud, goed grond, olie, enz. De inwoners zijn een mengelmoes van Duitsers, Hongaren en Roemenen.
De streken waar de Duitsers wonen, hun huizen zijn zeer verzorgd en ze zijn hard werkers; de Hongaren ook, ze verzorgen goed wat van hun is; de Roemenen krijgen de goede invloed van beide minderheden.

Dracula en de vampiers “leven” daar goed omdat Transilvania veel bossen heeft; haar naam komt van het Latijns: “tran”= over", “sylvania”= bos", dus de streek over de bos; door haar grenzen met Valahia is eigenlijk de naam gekomen omdat tussen die 2 streken, heb je de Carpati (de hoogste deel van de gebergte) en enorme bossen.

Dracula heeft NOOIT bestaan, evenmin als de VAMPIERS; alle 2 zijn FICTIE.
Bram Stoker heeft de manier van Vlad Tepes (een van de vroegere koningen) gekopieerd in zijn boek, namelijk, de Turken ter dood te beoordelen, levend, door een spies te trekken.
Ik weet het dat niet echt fijn is, maar Vlad Tepes beschermde zijn volk en zijn land tientallen keer tegen de Turken; had hij dat niet gedaan, nu spraak heel Europa Turks.
Vlad Tepes is een groot en goed koning geweest; onder zijn regering iedereen had genoeg te eten en het was vrede. Hij veroordeelde De Roemenen ook ; de dieven kregen hun hand gehakt en op dit manier iedereen met een gehakte hand, is een dief en alle inwoners wisten dat en ze waren op dit manier 2 keer gewaarschuwd : “let op hij is een dief!” en “laat hem niet binnen of op je grond te werken !”.

Zo…een beknopte geschiedenisles over Transilvania.
Nu weet je beter dan de rest hoe en wat; alleen de historici weten meer en natuurlijk, de Roemenen die, tijdens hun schooljaren, geïnteresseerd waren.

Tot straks, vriendin !:kus:

Leuk om te lezen, interessant. Bedankt!

Lieve Vriendin
Was het niet saai? Ik vreesde voor…ik kon het niet korter maken want anders maak je een breuk en het is niet meer te volgen…
Ik was juist op de “Roemeense Forum” bezig over goedkoop vliegen naar Roemenië en paf! ik kreeg een idee: je vlieg goedkoop naar Roemenië en vandaar waar je wilt: voor ongeveer 1400 logeer je 7 dagen in een paradijs 5 sterren op Mauritius http://www.besttourism.ro/oferte/Exotice/Maldive.html
Dit is de link naar de site, om een idee te geven…niet te geloven hoe goedkoop kun je van daar gaan waar je wilt…
Kijk en laat me weten, OK?
:kus: Sopy

Saai? Integendeel. Het één en ander had ik al gelezen over Transsylvanië, en zo wist ik bijvoorbeeld ook dat Roemeens een Romaanse taal is, evenals Frans, Italiaans etc. maar dat geheel terzijde.

Ik heb de website bekeken, het ziet er inderdaad prachtig uit! Op dit moment zou ik me zulke vakanties niet kunnen veroorloven, maar ik hou het zeker in m’n achterhoofd. Bedankt in ieder geval, wie weet komt het nog eens van pas. :wink:

Lieve Danechka
Mag ik iets corrigeren? Ben je daarna niet boos op me?..
Het Roemeens is een Latijnse taal, niet Romaans want Romaans is een dialect gesproken in delen van Zwitserland en een plekken in Italië; die 2 talen zijn volledig vreemd van elkaar.
Sorry, maar ik wou niet andere mensen je corrigeren of voor de zot houden…
Even goede vriendinnen? Ik hoop het…:chin:
Groetjes
Sopirla>>>

Je mag me altijd corrigeren en ik wil niet heel vervelend zijn, maar volgens mij heb ik dit keer toch wel gelijk. (Romaanse talen - Wikipedia en dan deze afbeelding: Bestand:Map-Romance Language World.png - Wikipedia)
En wanneer ik op “Roemeens” google krijg ik ook direct: “Het Roemeens (limba română, româna) is een Romaanse taal die gesproken wordt in Roemenië, Moldavië en Vojvodina.” (In het Roemeens: Limba română este o limbă indo-europeană, din grupul italic și din subgrupul oriental al limbilor romanice.)
Romaans is geen dialect, het is een taalfamilie, evenals Slavisch en Germaans. De Romaanse talen zijn wél lid van de “Latijnse Unie”.

Lieve Vriendin
“Google” heeft gelijk; “Wikipedia” niet. “Wikipedia” is gegroeid zoals onze “forum” met de steun van vrijwilligers; als je veel in contact komt met “Wikipedia”, gaat je zelf fouten vinden.De Slavische talen zijn Russisch, Bulgaars; “Germaans” hoort by Engels en de Noordelijke talen.
Ik heb een cursus van 1 jaar op Universiteit over de oorsprong en “leven” van talen; niet echt boeiend maar het moest !
De “Romaans” heet eigenlijk “Retroromans” en het heeft absoluut niets te maken met Roemeens of andere Latijnse talen (Frans, Italiaans, Spaans, Portugees); diegene die deze taal niet kennen, ze gaan niets verstaan, en zoals ik zei, het wordt gesproken in streken van Zwitserland en op een paar plekken in Italië.
Een mini-cursus “filologie”, mijn opleiding; en ik heb het graag gestudeerd.
Even goede vriendinnen?:chin::kus:

In dat geval is íedereen die beweert dat Roemeens, Frans, Italiaans, Spaans en Portugees Romaanse talen dus fout? Ik vraag me af wat ik in dat geval op school heb gedaan. Maar goed, als zelfs een Wikipedia pagina in de originele taal al fout zit is het slecht gesteld. Anyway, als jij zegt dat het zo is, dan zal het zo zijn. Ik heb geen verdere argumenten om een dergelijke discussie aan te gaan en het heeft ook geen zin, ik ben hier tenslotte niet de Roemeense. Romaans is overigens wel degelijk een taalfamilie dat afstamt van het Latijns. Kan het niet zijn dat er hier sprake is van een verschillende naam toekenning? Romaans kan namelijk als een (bijna) synoniem van Latijns worden gezien.

En last but not least, even goede vriendinnen.

Lieve Danechka,
Geloof me, waarom zou ik anders beweren? Als je een echte studie wil lezen, het is onmogelijk dat een Universiteit zulke boeken niet hebben; het is saai materie, maar voor onze studie, het moest…
Nu ga ik “parkeren”, want om 05.30 moet ik opstaan ( niet echt mijn hobby!).
Slaap zacht en mooie dromen !:kus::kus:
Groetjes
Sopirla:dag::slapen: