Even een vraag met betrekking tot het dragen van een rugzak of een tas tijdens de sightseeing in Rio de Janeiro. Ik lees in reisgidsen en op internet verschillende opvatting over de veiligheid van een rugzak of (plastic)tasje voor de camera, reisgids en overige dingen. Dit met het oog op de aantrekkelijkheid voor een beroving. Voor de functionaliteit spreekt natuurlijk voor zich dat een dagrugzak het makkelijkst is.
Kortom: Kan ik een dagrugzak dragen met enige oplettendheid of is een (plastic)tasje echt aan te raden?
:wereld:
Hoe het er op toeristische plekken in Rio de Janeiro vandaag de dag uitziet, weet ik niet, maar als ik op São Paulo afga, zijn dagrugzakkjes ook onder Brazilianen heel gewoon. Ik zou wel gaan voor een gewoon, dat wil zeggen: niet luxe uitziend rugzakje.
Ik gebruik het liefst een sjofel uitziende schoudertas, dus met één band die ik diagonaal over mijn torso draag. Op die manier kan ik in drukke gebieden ook heel makkelijk de tas op mijn heup of buik dragen met een hand erop, zonder dat het er raar uitziet. Met een rugzakje kan dat niet.
Ze zien toch wel dat je een buitenlander bent, wat voor tas je ook draagt.
Ga gewoon eerst eens de straat op zonder spullen van waarde, alleen wat kleingeld. Gewoon sfeer proeven, aanvoelen hoe veilig of onveilig het is. En kijk hoe andere mensen zich gedragen en wat die voor tassen gebruiken.
Daarna kun je zelf kiezen wat je aandurft en waar je je prettig bij voelt.
En zorg natuurlijk gewoon voor genoeg back-ups van je foto’s, en een goede reisverzekering. Als iemand je bedreigt met een wapen, ga niet in discussie maar geef alles wat ze willen hebben. Een leven is daar veel minder waard en soms zijn berovers beneveld door drugs.
's Avonds neem ik nooit een tas mee naar buiten in grote Latijns-Amerikaanse steden. Alleen een leesboek los in mijn hand en wat geld in mijn zakken verdeeld. Eventueel wat reservegeld in mijn leren riem met rits in de binnenkant. Mobieltje blijft dan ook in hotel achter een slotje. (Mijn backpack is mijn kluis, of ik gebruik het kluisje in de kamer).
In kleinere stadjes en dorpen kan het al heel anders zijn. Ik heb bijvoorbeeld in Lençóis in Bahia gewoon 's avonds nog foto’s en filmpjes gemaakt op straat met mijn kleine cameraatje en had daar wel een tas bij me 's avonds.
Naar Braziliaanse stranden nam ik een doorzichtig plastic tasje mee met handdoekje, zonnebrandmiddel, boek. Of een plastic tasje van een Braziliaanse supermarkt. Maar in de praktijk kwam ik vaak in gesprek met mensen die daar bijvoorbeeld aan het beachvolleyballen waren met een hele groep en die mij echt niet gingen beroven terwijl ik even aan het zwemmen was (anders zouden ze ook al hun stoelen en spullen moeten inpakken en vertrekken), en een keer op een klein strandje boden de verkopers van kokosnoten aan om op mijn spullen te letten als ik ging zwemmen; maar ik had toch maar ongeveer 5 of 10 euro aan geld bij me. Je kan eventueel een waterdichte moneybelt of surfers-buisje gebruiken om je geld mee te nemen als je gaat zwemmen.
Plastic tasje is zeker niet praktisch en de Brazilianen dragen ook gewoon tassen. Ik draag hier altijd een handtas, behalve vrijdagavond in Lapa is het niet aan te raden
Dus een simpele rugzak of zo´n katoenen/linnen tas die je makkelijk kunt opvouwen raad ik aan.