Mijn man en ik zijn bezig onze rondreis door Costa Rica (en een deel van Panama en Nicaragua) uit te stippelen. We willen daarbij een keuze maken tussen Corcovado of Tortuguero. Deze plekken lijken ons beide ontzettend mooi, maar gezien de lastigere bereikbaarheid willen we ze waarschijnlijk niet allebei meepakken. Hebben jullie een bepaalde voorkeur voor één van beide (en zoja waarom) of zou het zonde zijn één van de plekken over te slaan?
Ik neem aan dat je weet wat je in de parken kan vinden, je kiest niet voor niets twee mooie plaatsen uit. Van beide plaatsen is iets te zeggen, om je een goed antwoord te geven is het vooral van belang wanneer je gaat, is dat nog ruim voor november, dan zou ik zeggen sla Tortuguero in ieder geval niet over.
Is de komst tussen januari en mei dan is het de moeite waard om naar Corcovado te gaan.
Tortuguero maak je vooral mee vanaf het water. Je kunt excursies per boot maken door het Nationale park of een kano huren. Van Juli tot oktober legt de groene zeeschildpas eieren op het strand van Tortuguero.
Corcovado doe je vooral lopend. Het is een uitgestrekt jungle gebied. Je kunt ook gaan snorkelen bij het eiland Caño. Van december tot april en van juli tot oktober kun je hier walvissen spotten.
Je kunt vanaf San José georganisserd naar Tortuguero. Ook kun je een binnenlandse vlucht nemen naar Palmar Sur of Drake Bay voor een bezoek aan Corcovado. Voor een redelijk verblijf moet je toch minimaal denken aan 2 nachten Tortuguero en 3 nachten Corcovado.
We zijn er van 27 november t/m 22 december. Maakt dat naar jullie idee uit voor de keuze tussen Corcovado of Tortuguero? We missen in ieder geval de schildpadeieren…
Aan een binnenlandse vlucht hebben we ook gedacht, maar we zitten een beetje met het achterlaten van de bagage. Ik weet niet of we deze bv in een hotel kunnen achterlaten. Hebben jullie daar ervaring mee?
Jullie gaan drie weken naar Midden Amerika en willen in die drie weken drie landen bezoeken, dat betekent dat je veel tijd kwijt bent met reizen. Ik zou adviseren je te beperken tot één land, Costa Rica. Want drie weken is nog lang niet voldoende om een klein beetje Costa Rica te leren kennen.
Als je met een huurauto op pad gaat bedenk dan dat je met een huurauto niet de grens over mag.
De periode november-december kenmerkt zich door de overgang van de regen- naar de droge tijd. In Tortuguero zijn dan de schildpadden niet meer te zien om eieren te leggen. Toch is het best de moeite waard het gebied te bezoeken.
Corcovado bezoeken is een verhaal apart, het hangt er maar vanaf hoe en van waar uit je het park wilt bezoeken: Vanuit Drake Bay, of vanuit Puerto Jimenez. Er is al eerder over het bezoeken van Corcovado geschreven.