Citytrip Venetië

Wij willen eind februari begin maart een citytrip doen naar Venetië
Iemand ervaring, tips?
Bezienswaardigheden die we moeten gezien hebben
Kan je bv riskeren alleen je vliegticket te boeken en daar een hotelletje zoeken voor 2 of 3 nachten?

Groetjes Yorunn

Hoi

Tip: http://www.saporedamore.com
Neem een kijkje op de website voor info over Venetië.
Het lijkt mij niet verstandig om zonder vooraf een hotel te reserveren naar Venetië te gaan.
Wil je meer info neem gerust even contact met ons op. info@saporedamore.com

Groetjes, Jacqueline

Hey Jacqueline

BEDANKT voor je berichtje !!
Ik ga de info eens doornemen en als ik vragen heb maak ik gebruik van je mailtje

Thx !!

Groetjes Yorunn

Hoi Yorun,

Om te beginnen is het zeker een goed idee om naar Venetie te gaan. Het is een unieke, historische stad die gebouwd in het zoute water van een grote lagune die in verbinding staat met de zee. Er zijn weinig wegen, geen auto´s in de stad en bijna al het vervoer gaat met boten. Dit alles maakt het al uniek.

Door de verbinding met de Adriatische zee kan het water ook te hoog staan, in dat geval zijn grote delen van de stad niet toegankelijk en kan er ook water in de huizen komen te staan. Meestal zijn de overstromingen in de winter. Ik zou als ik jullie was even informeren of er eind februari/begin maart ook vaak overstromingen zijn.

Over dingen die je kunt gaan zien en doen; Iedereen gaat natuurlijk het centrale San Marcoplein waaraan de San Marcobasiliek en het voormalige paleis van de Doges, liggen. De dogen waren een soort van gekozen presidenten voor het leven, met een grote prestige en achting. Beiden zijn de moeite zeer waard. De San Marcobasiliek is gratis en prachtig maar vooral in de ochtend ook erg druk. Deze kerk is uniek in Europa vanwege de Byzantijnse stijl waarin het is uitgevoerd en versierd met honderden portretten in mozaiek van heiligen die op een achtergrond van een soort goudmozaiek zijn uitgevoerd. Het dogenpaleis telt een groot aantal prachtige gedecoreerde zalen. In de meeste hiervan zijn zowel prachtige schilderingen op de muur als op panelen op het plafond aangebracht. wat mij betreft doet qua schoonheid en imposantheid weinig onder voor de Rafaelzalen, de Sixtijnse kapel en het Vaticaans Museum in Rome. Beiden dus zeer druk maar de moeite waard.

Vergeet echter niet dat er veel meer te zien is in Venetie! Rondom de stad liggen in een grote lagune nog meer kleine eilanden. Die zijn vrijwel allemaal ook met de openbaar-vervoer-boten uit Venetie bereikbaar. De mooiste voor mij was Burano, een schilderachtig eiland met fel gekleurde huizen en uiteraard ook weer veel grachten. Er gaan ook boten naar het strand, in italiaans het lido op het eiland dat de lagune afsluit van de zee. Venetie kan dus ok goed met 1 of meerdere strand worden gecombineerd. Voor jullie, gezien de tijd van het jaar waarin jullie daar naartoe gaan waarschijnlijk minder relevant.

In de stad zelf is ook nog veel meer te zien. zo is er het grote museum Galleria dell´Accademia, het belangrijkste museum voor kunst en schilderijen in Venetie en waarschijnlijk ook 1 van de belangrijkste van Italie. De Ca Rezzonico is een museum over Venetie in zijn decadente periode in de 18de eeuw, toen onder andere ook Casanova hier leefde. Een derde interessant museum is de Scuola Grande di San Rocco. Scuola Grande´s waren een soort sociale genootschappen voor liefdadigheid en kunst die per wijk waren georganiseerd. Deze bevat prachtige plafondschilderingen en veel kunst.

Als je in Venetie in een 4-of 5-steren hotel een plattegrond vraagt krijg je vaak een erg gedetailleerde plattegrond, bijna hotels geven deze gewoon ook al ben je geen gast. Met een gedetailleerde plattegrond in de hand kan af gaan van de bewegwijzerde hoofdroutes in de stad. Deze bewegwijzerde hoofdroutes zijn altijd super toeristisch. Ga je er echter vanaf dan kom je in veel rustiger stukken van de stad. De stad is trouwens een soort doolhof van kleine steegjes, tientallen kleine verborgen pleintjes en ontelbare grachtjes wat het op zich ook al een heel typisch karakter geeft. Er zijn talloze, vaak fantastische bakkerijen, kantwinkeltjes en zaken die de beroemde maskers verkopen. Ik ben zelf in Venetie nauwelijks in kerken geweest maar er moeten zeker een aantal erg mooie zijn. De grote kerk tegenover het San Marcoplein, de Salute valt binnen tegen, wel mooi vond ik de Scalzikerk direct naast het Centraal station.

Over je onderdak, boek op tijd, het meest romantische is uiteraard in de stad zelf en niet in het op het vasteland gelegen Mestre dat vaak als Venetie wordt verkocht omdat het ook tot de stad Venetie behoort. Als je op tijd en goed zoekt zijn er vaak best redelijk geprijsde hotels te vinden. Het zelfde geldt voor het eten. Als je goed oplet kan je best redelijk geprijsde restaurants vinden, ook zijn er gewoon supermarktjes, al moet je hier wel naar vragen.

Mocht je met een auto komen dan wordt die gelijk na de Dam vanaf het vasteland geparkeerd op Piazzale Roma.

Veel plezier daar.

Hoi Yorunn

Op http://www.touritalie.nl/info/stad/venetiis ook nog wat nuttige informatie te vinden.

Groetjes Elka & Twan.

Hallo Yorunn

Venetie is inderdaad een prachtige stad. Je kunt de stad eigenlijk niet vergelijken met een andere Europese stad.

Ik zelf gebruik altijd travelviewer voor mijn reisinformatie.

Via deze link kom je direct bij Venetie

http://www.travelviewer.nl/Italie/Venetie.htm