Combinatie Thailand, Laos en Maleisie

Hoi allemaal,

In januari wil ik voor 6 tot 8 weken naar Thailand.
Ik ben nu globaal een route aan het uitstippelen.
Moet zeggen dat ik dat nog lastiger vind dan ik dacht.

Tot op heden ben ik nog niet verder dan vanuit Bangkok richting het noorden te gaan, wellicht zoals zoveel reizigers.

Graag zou ik ook Maleisie willen bezoeken nadat ik Thailand heb bezocht.
Laos schijnt ook mooi te zijn, dus eventueel een combinatie willen maken van Thailand, Laos, Maleisie en weer terug.

Heeft iemand hier ervaring mee of hebben jullie tips voor mij hoe en waar vandaan uit Thailand je Maleisie kunt bezoeken?
Iemand wel eens in Maleisie geweest?

Thanks alvast!

Groetjes Anne

Hoi Anne,

Je zou natuurlijk kunnen beginnen met een paar dagen Bangkok (vergeet niet te fietsen in Bangkok !), vervolgens verder kunnen reizen naar Kanchanaburi/River Kwai. Dan zou je verder kunnen reizen naar Ayutthaya, (Lopburi), Sukhothai en Chiang Mai. Persoonlijk vind ik Sukhothai interessanter en leuker dan Ayutthaya. Fiets huren t.o. het Historical Park (30 Baht) en lekker op een rustig tempo door het park fietsen (ga vroeg, dan is het nog niet zo druk en warm).
Chiang Mai is ook een prettige stad om een aantal dagen te verblijven en op eigen gelegenheid doorheen te slenteren, bezoek tempels en lokale markten.
Vanuit Chiang Mai zou je dan ook de bekende Mae Hong Son Loop kunnen doen waarbij je naar Pai, Mae Hong Son en Mae Sariang reist.
Van Chiang Mai naar Chiang Rai en de Gouden Driehoek verkennen, het drielandenpunt Thailand-Birma-Laos, ooit berucht vanwege de opiumsmokkel. Bij Chiang Khong kan je de grens over naar Laos en vanuit Houeixay kan je een slowboat naar Luang Prabang nemen (2 dagen, met overnachting in Pakbeng).

Luang Prabang is geweldig ! Ik woon in Bangkok, wat ook niet vervelend is, maar als ik ergens graag zou willen wonen is het in Luang Prabang. Heerlijk relaxed stadje, zeker meerdere dagen verblijven. Het stadje zelf kan je makkelijk te voet of per fiets verkennen. Leuke uitstapjes zijn de Kuang Si watervallen en de Pak Ou grotten.
Bezoek ook Wat Xieng Thong, een van de mooiste, zo niet de mooiste tempel van Luang Prabang, Wat Visoun, beklim de heuvel Phousi (prachtig uitzicht over het stadje, de Mekong en de omgeving), het voormalige Koninklijk Paleis (tegenwoordig museum) en de night market. Vergeet niet om een keer erg vroeg op te staan en de monniken hun dagelijkse ronde te zien doen door de straten van het stadje. Daarna kan je mooi de ochtendmarkt bezoeken, leuk om overheen te slenteren en te kijken wat er allemaal verkocht wordt aan etenswaren.

Van Luang Prabang kan je doorreizen naar Vang Vieng, eventueel kan je eerst nog een paar dagen naar Phonsavan, waar je de mysterieuze Vlakte der Kruiken kunt bezichtigen.

Omdat Laos nog niet zo lang is opengesteld voor het toerisme als buurland Thailand, is het allemaal nog wat minder ontwikkeld en ongerepter dan het buurland.

Tsja, Vang Vieng…prachtige omgeving, fantastisch gelegen tussen hoog oprijzende karststenen bergen, maar helaas (in mijn ogen) toch ook verpest door de vele backpackers die er dagenlang herhaling van Friends liggen te kijken in de restaurants, zich klemzuipen en al het afval in de rivier dumpen, en Australische tienermeisjes die in hun bikini door de hoofdstraat lopen, geen rekening houdend met de cultuur en gebruiken. Maar goed, er zijn mensen die het feesten hier helemaal geweldig vinden…

Van Vang Vieng naar Vientiane, de hoofdstad (hoewel het eerdere op een grote provinciestad lijkt). Franse invloeden zijn hier ook nog zichtbaar, grote, brede avenues en natuurlijk de Laotiaanse versie van de Arc d’Triomphe, Patuxai. Vientiane is ook de moeite waard om 1 a 2 hele dagen te blijven. Bezoek natuurlijk Patuxai (en ga naar de top), Pha That Luang (het belangrijkste boeddhistische monument van het land), Haw Pha Kaew en Wat Si Saket. Heb je genoeg tijd, dan is Xieng Khuan (Buddha Park) dat buiten Vientiane ligt ook nog de moeite waard. En wandel 's avonds, net als de locals ook doen, langs de Mekong rivier.

Vanaf Vientiane kan je dan met Air Asia nonstop naar Kuala Lumpur vliegen en je reis door Maleisie vervolgen. In Maleisie ben ik ook geweest, ook een prachtig land, maar je zou je reis ook kunnen beperken tot Thailand en Laos. Vanuit Vientiane kan je bijvoorbeeld ook verder reizen naar Pakse, het Bolovenplateau en Si Phan Don (Four Thousand Islands).
Wat Maleisie betreft vond ik KL voor een aantal dagen zeker de moeite, uitstapje naar Melakka (waar je nog veel Nederlandse invloeden terug vindt), Taman Negara en de prachtige Perhentian Islands aan de oostkust (alleen duurt de moesson daar volgens mij tot eind januari/februari).

Je kan bij Vientiane ook de Friendship Bridge oversteken en komt dan weer in Thailand bij Nong Khai. Je kan dan met openbaar vervoer door de Isan reizen, het armste en minst bezochte deel van het land, maar daarom zeker niet minder interessant. Neem bijvoorbeeld een bus naar Khorat (Nakhon Ratchasima), weinig interessante stad, maar wel een goede uitvalsbasis voor tripjes naar de Khmer-tempels bij Phimai en Phanom Rung.
Na Khorat kan je ook makkelijk doorreizen naar Khao Yai National Park en vervolgens naar Bangkok en verder naar de eilanden in het zuiden.

Genoeg te doen dus in de weken dat je hier in Azie bent ! Je zou toch enigszins een dag-tot-dag schema kunnen opstellen en dat hier op Wereldwijzer plaatsen. Genoeg ervaren ‘reisexperts’ die je dan kunnen helpen en tips en adviezen kunnen geven !

Ik sluit me helemaal aan bij het bericht hierboven. Ook ik zou me in 6-8 weken beperken tot 2 landen.

Afstanden zijn groot, reizen gaat niet zo snel als in NL, en je moet je gewoon niet willen haasten op reis.

Thailand-Laos is idd een fantastische combo! En door Maleisië uit te stellen heb je een excuus om volgend jaar terug die richting uit te gaan… :wink:

Dankjullie wel voor de tips en het hele verhaal!
Heb er een heleboel aan :slight_smile:

Ik wil veel te veel, dus moet eens goed uitzoeken welke route het word.