Cursus Spaans in Nicaragua

Hallo allemaal,

mijn plan is om eind dit jaar naar Nicaragua te gaan om daar een cursus Spaans te volgen. Het plan is om daarna door te reizen naar Costa Rica en Panama. Ik ga alleen. Ik wil graag al hier de cursus boeken (en een slaapplek voor in ieder geval de eerste paar nachten) zodat ik meteen onderdak heb als ik daar kom. Misschien zelfs een airport-transfer. Hebben jullie tips/ervaring met Spaans leren in Nicaragua? Ik denk in Managua of Granada. Of verhalen van mensen die iets soortgelijks hebben gedaan?

:vak01:

Hola,

Nicaragua is een van de beste landen om Spaans te leren. De populairste plekken om dit te doen zijn Granada, San Juan del Sur en León. Ikzelf heb in Granada een talencursus gedaan bij Spanish School Xpress, welke ik zeker aan iedereen kan aanraden. http://www.nicaspanishschool.com/

Maar er zijn natuurlijk ook andere taalscholen. Het beste is als je nog niks van te voren boekt, maar als je hier bent een aantal taalscholen bezoekt en dan kijkt bij welke je het meest thuisvoelt, welke dichtbij je hostel zitten, etc. Je kan altijd naar binnenlopen en vrijwel direct beginnen met lessen. Voor meer info: http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/nicaragua/taal-nicaragua-si529.html

Ook is het aan te raden om de eerste dagen/weken in een gastgezin te verblijven. Dit kun je vaak via een taalschool regelen. Je leert dan heel snel Spaans en de lokale cultuur kennen.

Een airport pick-up ligt eraan waar je naar toe wilt. De meeste mensen gaan gelijk door naar Granada en verblijven daar de eerste paar dagen om bij te komen van hun reis en om Granada en omgeving te bezoeken. Dit zou ook een optie voor jou zijn en dan bijv. in de tweede week met Spaanse lessen beginnen en eventueel naar een gastgezin. Maar je kunt ook doorreizen naar San Juan del Sur of meteen bij aankomst naar León reizen. Je kan ook een paar weken Spaans volgen in Granada en daarna nog eens een aantal weken in een andere stad of in Costa Rica. Ik weet niet hoelang je Spaans wilt volgen, maar knip het op in max. 3-4 weken op een plek en wissel Spaans leren af met reizen, want op een gegeven moment is je hoofd net een spons dat niks meer opneemt.

Dus als weet waar je naar toe wilt, kunnen we tips geven over hostels en airport pick-ups, etc.

Saludos,
Sole
:slight_smile:

P.S. Reizen in Costa Rica en Panama is minstens twee keer zo duur dan in Nicaragua

1 like

Lees eerst eens wat meer over Managua voordat je besluit of je daar wilt verblijven. De meeste mensen kiezen om dat helemaal over te slaan en nemen direct een taxi naar Granada, of een bus naar León, omdat Managua te boek staat als gevaarlijke stad, en ook niet zo mooi is. Ik heb zelf ook alleen maar het busstation van Managua gezien. En wat ik vanuit de bus/taxi zag van de stad, maakte me inderdaad niet vrolijk.
Voor airport transfer kun je ook een shuttle busje kiezen, ik geloof dat het bedrijf van het busje naar Granada ‘Paseo’ (of Paseos) heet. Een taxi is 25 US$. Het duurt 1,5 uur.
Ik geloof dat Managua - León 4 uur duurt.

Zelf vond ik León een nog leukere stad dan Granada. In beide zul je je prima vermaken.

Granada is wat netter en opgepoetster, en trekt veel gepensioneerde Amerikanen en Canadezen. Maar ook wel jonge backpackers. De Isletas (eilandjes) zijn heel leuk. Het eten vind je vooral in restaurantjes, niet echt op straat. Je kunt ook vrij makkelijk naar de markt en de vulkaan van Masaya.

León is wat ruiger en levendiger vind ik, en trekt wat ‘lossere’ types. Behalve normale backpackers kom je er ook wat verdwaalde hippies tegen. :slight_smile: Er is veel meer muziek, en behalve (Latijns Amerikaanse en internationale) restaurants ook eettentjes op straat. Het is er ook zeker 5 graden warmer, meestal 30-35 graden. In een half uurtje kun je op het strand van Las Peñitas zitten. Vanuit León kun je ook de tour boeken waarmee je van een vulkaan af gaat boarden, zittend op een speciale houten plank. Echt een kick. Sommigen doen het ook staand / surfend.

In beide steden zijn talenscholen te vinden. Inderdaad kun je het sneller leren als je bij een gastgezin zit of op een andere manier zorgt dat je vooral met Nicaraguanen omgaat. Dan dwing je jezelf om het meteen toe te passen, en wil je de volgende dag ook graag nog meer leren. Als je tussendoor telkens Engels of Nederlands spreekt met andere toeristen, moet je teveel schakelen en zul je het minder makkelijk leren.
In de eerste week zul je dodelijk vermoeid zijn door het leren van een nieuwe taal en alle indrukken. Dus slaap dan genoeg. :slight_smile: Op een gegeven moment ga je zelfs in het Spaans dromen.
Wat ook helpt is om veel woorden op te zoeken. Schrijf de hele dag door woorden op die je wilt leren kennen, en zoek die op een vast moment op de dag op, en even woordjes stampen…
En als beginner kun je ook wat hebben aan comics / stripverhalen. De plaatjes ondersteunen dan de tekst. Kinderboeken kunnen ook handig en leuk zijn, bijvoorbeeld laatst heb ik leuke kinderboeken van Roald Dahl en Mark Twain gekocht in het Spaans. Later kun je kranten enzo proberen.
Na thuiskomst zou je Spaanstalige films kunnen huren, en eventueel ondertiteling in het Spaans aanzetten (als die optie erop zit).
Leuk dat je Spaans gaat leren, je zult daar je hele leven nog plezier van hebben en kunt het in vele landen gebruiken! Ik ben er zelf in ieder geval superblij mee, en probeer elke vakantie dat in een Spaanstalig land ben, weer wat bij te leren.

Overigens is het wat hoger gelegen gebied ook zeker de moeite waard, bijvoorbeeld Estelí is wel bijzonder en heel anders dan Granada of León.

Zoals hierboven al gezegd: ik hoor ook vaak van andere reizigers dat Costa Rica twee keer zo duur is als Nicaragua. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en wat je reisstijl is… ook in Nicaragua alleen is al heel veel te zien.

Denk er ook aan dat december/januari hoogseizoen is en dus nog wat duurder, en vollere hotels.

Mijn foto’s van Nicaragua vind je hier. :slight_smile:

Veel plezier!

Dankjulliewel voor de uitgebreide reacties!
Ik ga jullie tips zeker meenemen, Leon klinkt ontzettend leuk!
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nou wil, hier een cursus boeken of juist daar…ik vind het een fijn idee om te weten dat ik iets geregeld heb als ik daar aankom, maar het is ook fijn om eerst eens te kijken welke me het meest aanspreekt.

hoi,

Ik begrijp dat het een fijn idee is om iets geregeld te hebben als je aankomt, maar ik ben het helemaal met Sole eens. Kijk eerst welke plaats je het beste bevalt en bezoek de taalscholen. En kies er dan een uit waar je spaans wilt gaan volgen.
Ikzelf vind Granada een veel leukere plaats dan Leon, maar zoals je hebt kunnen lezen is dat voor elk persoon verschillend.
Heel veel succes met het plannen van je reis.

groet,
Cella

Hallo,

Ik wil graag even inhaken op deze topic. Ik wil in maart naar Nicaragua. Eerst vier weken Spaans leren en daarna max. vier weken rondreizen door dit prachtige land. Kan iemand mij vertellen of ik mij van te voren moet laten inenten? En hoeveel een visum bedraagt? Ik ben even aan het uitzoeken hoeveel ik nog moet bijsparen. Een ticket heb ik ruim genomen, namelijk 1000 euro. Backpack kan ik lenen. Ik ga via een organisatie daar Spaans leren en in een gastgezin zal ik verlbijven en dat bedraagt 1050 euro incl. eten en drinken. Mij is verteld dat je aan 1000 euro genoeg hebt om een maand daar te leven, dus voor na die vier weken taalcursus.

Alvast bedankt.
Laura

Hola,

Het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) heeft altijd up-to-date informatie en advies over gezondheidskwesties voor elk land ter wereld. Het is dus verstandig om op tijd hun website te raadplegen en/of langs te gaan bij een vaccinatiebureau. Het LCR raadt op dit moment (januari 2013) de volgende vaccinaties aan voor Nicaragua: http://www.lcr.nl/

Vaccinaties aanbevolen voor alle reizigers = Hepatitis A en DTP. Verder wordt er bescherming aangeraden tegen muggen die ziektes overbrengen zoals malaria en dengue. Neem dus producten mee van Care Plus DEET o.a. bij apotheek te krijgen.

Persoonsgebonden vaccinaties = Hepatitis B, buiktyfus, tuberculose en rabiës. Er komt geen gelekoorts voor in Nicaragua, maar voor mensen die vanuit een gelekoorts gebied komen, is een vaccinatie voor gelekoorts verplicht. Persoonsgebonden vaccinaties hangen af van reisdoel, reisduur, bestemmingen, gezondheid van de reiziger, etc.

Voor meer info hierover zie: http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/nicaragua/gezondheid-nicaragua-si16195.html

Een visum kost $10 en moet je contant betalen bij aankomst op de luchthaven in Managua.

Qua budget zit je goed. 1000 euro voor 4 weken rondreizen is prima te doen in Nicaragua, je kunt zelfs vrij luxe reizen.

Mag ik vragen bij welke organisatie je taalcursus en huisvesting geregeld hebt?

Saludos,
Sole

Ook wij hebben leuke mogelijkheden ! Prachtig land overigens :slight_smile: