de floading villages en Khmerse kooklessen

(origineel bericht op be-more.nl)

de floading villages en Khmerse kooklessen

We hebben weer een leuk weekend achter de rug. Zaterdag zijn we gaan kijken naar de floading villages. We vertrokken met de boot, in het begin zagen we weinig interresants. Wat wegen die eindigde in het water, normaal of abnormaal? Op den duur weet je nimmer wat hier in Cambodja nog normaal of abnormaal is. Toen naderde we de paalwoningen, toen werd het wel een pak interresanter. We zagen een schooltje, een politiekantoor enz. in het water. De mensen die hier wonen kunnen zich enkel verplaatsen in een boot, want het trapje van hun hutje eindigt in het water. We zagen zelfs varkens drijven op het water in een kooi, ze waren aan het koken in hun bootje, … Nadien stapte we van de grotere boot in een kano die bestuurd werd door de plaatselijke bevolking. We vaarden tussen de paalwoningen en de bomen door en de vrouw die ons bootje bestuurde, zag plots iets interresants in t water en stak het meteen in haar mond. Ik denk dat het 1 of ander beestje was, maar dat het water zo vies en vuil en vol met bacteriën zit, trekken ze hun niet aan. Achja, hun maag is dit al lang gewoon! Nadat we iets gedronken hadden in een restaurantje dat ook gebouwd is op palen, vaarden we met de grotere boot verder naar het Tonle Sap meer. En dit was echt adembenemend mooi, je kon eindeloos ver zien, een helderblauwe hemel en een oase van rust. Echt een vakantiegevoel! We hebben hier nog even rondgedobberd en enkele van ons hebben nog een duik genomen nadat ze zeker wiste dat er geen haaien en krokodillen int water zaten. Wat minder leuk was, ik ben superhard verbrand, als t pijlijke rood nu nog bruin zou worden dan klaag ik nog nie :slight_smile: Zondagmiddag hadden we een afspraak in de Temple Club (een lokaal restaurant, café hier in Siem Reap)! Wij gingen er leren Khmers koken. Wij hebben vanalles gemaakt (Amok, Khmerse curry, miniloempia’s, pompoendessert enz.) We werden begeleid door 2 Khmerse chefs, het was heel plezant en ook lekker behalve de desserts. Daar hebben we elk maar ne lepel van geproefd, ze zagen er uit of ze al ne keer gegeten waren. Nadien gingen we ook nog over de Old Market met hen en ze leerde ons de verschillende groenten en fruit kennen die ze hier gebruiken in Cambodja!

(origineel bericht op be-more.nl)