De japanners en hun politiek tov de moslims

Via het internet kwam ik volgende tekst tegen.
Ik vraag me af of dit allemaal klopt, en wat jullie ervaring ermee is?

De japanners en hun politiek tov de moslims

Heeft U al ooit in de krant gelezen dat een politieke leider of eerste minister van een Islamietische staat een staatsbezoek bracht aan Japan ?
Heeft U al ooit er bij stil gestaan dat er een berichtgeving kwam met een officieel staatsbezoek van Iran of Saoudi Arabie aan Japan ?
Japan is een land dat de islam achter gesloten gordijnen houdt en zeer strikte beperkingen heeft opgelegd aan de islam en alle moslims.

De redenen zijn de volgende:
a) Japan is het enige land dat geen burgerschap (nationaliteit) geeft aan moslims;
b) In Japan kunnen moslims geen permanente verblijfsvergunning krijgen;
c) Zijn er zeer strikte verbodsregels inzake het verspreiden van de Islam in Japan;
d) Op de universiteiten van Japan, worden er geen Arabische of andere islamitische talen onderwezen;
e) Het is verboden om de gedrukte Koran in te voeren ook deze gedrukt in het Arabisch;
f) In overeenstemming met de verschenen richtlijnen van de Japanse regering,
zijn er enkel voor 2 moslim Lakhs een visum verstrekt voor tijdelijk verblijf en zij moesten conform de japanse wet verplicht japans spreken en moesten verplicht hun godsdienstige rituelen uitvoeren in hun wettelijke verblijfplaats .
g) Japan is het enige land in de wereld welke een zeer beperkt aantal onbelangrijke ambassades hebben van de islam staten;
h) De Japanners zijn totaal niet aangetrokken door de Islam;
i) De in Japan verblijvende moslims zijn enkel werknemers van buitenlandse bedrijven;
j) Zelfs vandaag, worden er geen visa toegestaan aan moslim geneesheren, ingenieurs of beheerders welke door buitenlandse bedrijven worden gezonden;
k) Het grootste deel van desbetreffende bedrijven voorzien in hun onderrichtingen dat enkel niet moslims zich mogen kandidaat stellen voor een job;
l) De Japanse overheid is van mening dat de moslims fundamentalisten zijn en dat zij zelfs in het tijdperk van de globalisatie, niet bereid zijn om hun moslim wetten te wijzigen;
m) De moslims moeten er niet aan denken om een gehuurd appartement te krijgen in Japan ;
n) Indien iemand te weten komt dat zijn buurman een moslim is, wel dan slaat de ganse buurt alarm ;
o) Niemand mag een islam cel of een Arabische kring in Japan ;
p) Er is geen wet (sharia) in Japan;
q) Indien een Japanse vrouw huwt met een moslim, dan wordt zij beschouwd als een paria voor altijd ;
r) In overeenstemming met dhr Komico Yagi (Departementshoofd van de Universiteit van Tokio) Is er een mentaliteit in Japan waarbij de moslim godsdienst een zeer intollerante religie is en men deze ten stelligste moet mijden; (er ver van wegblijven)

Wat is de bron hiervan?

Ik kan niet beoordelen of dit klopt, volgens de grondwet is er volledige vrijheid van religie, maar de praktijk zal uiteraard vaak anders zijn. Gewoon op straat is de islam inderdaad praktisch onzichtbaar (de meest zichtbare Arabische invloed zijn de inmiddels talrijke kebab-tentjes), maar dit geldt net zo goed voor bijvoorbeeld het christendom. Tot aan het einde van de 19e eeuw is er eeuwenlang alles aan gedaan om buitenlandse invloeden met religie voorop buiten de deur te houden. Maar ook daarna is Japan nooit een immigratieland geworden, waardoor “vreemde” religies of culturen nooit echt voet aan grond hebben gekregen. Dus of de islam nu doelbewust wordt tegengewerkt of dat er domweg geen behoefte aan is, wie zal het zeggen?

En wat betreft staatsbezoeken, ik heb ook nog nooit in de krant gelezen dat bijvoorbeeld een Duits of Frans staatshoofd een bezoek aan Japan bracht. Zo boeiend is dat nu eenmaal niet voor de (lezers van) Nederlandse kranten. Lijkt me dus niet bepaald een goede graadmeter.

http://www.middenoostenandersbekeken.nl/nieuwsbrief-leesmeer/nieuwsbrief--oktober--2012/713202d4aa8431a6ab7e02e179837ada/hoe-staat-japan-tegenover-islam.html

Japan heeft weinig met de Islam, maar ook niets tegen de Islam zover ik weet. Van actief tegenwerken is helemaal geen sprake. Er zijn naar schatting 50.000 moslims in Japan. Voornamelijk Aziatische moslims uit landen als Pakistan, Maleisie, Iran en ik heb nooit gehoord dat ze problemen hebben. Moslim afrikanen zijn er ook. Ik zie ook regelmatig toeristen uit Indonesie/Maleisie met en zonder hoefdoek. Als je naar een moskee wilt gaan kan dat gewoon.

Japan heeft een streng immigratiebeleid, maar moslims worden niet anders behandeld voor zover ik weet. Maar het is gewoon heel moeilijk Japan binnen te komen als je niet uit een ontwikkeld land komt en internationaal erkend hoog onderwijs hebt afgerond. Ik zeg niet dat buitenlanders niet gediscrimineerd worden, dat gebeurd wel, maar meer uit onwetendheid/ angst/ onbegrip.

Japanse universiteiten ontvangen studenten uit alle landen en treffen voorzieningen voor behoeftes van bijvoorbeeld moslims middels gebedsruimten, halal voedsel in cafetaria.

Een woning huren is moeilijk voor iedere buitenlander, omdat voor een buitenlander vaak geëist wordt dat een Japanner garant staat of omdat een eigenaar gewoonweg niet aan buitenlanders wil verhuren. Maar ook hier kijkt men niet naar religie.

Volgens mij hebben de meeste grote moslimlanden gewoon een ambassade in Japan. Japan heeft goede banden met oa Saoedi-Arabie, Maleisie en Indonesie. Staatshoofden, politici hebben gewoon normale uitwisseling en staatsbezoeken (gecheckt op de website van Saoedische ambassade in Japan). Uiteindelijk draait het om economische banden en die zullen er met andere landen minder zijn.

Een Japanse oom van mij spreekt Arabisch (heel zeldzaam) en heeft lange tijd in het Midden-Oosten gewoond voor werk, maar moest weg omdat hij niet getrouwd was. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft hij Arabisch eerst in Japan geleerd. Uiteraard was er toen hij Arabisch leerde minder animositeit tussen het westen en de Arabische wereld, maar Japan heeft grote belangen daar, omdat ze zelf geen olie produceren.

Japan heeft enkele jaren geleden de woede van China getrotseerd door de Uighur minderheid een conferentie te laten organiseren in Japan:

Ik denk dat het grootste gedeelte van je citaat nogal overdreven is en openlijke politieke anti-islamitisme zoals in Nederland en Belgie is er volgens mij niet. Gezien de grote economische belangen in landen als Indonesie, Maleisie en Thailand, lijkt het me ook zeer onwaarschijnlijk dat Japan moslimlanden tegen de borst zou willen stuiten.

2 likes

http://www.middenoostenandersbekeken.nl lijkt me niet echt een onpartijdige site… (overigens - als je een beetje doorklikt waan je je 15 jaar terug in de tijd… Lang leve de tabellen)

1 like

Ik denk niet dat er een gerichte afkeur bestaat tegen moslims in Japan. Ik ben het eens met andere reacties dat Japan sowieso (nog steeds) een land is dat weinig invloeden van buitenaf toestaat. Ik merk wel regelmatig dat Japaners flexibel en ruimdenkend lijken te switchen tussen het Christendom, Boedisme en Shinto. Het moslim geloof zal wellicht verder van ze af staan maar ik heb nog nooit een Japanner haat dragend horen praten over moslims dus ik vind de post niet echt correct.

1 like

Je bent een van de weinigen die het snapt helaas.
Ik werd echt heel blij toen ik je reactie op dit artikel las.
Dus, dankje! En blijf zo denken.~ ^^

• Updated - - -

Nigo, je bent een van de weinigen die het snapt helaas.
Ik werd echt heel blij toen ik je reactie op dit artikel las.
Dus, dankje! En blijf zo denken.~ ^^

1 like

Weliswaar niet zozeer over de politieke kant van de islam in Japan, maar in dit kader toch interessant: Basics for Muslim Travelers in Japan - Halal Food in Japan

Turkije en Japan hebben een hele goeie band met elkaar, er is een Turkse moskee gebouwd in shibuya het heet shibuya camii met minaretten en al. Japan en Turkije hebben al meer dan 128 jaar vriendschap met elkaar tot aan de Ertugrul incident waar de Japanners de Turken gingen helpen.

Dus wat je zegt klopt niet