Colombia of Bolivia??

We komen dr niet helemaal uit…
We hebben ongeveer 5wkn…wat moeten we kiezen? Colombia of Bolivia?
Of een combinatie? Maar dan wordt het weer haasten??
We willen van alles wat. Natuur, cultuur, steden, liefst ook strand (alhoewel dat in Bolivia moeilijk wordt), inspanning en ontspanning.

Kan iemand ons helpen?:wereld:

hallo, In Columbia ben ik nog nooit geweest maar bolivia kan ik wel wat over vertellen ;). als je cultuur zoekt zit je er goed, want het land heeft veel sfeer. om tz reizen heeft het ook vele mooie plekjes zoals de zoutvlaktes, met de fiets van de gevaarlijkste weg van d wereld, de markt van cochabamba met el cristo bezoeken, de stad sucre en daarna de mijnen van potosi en voor de natuur naar rurrenabaqe (zo ongeveer). als j 5weken heb kan j nog een stukje peru of brasil eraan plakken voor t strand… succes

Chili (Arica) is ook een goede optie als je weekje of paar dagen strand wil. Je kan natuurlijk ook naar Lake Titicaca voor strand, maar da’s best fris :slight_smile:

Succes!

Als strand een harde eis is: Colombia.

Maar als je een klein beetje van het gringotrail af wilt raken is Bolivia wel een goede. Wij gingen er heen met de gedachte “drie weken is wel genoeg”, maar twee maanden later sleepten we ons naar Peru om een vlucht te halen. Bolivia heeft natuur, ruimte, leegte, cultuur, bergen, hikes en beklimmingen (met name in de buurt van La Paz, de rest is wat minder goed gorganiseerd). Alleen de verschillende talen kunnen je opbreken als je erg ver van het pad af gaat. En de bussen zijn niet je van het.

Wat betreft die laatste twee, dat is in Colombia beter geregeld. En daar kun je ook prima de bergen in, of een hike naar de verloren stad doen (neem veeeeel deet mee).

Het hangt dus heel erg af wat je wilt. Je kunt in beide gevallen wel een en ander regelen als je daar aankomt, maar het heeft even wat tijd nodig, hou daar dus rekening mee. In mijn ervaring is Colombia wat luxer en duurder.

Colombia staat hoog op mijn lijstje maar ben ik nog niet geweest.

Bolivia vond ik super, vooral omdat Salar de Uyuni (en alles daar omheen) een van de mooiste landschappen ter aarde is. Ik heb nog 14 jaren meer op diverse continenten gereisd maar alleen IJsland kwam een beetje in de buurt qua spectaculaire landschappen en vulkanische activiteit.
Het is ook het goedkoopste land van Zuid-Amerika en er zijn niet heel veel toeristen (vooral vergeleken met bijvoorbeeld Peru).
Strand kun je niet vinden in Bolivia maar je kunt wel her en der in hot springs badderen. :slight_smile:

En verder is het wel heel divers: steden, jungle, gletsjers, geisers, zoutvlakte, bergen, het Titicacameer etc etc.

En bedenk ook dat het land waar je nu niet heen kunt, gewoon in de toekomst alsnog bezocht kan worden… :slight_smile:

Voor 5 weken zou ik geen combinatie doen. De afstanden zijn veel te groot en beide landen hebben veel te bieden. Je zult merken dat je per land in 5 weken al keuzes zult moeten maken en niet alles kunt zien wat je graag wilt.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Colombia. Veel te doen en te zien, vriendelijke mensen en betaalbaar. En in vergelijking met Bolivia, veiliger en beter georganiseerd.

Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl