Costa Rica, april tot half mei

Wie gaat er begin april ook naar costa rica of lijkt het je leuk om dan te gaan? Mijn plan is om rond te reizen, low budget en zoveel mogelijk te zien. Misschien gecombineerd met een week vrijwilligerswerk.

Groetjes,

Bart

Hoi,

ik vertrek op 10 mei voor een maand naar Costa Rica, wil ook een stukje van Nicaragua en Bocas del Toro (Panama) aandoen.
Wellicht kunnen we elkaar een keer treffen? :smile:

Groetjes!

Sorry Britt, dan moet ik weer terug zijn, ga daarna naar amerika als begeleider in een summercamp :smirk: Weet jij toevallig hoe lang van te voren je moet vaccineren voor costa rica?

Jammer dan Bart!
Wat betreft jouw vaccinaties (ik ben al jaren goed inge-ent);

DTP:
Een basisimmunisatie voor reizigers wordt gegeven door een eerste serie van twee doses, met tenminste 1 maand tussentijd, gevolgd door een derde dosis, tenminste 6 maanden na de tweede dosis. De eerste toediening kan het best 4 tot 5 weken voor vertrek plaatsvinden, gevolgd door een tweede kort voor vertrek. Een volledige vaccinatie (3 x DTP) geeft 15 jaar bescherming.

Hepatitis A:
Hepatitis A-vaccin dient niet in de bilspier te worden toegediend, omdat dit kan leiden tot een niet-optimale reactie op het vaccin. Omdat Avaxim® onvoldoende is onderzocht bij personen jonger dan 16 jaar wordt gebruik in deze leeftijdsgroep niet aanbevolen. Havrix® kan toegediend worden bij kinderen vanaf 1 jaar. De bescherming is optimaal 14 dagen na de vaccinatie. Na de eerste injectie is de men gedurende 1 jaar beschermd. Zowel voor Avaxim® en Havrix® geldt dat door een tweede injectie te geven 6 tot 12 maanden na de eerste vaccinatie een beschermingsduur van 10 jaar wordt verkregen

Trouwens; bij een verblijf van langer dan 3 maanden wordt ook het ‘Buiktyfus’ vaccin aanbevolen.:
Buiktyfusvaccin:
Personen vanaf 5 jaar worden met één dosis van 0,5 ml gevaccineerd. Het vaccin wordt in een spier ingespoten. Bij zwaarlijvige personen wordt het vaccin ook wel net onder de huid ingespoten. De bescherming is twee weken na vaccinatie maximaal. De beschermingsduur bedraagt tenminste 3 jaar. Het verdient aanbeveling de vaccinatie om de drie jaar te herhalen bij reizigers naar endemische gebieden. De bescherming van het vaccin tegen buiktyfus is maximaal 70%.

Alstu! :slywink:

Bedankt!

Datum staat trouwens nu vast:

Ik ga van 27 feb tot 18 april naar Costa Rica

Xx,

Bart