Culinair dagje Antwerpen tijdens Antwerpen Proeft

Op 17 mei was ik in Antwerpen tijdens Antwerpen Proeft. Ik ben echt dol op eten, dus dit was dé plek voor mij. Het zonnetje scheen, er was chocola en een gezellige sfeer. Echt een aanrader voor volgend jaar!

Antwerpen Proeft is een jaarlijks terugkerend foodfestival aan de Schelde. Dit jaar vond het plaats op 15 t/m 18 mei. Tijdens het festival kan je genieten van de meest uiteenlopende hapjes. Zo zijn er verschillende proeverijen - van Ethiopisch tot aan Japans - en ook kan je genieten van de Belgisch-Franse keuken. Voor culinaire levensgenieters is dit de kans om voor een aardig prijsje gerechten te proeven van de beste restaurants van Antwerpen of je te laten verwennen door sterrenchefs. Zo was ook ‘Mijn Keuken’ aanwezig, het Nederlandse restaurant met 1 Michelinster en het Antwerpse '‘T Zilte’ met 2 Michelinsterren. Echt genieten dus.

Antwerpen Proeft aan de Schelde

Er was zo veel keuze uit toprestaurants! Helaas kon ik niet alles proeven, maar wat ik heb geprobeerd was echt heerlijk. Ik begon met een glas Martini Brut en de oesters van O&O Oriental Cuisine uit Nederland. De oesters waren gemaakt op Balinese wijze, met gember, knoflook, chili en limoen. Daarna wilde ik iets proberen van het Nederlandse sterrenrestaurant ‘Mijn Keuken’ en probeerde de jonge gemarineerde makreel, geïmpregneerde komkommer, sushi-azijn, koude bouillon van komkommer en gember. Een heel fris gerecht. Ik ben ook echt dol op alles wat buitenlands is, dus ik moest natuurlijk ook het Ethiopische eten uitproberen. Restaurant ‘Little Ethiopia’ serveerde een rol à la Abraham Esayase, waarin ik een keuze had uit kip of rund. Daarbij kreeg ik een gebakken champignon met spinazie en kaas en een sambusa. Echt heerlijk (het water loopt mij weer in de mond tijdens het schrijven hiervan). Als sushi gek moest ik natuurlijk ook de sushi uitproberen van restaurant ‘Zaowang’ uit Antwerpen. Mocht je een keer in Antwerpen zijn en trek hebben in sushi, dan is dit the place to be.

antwerpenproeft2.jpgV.l.n.r: sushi, Ethiopische champigon, makreel met komkommer van ‘Mijn Keuken’, oesters, bierproeverij, zonsondergang

Ik sloot de avond af met een proeverij van drie biertjes (Chouffe Soleil, Duvel Tripel Hop en een Vedett) met daarbij een Kaasterkaas, een Cabriolait (ook een kaas) en een heerlijke ham. Dit terwijl de zon langzaam onderging. Echt genieten dus.

Voor dat ik naar Antwerpen Proef ging, kreeg ik eerst een culinaire rondleiding door Antwerpen (het festival begon pas om 3 uur).We begonnen bij ‘De Markt’ in het Felixpakhuis. Dit is een apart concept, namelijk een overdekte versmarkt en een restaurant in één. De sfeer die er hangt is erg leuk en zeker een aanrader voor als je ook meteen wat lekkere dingetjes wilt inslaan. Daarna gingen we door naar Philips Biscuits waar ik een Antwerps Handje (een koekje) at. Vervolgens gingen we naar BbyB chocolade. Dit is een pop-up store met een strak interieur en mooie doosjes chocolade. Hier kan je verschillende smaken chocolade krijgen, zoals pure chocolade met babelute en zeezout.

De-Markt-in-het-felixpakhui.jpgDe Markt in het Felixpakhuis

Voor nog meer chocolade gingen we naar ‘The Chocolate Line’ gezeten in het Paleis op de Meir. Hier vind je echt aparte chocolade. Dominique Persoone is echt een kunstenaar met chocolade. Als je de winkel betreedt kom je in de chocoladehemel. Overal chocola, van beelden tot aan een toonbank vol. Ook kan je de chocolatiers zelf aan het werk zien. ‘The Chocolate Line’ is beroemd geworden door hun aparte chocolade. De meest gekke smaakjes kan je er krijgen. Een bonbon met bacon? Of tabak? Of neem je er een met een olijf? Ik probeerde een bonbon met wasabi en ik vond het niet eens zo vies. Eigenlijk was het heel lekker. Wel heel apart, dat wel.

The-chocolate-line.jpgThe Chocolate Line’

Volgend jaar ga ik weer naar Antwerpen Proeft want het was echt genieten! Wie was dit jaar ook? Of denkt er over om volgend jaar ook te gaan?

1 like

Leuk stuk geworden Kirsten!

1 like

Leuk stukje, leuke foto’s, leuke zuiderburen! :slight_smile:

1 like

Mooi verslagje van de Culinair dag in Antwerpen,Kirsten! :slight_smile:

1 like