Ik ben op diverse sites een korte tour tegen gekomen (5 dagen) waarin je via Sukau naar Danum Valley gaat. Als ik de verschillende reisprogramma’s lees, lijkt dit mij een erg mooie tour waarbij je vaart over de Kinabatangan Rivier en trekkingen maakt.
Nu vroeg ik mij af of zo’n tour goed ter plaatse te boeken is, of dat het wijs is om dit al vanuit NL te boeken?
En is het goedkoper als je zo’n trip ter plaatse boekt? Ik zie hier prijzen van rond de €1800,- voor 5 dagen, dus behoorlijk veel geld.
mijn gewone gezond verstand en ervaring van vele jaren reizen zeggen me dat het altijd mogelijk is zoiets ter plekke te boeken-met vermoedelijk ook nog veel meer keus en het altijd goedkoper gaat uitpakken. Eigenlijk lijkt mij dat iedereen dat zelf ook wel kan bedenken hier in z’n luie stoel.
Mogelijk nadeel: je bent de enige witneus in een gezelschap van aziaten die eenmaal daar hele andere interesses blijken te hebben.
lees/kijk eerst eens heel precies wat er inbegrepen is in die toer (mijn gezond verstand zegt dat dat meestal vervoer+evt. permits/entree, gids, slaapplek en eten is) en lees wat die overbekende reisgids zegt over zelf doen-en dat algemene hoofdstukje over kosten/prijspeil.
Ik heb zelf ook de ervaring dat veel excursies ter plaatse goed te boeken zijn en vaak ook goedkoper zijn. Maar ik had op dit forum gelezen dat Mulu bijvoorbeeld snel vol is, dus dat het handig kan zijn om dit wel al hier te boeken. Ik vroeg mij af of dit ook voor Danum Valley geldt.
Mijn ervaring was dat Danum Valley (lees: de Borneo Rainforest Lodge) al maanden vooruit volgeboekt zat. Met een beetje geluk bleek ik (na enkele maanden geleden geboekt te hebben) voor juni a.s. nog terecht te kunnen. Dit zijn plekken die dermate populair zijn en relatief dermate weinig plaats bieden, dat het - tegen mijn natuur en overige reiservaringen in - toch verstandig kan zijn om vooruit te boeken.
Verder heb ik begrepen dat de tours terzake de Kinabatangan rivier wel gewoon ter plekke te boeken zouden moeten zijn (dus kort vantevoren).