De 3 mooiste plekken van Afrika

1. Banc d’Arguin, Mauritanie
  2. Nikokolo Koba, Senegal
  3. Hoggar, Algerije

Moeilijk moeilijk…

• Ruaha NP, Tanzania
  • South Luangwa NP, Zambia
  • Masai Mara NP, Kenia

Uiteraard zijn dit drie mooie plekken in Afrika, de coloribus et gustibus non disputandum est. Zo heeft iedereen zijn voorkeur. Ik kan er geen drie aanduiden omdat ik daarmee andere plaatsen tekort zou doen. Maar respect voor je keuze.

[quote="“Wereldwijzer Redactie, post:1, topic:87666"”]

Wat vind jij de 3 mooiste plekken van Afrika? Plaats ze hieronder!

[/quote]

Murchison Falls ( Oeganda )
Samburu NP ( Kenia )
Tarangire NP ( Tanzania )

[quote="“Wereldwijzer Redactie, post:1, topic:87666"”]

Wat vind jij de 3 mooiste plekken van Afrika? Plaats ze hieronder!

[/quote]

1. Het Kaaps schiereiland (met de Tafelberg natuurlijk, ZA)
  2. Kenton-on-Sea (Zuid-Afrika) vanwege de bijzondere rotsformaties op het strand
  3. Route 62 door de Klein Karoo (Zuid-Afrika)
    Marjolein
  1. Victoria Falls (Zambia/Zimbabwe)
  2. Ngronongorno Crater (Tanzania)
  3. Fish River Canyon (Namibia)

Maar ik zou met alle gemak een top-25 kunnen noemen!

Hi hi hi…
Ngorongoro bedoel je :slight_smile: (ngoro-ngoro)

Een tikfoutje maakt een ieder wel eens…

Nogorongoro of Ngoro-ngororo. Hoe je het ook schrijft, niet meer naar toegaan. Of alleen vanaf de rim de totale krater bezien. Serengeti en Tarangeri hebben veel meer te bieden.

Ja het stikt van de jeeps en andere toeristen in Ngorongoro. Maar ik ben toch blij dat ik er geweest ben. Want daar zag ik een leeuwenfamilie met een stuk of 5 vrouwtjes en meer dan 10 welpjes, die probeerden een nijlpaard te doden dat vast zat in de modder. Ja, gruwelijk en tragisch, maar wel uniek, en de rauwe natuur zoals je het normaal alleen in documentaires ziet. En de dieren trekken zich niks aan van die jeeps en mensen.
Overigens is de huid van een nijlpaard te dik, de leeuwinnen stonden wel telkens op zijn rug en beten en krabten, maar dat deed niks. De welpjes deden hun moeders wat na, en speelden vrolijk op en om dat nijlpaard. Maarja dat nijlpaard kwam ook niet meer los uit de modder…
Ik vond het erg bijzonder om te zien. We kunnen het zielig vinden maar we behandelen zelf ons vee ook heel slecht. Dit is gewoon de natuur.

Ook heb ik in die krater cheetahs van dichterbij gezien dan elders, een jakhals met prooi, bizar veel zebra’s en gnoes, parende leeuwen en nog veel meer. Voor mij was het zeer de moeite waard, en al die andere jeeps moet je gewoon een beetje negeren… Zelf zit ik er immers ook in eentje.

Ook andere wildparken vond ik mooi maar ik had Ngorongoro niet willen missen.

1. Bwindi (Oeganda)
  2. Victoria Falls (Zimbabwe)
  3. Okavango Delta (Botswana)

Jammer dat je er maar 3 mag opnoemen…

Volledig mee oneens. Ngorogoro vond ik een uniek gebied, schitterend. De Serengeti is ook uniek, maar dan in saaiheid. Serengeti=migratie, en echt helemaal niets meer dan dat.

Nee Tijn, Serengeti = eindeloze vlakte… Ook zonder de migratie gezien te hebben kan ik zeggen dat ik het uniek vind: die eindeloze vlaktes, Moru Kopjes, enz.
Ngorongoro is ook uniek, maar ik vond het gebied in de Serengeti waar ik geweest ben mooier dan de Ngorongoro. Lag misschien ook de tijd van het jar dat ik er was. Ik vond het maar een droge bende in de krater.

-xxx-

Serengeti is het ultieme park, maar je moet wel een gids/chauffeur hebben die weet waar je op dat moment moet zijn. We hebben daar luipaarden gezien en cheeta’s die aan het jagen waren. En natuurlijk leeuwen, olifanten, giraffes, ontelbaar veel gnoes en zebra’s en noem maar op.

Grappig, blijkbaar heb ik erg geluk gehad (of een andere smaak) want ik vond zowel Ngorongoro als Serengeti echt de moeite waard. En Lake Manyara en Masai Mara ook.

Terwijl de echt grote migratie al voorbij was in de Serengeti, maar er waren nog steeds wel aardig wat gnoes en zebra’s. En ook veel andere dieren gezien, veel leeuwen, olifanten, hyena’s, jakhalzen, kudu’s, cheetahs, krokodillen… als ik het zo terug zie op mijn foto’s.
Ja soms is het even zoeken tot je weer een dier ziet, maar het is dan ook geen Artis… En het is kennelijk inderdaad ook een kwestie van goeie gids die goed dieren kan spotten waar je met je Europese oog gauw overheen kijkt… en die radiocontact houdt met andere gidsen die eventueel kunnen verwijzen naar plekken waar bijvoorbeeld leeuwen zitten.
Los van de dieren vond ik het ook heel gaaf om die vlaktes met acaciabomen te zien zoals je ze altijd op tv ziet; om daar nu zelf te zijn.
Maar na 3-4 dagen ben ik ook wel weer klaar met safari, terwijl je ook mensen hebt die 10 dagen doen. Smaken verschillen.

Maar om nou Afrika’s populairste wildparken (en niet voor niks) op een forum te gaan afraden aan reizigers, die daardoor wellicht een fantastische ervaring missen… vind ik een beetje ver gaan.

Helemaal eens. :foto:

Of je ziet het andersom: De Serengeti aanraden ten koste van andere parken waar iemand wellicht een veel mooiere ervaring kon opdoen…

Smaken verschillen he.

Een top 3 beantwoorden wil niet zeggen dat ik vind dat mensen maar naar 3 plekken in heel Afrika moeten gaan en de rest overslaan.
Sterker nog, de Serengeti zat niet eens in mijn top 3 (zie pag. 1) en natuurlijk was het toch de moeite waard, zoals tientallen andere plekken. Wie een top 3 leest als ‘afraders van al het andere’, zou een beetje simpel zijn.

ukunda kenya
kisii kenya
kwale kenya

www.africanwelfarefoundation.com

1. Murchison Falls (Oeganda)
  2. Virunga Nat. Park ( Rwanda)
  3. Damaraland (Namibië)