Cuba vrijwilligerswerk

Hola todo,

Op dit moment ben ik al ruim 3 maanden in Latijns Amerika aan het rondreizen. Ik heb de landen Argentinie, Chili en een heel klein beetje Brazilie aan aangedaan, en op dit moment zit ik tot 9 april in Peru.
Tot begin mei een maand Costa Rica…en daarna, zou ik heel graag nog een maandje Cuba aan willen doen.
Het enige probleem is hierbij het geld. Na 6 maanden heb ik waarschijnlijk niet zo heel veel geld meer over, en vooral niet voor Cuba omdat dat toch best een duur land schijnt te zijn.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die misschien connecties hebben voor vrijwilligerswerk in Cuba.
Ik ga namelijk 13 maart in Peru ook een maand vrijwilligerswerk doen waarbij de huisvesting gratis is. Zoiets zal er vast en zeker ook in Cuba moeten zijn: werken (in bv een ziekenhuis,tehuis, school, kinderdagverblijf,hostel, etc.) in ruil voor gratis/goedkoop onderdak.
Voor mij zal dit dé manier zijn om het land ook van een ´niet-toeristische kant´ te leren kennen en op een low budget manier kennis te maken met de rijke historie en de cultuur van het Cuba.
Kan iemand mij hierbij helpen? Heeft iemand connecties of adresjes in Cuba die nuttig voor mij kunnen zijn? Ik ontvang ze graag!
Tips en ervaringen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Alvast bedankt!

groetjes

Nina

Cuba is wel een land zoals geen enkel ander land is… Ik heb het nog nooit gezien daar en weet ook niet of het er is. De 'vrijwilligers’projecten die ik daar ken, hebben zelf altijd voor de nodige financiering moeten zorgen.

Liefs,
Carolina

Dat is geen gemakkelijke vraag :confused:

Ik heb al ´s een stukje vrijwilligerswerk aangehaald op:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=14329

maar om zo ineens heel snel vrijwilligerswerk te vinden is niet makkelijk in Cuba.
Deze Arnold van Wezel organiseert vrijwilligerswerk, maar wel op de lange termijn en niet binnen enkele maanden… hoewel jij trouwens ook weer begin mei in Cuba zal zijn kun je het misschien wel ´s vragen. Misschien weet hij iets?

In om het even welk ander land in Midden- en ZuidAmerika kun je vrij snel iets vinden om de mensen te helpen via het helpen op een schooltje, ouderenzorg, zwervers op straat etc. maar Cuba is zoals Carolina zegt net een beetje anders.
Dat jij trouwens een vrijwilligersproject hebt gevonden in Peru waarbij je wel gratis huisvesting krijgt is voor mij ook heel uitzonderlijk. De meeste projecten (zeker hier in Guatemala) zijn uiteraard gratis maar normaal gezien woon je niet op het project zelf en betaal je een kleine bijdrage voor je huisvesting, warm water en eten (vaak bij een andere familie)

Werken op een ziekenhuis in Cuba: daar werken de beste medici van de wereld en de gezondheidszorg is gratis in Cuba, ze hebben daar geen werk voor vrijwilligers. Onderwijs is ook gratis en verplicht, ook daar hebben ze geen echte vrijwilligers nodig. Hostels heb ik er nog niet gezien (veelal zijn het casas particulares) en een kinderdagverblijf… :no:

Wat het vrijwilligerswerk van Arnold van Wezel betreft, dat is heel vaak werken op het platteland, en ik denk dat als je de families zelf wilt helpen die landbouw of veeteelt bedrijven, je daar wel kan helpen… maar dan nog moet je uitkijken met waar je slaapt.

Gratis en goedkoop onderdak is een uitdrukking die je niet zo snel bedenkt in de combinatie met het land Cuba. De overheid verlangt namelijk dat elke tourist betaald voor zijn eten en onderdak, wat op die manier naar de staat gaat. Indien de politie jou vindt in het huis van een Cubaan zonder toestemming van de overheid, breng je de Cubanen zelf in vrij grote problemen. Dat je bij de mensen op bezoek gaat is geen probleem, ook er blijven eten is geen probleem maar blijf er niet slapen want dat is verboden als je er geen overheidstoestemming voor hebt.
Ik heb het zelf bijna 1 keer gehad en dat voelt niet prettig voor de familie. Ze zullen jou niets doen, maar ze kunnen de familie een boete opleggen van 1500 dollar, wat gewoon niet te betalen is voor de familie.
Daarom is Cuba juist een duur land, je bent verplicht om in een hotel te slapen of bij een familie (doorgaans 25 dollar per nacht, excl. maaltijden)

Het is niet dat ik je niet zou adviseren naar Cuba te gaan, integendeel: Cuba is een geweldig land, maar Guatemala is even prachtig en is gemakkelijker te doen voor de budget-traveller (goedkoopste land van Centraal-Amerika) en natuurlijk volop vrijwilligerswerk en goedkoop onderdak.

Veel succes
groetjes

Igor

It’s Just the Kids, a non-profit organization that has constructed 7 playgrounds in Cuba in the last few years, is organizing another trip to Cuba on June 17th. Volunteers will construct 3 custom-made playgrounds in family neighborhoods in and around Havana. According to
project coordinators, the organization has received permission from both the U.S. and Cuban governments to travel to Cuba.

It’s Just the Kids is seeking funds and volunteers to build playgrounds in Cuba. For more information visit www.itsjustthekids.org/cubasite.htm or contact Debbie Watterson at [EMAIL=“debbie@itsjustthekids.org”]debbie@itsjustthekids.org or 619-749-6068.

Voor een video over dit project:
http://www.apdigitalnews.com/video_demo/0605cuba_play_ISDN.mov

Dit is geloof ik niet helemaal wat Nina bedoelt. Ze zou eerst op zoek moeten gaan naar 2000 dollar om te mogen deelnemen in het project.

From http://www.itsjustthekids.org/cubasite.htm :
The minimum contribution required to earn an invitation is $2,000.00 per person. You may contribute the full amount yourself, or you may request contributions from family, friends and co-workers. An initial contribution (check or money order) of $500.00 is required to secure your registration in the program and entitles you to a reserved invitation. Your invitation will be confirmed once you submit the remaining $1,500.00

Omdat wij niet in de VS geboren zijn zal het met het visum wel loslopen en komen wij gemakkelijker binnen dan de Amerikanen, maar omdat de organisatie met sponsoring werkt zal je zonder die 2000 dollar niet mee mogen doen in het bouwen van speelvelden.

Hoi Igor!!

Zo naar ik hoor, ken jij wel het een en ander van/over Cuba!! Wel, ik vertrek op 17 oktober naar Varadero om van daaruit 2 weken er rond te trekken. Maaar ik zit not met een hoop vragen.Zo land ik s namiddags in Varadero, maar ik zou onmiddellijk de bus daarnemen tot Havana. Nu zoek ik eigenlijk een lueke casa dichtbij de actie zeg maar, een casa die ik nog gemakkellijk kan bereiken om 21u s avonds. Want dan komt de bus Viazul pas aan in Havana.

Je mag me steeds ook een mail sturen op [EMAIL=“moliendocafee@hotmail.com”]moliendocafee@hotmail.com
dank je alvast

Hoi Martitz,

Deze topic gaat over vrijwilligerswerk op Cuba…

Wellicht is het beter om met je vragen een nieuwe topic te openen, of om een PB (persoonlijk bericht) of mailtje te sturen aan bijvoorbeeld Igor.

Als je nog iets wilt weten over vrijwilligerswerk op Cuba, kun je dat hier in dit topic posten.

Liefs,
Carolina

Hallo allemaal,

Ik zie dit deze dingen allemaal van enige tijd geleden zijn, maar toch misschien wat bruikbare info. Je kunt via de site www.cuba-brigadejosemarti.nl heel wat informatie vinden over werkbrigade´s naar Cuba. Dit betreft twee weken werken en 1 week vakantie. De brigade is internationaal dus je bent met mensen van over heel de wereld samen vrijwilligerswerk aan het doen. De brigade van 2007 staat gepland van 2 t/m 23 september. Voor meer informatie kijk op de site van Arnold van Wezel of mail naar [EMAIL=“a.van.wezel@hetnet.nl”]a.van.wezel@hetnet.nl.

Met vriendelijke groet
Natascha