Lees eerst eens wat meer over Managua voordat je besluit of je daar wilt verblijven. De meeste mensen kiezen om dat helemaal over te slaan en nemen direct een taxi naar Granada, of een bus naar León, omdat Managua te boek staat als gevaarlijke stad, en ook niet zo mooi is. Ik heb zelf ook alleen maar het busstation van Managua gezien. En wat ik vanuit de bus/taxi zag van de stad, maakte me inderdaad niet vrolijk.
Voor airport transfer kun je ook een shuttle busje kiezen, ik geloof dat het bedrijf van het busje naar Granada ‘Paseo’ (of Paseos) heet. Een taxi is 25 US$. Het duurt 1,5 uur.
Ik geloof dat Managua - León 4 uur duurt.
Zelf vond ik León een nog leukere stad dan Granada. In beide zul je je prima vermaken.
Granada is wat netter en opgepoetster, en trekt veel gepensioneerde Amerikanen en Canadezen. Maar ook wel jonge backpackers. De Isletas (eilandjes) zijn heel leuk. Het eten vind je vooral in restaurantjes, niet echt op straat. Je kunt ook vrij makkelijk naar de markt en de vulkaan van Masaya.
León is wat ruiger en levendiger vind ik, en trekt wat ‘lossere’ types. Behalve normale backpackers kom je er ook wat verdwaalde hippies tegen.
Er is veel meer muziek, en behalve (Latijns Amerikaanse en internationale) restaurants ook eettentjes op straat. Het is er ook zeker 5 graden warmer, meestal 30-35 graden. In een half uurtje kun je op het strand van Las Peñitas zitten. Vanuit León kun je ook de tour boeken waarmee je van een vulkaan af gaat boarden, zittend op een speciale houten plank. Echt een kick. Sommigen doen het ook staand / surfend.
In beide steden zijn talenscholen te vinden. Inderdaad kun je het sneller leren als je bij een gastgezin zit of op een andere manier zorgt dat je vooral met Nicaraguanen omgaat. Dan dwing je jezelf om het meteen toe te passen, en wil je de volgende dag ook graag nog meer leren. Als je tussendoor telkens Engels of Nederlands spreekt met andere toeristen, moet je teveel schakelen en zul je het minder makkelijk leren.
In de eerste week zul je dodelijk vermoeid zijn door het leren van een nieuwe taal en alle indrukken. Dus slaap dan genoeg.
Op een gegeven moment ga je zelfs in het Spaans dromen.
Wat ook helpt is om veel woorden op te zoeken. Schrijf de hele dag door woorden op die je wilt leren kennen, en zoek die op een vast moment op de dag op, en even woordjes stampen…
En als beginner kun je ook wat hebben aan comics / stripverhalen. De plaatjes ondersteunen dan de tekst. Kinderboeken kunnen ook handig en leuk zijn, bijvoorbeeld laatst heb ik leuke kinderboeken van Roald Dahl en Mark Twain gekocht in het Spaans. Later kun je kranten enzo proberen.
Na thuiskomst zou je Spaanstalige films kunnen huren, en eventueel ondertiteling in het Spaans aanzetten (als die optie erop zit).
Leuk dat je Spaans gaat leren, je zult daar je hele leven nog plezier van hebben en kunt het in vele landen gebruiken! Ik ben er zelf in ieder geval superblij mee, en probeer elke vakantie dat in een Spaanstalig land ben, weer wat bij te leren.
Overigens is het wat hoger gelegen gebied ook zeker de moeite waard, bijvoorbeeld Estelí is wel bijzonder en heel anders dan Granada of León.
Zoals hierboven al gezegd: ik hoor ook vaak van andere reizigers dat Costa Rica twee keer zo duur is als Nicaragua. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en wat je reisstijl is… ook in Nicaragua alleen is al heel veel te zien.
Denk er ook aan dat december/januari hoogseizoen is en dus nog wat duurder, en vollere hotels.
Mijn foto’s van Nicaragua vind je hier. 
Veel plezier!