Ik heb net met een vriendin een tripje naar Cuba gepland. We willen over een week vertrekken, voor ongeveer 20 dagen. Nu hebben we bij een reisbureau een aanvraag voor een auto gedaan. Punt daarmee is dat we nu nog niet weten of er nog auto’s beschikbaar zijn voor de periode dat wij willen gaan (willen dus over een dikke week vertrekken, kan zijn dat er dan nog geen uitsluitsel is over de auto). We hebben nu dus min of meer een ticket en auto geregeld en met het reisbureau afgesproken dat we kosteloos mogen annuleren als er geen auto beschikbaar is.
Maar we willen eigenlijk sowieso gaan, dus ik vroeg me af of het te doen is om 3 weken rond te trekken zonder eigen auto? Ik heb meerdere keren gelezen dat het OV verre van betrouwbaar is en vaak überhaupt niet aanwezig. Hoe moeilijk is het om een auto met privé chauffeur daar eventueel ter plekke te regelen?
Heeft iemand nog andere geweldige tips? Alles is welkom
Cuba is perfect te doen zonder auto, google even op de busschema’s van Viazul. Dat zijn eigenlijk zo’n beetje de beste bussen die ik ooit in latijns amerika heb gezien; niet duur, airco, rijden vlot door en stoppen bij een lange rit wel voor een restaurant.
Heb je een streekbus nodig, dan zijn de dingen een beetje lastiger, aangezien er geen duidelijke bushaltes en vertrektijden zijn. De bus komt wel een keer en de mensen weten wel waar ze stoppen. Een niet al te duur alternatief voor korte ritten is de taxi. Mocht je in een lokale bus willen stappen zorg dan dat je CUPs hebt aangezien ze geen CUCs accepteren. En je hebt klein geld nodig, de chauffeur wisselt normaal gesproken niet en een busritje kan zowaar 20 ctvs zijn, wat ongeveer neer komt op iets minder dan 1 cent.
Een lokale bus is eigenlijk alleen handig als je in een stad zit en naar een strand of zwembad wil gaan. Er is vaak ook een toeristischere pendelbus als alternatief zoals in Trinidad, dat zal dan ergens tussen de 1 en 5 CUC kosten.