Hallo
Voor maatschappijleer op school moet ik een presentatie houden over Canada, en dan dus vooral over de cultuur. Ik heb hierbij een aantal vaste punten opgekregen die ik erin verwerkt moet hebben. Tot nu toe heb ik bijna alles wel gevonden, maar er zijn een paar puntjes waar ik niet echt een goed antwoord op kan vinden. Ik dacht ik kan het altijd nog op deze manier proberen.
Het gaat om hoe Canadezen omgaan met ouderen, jongeren en dieren.
Weten iemand misschien hoe dit in Canada is? Alvast bedankt!
Groetjes!
Wat bedoel je precies met je vragen?
Hoe gaan de mensen (bevolkingsgroepen) om met elkaar? Wat doet de regering voor de bevolkingsgroepen en dieren? Wat voor sociale voorzieningen zijn er?
Wat betreft de dieren: het land heeft vele nationale en provinciale parken, waar de natuur grotendeels z’n gang mag gaan. Daarbuiten kom je ook veel dieren tegen en het komt met enige regelmaat voor dat dieren worden overreden op de snelwegen. Doorgaans gaan de Canadezen heel goed om met de dieren. Soms kom je in de media tegen dat in het hoge noorden nog steeds zeehondjes worden doodgeknuppeld, maar dat wordt enkel gedaan om het ecosysteem in balans te houden. Uiteraard wordt getracht de gekozen slachtoffertjes zo min mogelijk te laten lijden.
Wat wel nog altijd speelt is dat veel mensen vinden dat de ontbossingslobby te sterk is. Canada produceert zeer veel hout voor de bouwsector, maar velen vinden dat er veel te veel wordt gekapt (en daarmee ook dieren worden verjaagd of zelfs bedreigd). Uiteraard zijn er ook wel voorstanders, maar voor hen gaat het vooral over geld, export en internationale relaties/reputaties.
In kleine, afgelegen dorpen zwerven regelmatig diverse dieren rond. Mijn schoonouders wonen aan een meer met daaromheen slechts een paar huizen. Regelmatig komen er herten en konijnen voorbij. Beren wat minder, maar deze winter toevallig meer coyotes dan normaal. Ook wonen er een aantal wolven in het gebied. Ook kun je bevers en marmotten zien in de zomer. De meeste beesten zijn behoorlijk schuw. De ene beesten die een stuk ondeugender zijn, zijn de eekhoorntjes. Hoe schattig ze ook lijken, in Canada zijn ze soms net een rattenplaag. In andere delen van Canada zijn de wasbeertjes ook vaak niet welkom, als ze via de meest onmogelijke routes je zolder binnentreden om zich te nesten. Hoe deze laatste twee diersoorten worden aangepakt, verschilt veel. Sommigen proberen ze op een diervriendelijke manier het huis uit te krijgen, sommigen zorgen ervoor dat ze de zolder niet levend verlaten.
Je kan wel iets zeggen over de bedreiging door mijnen en oliebedrijven.
Hoe het in’t oosten staat weet ik niet, maar gigantische gebieden in Yukon en NWT kunnen het slachtoffer vallen aan mijn en olie-bedrijen. Die gebieden zijn niet beschermd zoals provinciale en nationale parken, daardoor gaan die vroeg of laat in handen vallen van olie en mijn bedrijven. Er wordt ook een nieuwe pijplijn aangelegd, van waar naar waar ben ik nu even kwijt. Ze doorkruist Canada van noord naar zuid. 9 maanden terug is er een akkoord over besloten denk ik. klopt dat?
Verder heb je een groot alcoholprobleem bij native people(indianen en eskimo’s), over heel Yukon. Vooral in Inuvik is het schrijnend.
De eskimo’s en indianen ginder, zijn vrij lang traitioneel blijven leven. Tot ‘de blanke’ kwam, die hen alles afnam en hen een ‘modern’ leven opdrong. Natuurlijk kan een mens zich niet zo snel aanpassen…vandaar het alcoholprobleem.
Ik weet het ni zeker, maar ik vermoed dat die ommekeer er is gekomen na de Klondike Gold Rush.(110 jaar geleden)