Chileense nationaliteit terug krijgen

Goeden avond allemaal, ik ben nieuw hier op het forum en ik heb voornamelijk een vraag die ik hier graag wil stellen.
Ik ben geadopteerd uit Chili en ik vroeg me laatst ineens af ( nadat Chili gewonnen had tegen Argentinië ) of ik ook weer terug kan gaan wonen en werken in Chili. ik weet dat ik voordat ik naar NL kwam vroeger, toen ik nog een baby was dat ik toen een Chileens paspoort had, dat vertelde mijn moeder me. Al kunnen we die niet meer vinden op dit moment. Ik heb geen idee hoe ik weer een Chileense nationaliteit kan aanvragen. En of dit ook mogelijk is als ik nog geen baan heb daar. Ik spreek ook nog geen Spaans, en heb ook niet veel diploma’s. Maar misschien is het toch mogelijk om gewoon om uit te proberen een simpele baan te nemen ergens en daar een jaar of twee weer te gaan wonen om te kijken hoe dat is, en om daar dan ook goed Spaans te leren. Kan ik daarna altijd nog zien of ik er misschien wel niet gewoon kan blijven wonen, of dat ik toch weer terugkom naar NL.
Ik hoop dat iemand het antwoord weet op mijn vraag.
Het lijkt me Super om een tijd in Chili te wonen en te werken en mijn ouders en familie uit NL daar uit te nodigen.

ik weet dat ik voordat ik naar NL kwam vroeger, toen ik nog een baby was dat ik toen een Chileens paspoort had, dat vertelde mijn moeder me.

Heb je je (verlopen) chileens paspoort nog steeds in bezit?

:slight_smile:

:koffie:
Juist. Nog even een koffie nemen om goed wakker te worden!

Hier wat meer info: http://www.extranjeria.gob.cl/faq/#nacidosenchile

Waaruit ik kan opmaken dat je de chileense nationaliteit alleen verliest als je er specifiek om vraagt.
Als dit niet zo is, dan zou je in principe gewoon je Chilleense papieren kunnen aanvragen bij het “Registro civil” met het RUT nummer (dat juist in het paspoort staat… zijn er misschien nog andere documenten in je bezit die dat aantonen?).

1 like

Bedankt voor de snelle reacties. Mmm word dus nog even goed zoeken naar dat paspoort. Het moet nog ergens zijn op zolder.
Maar op mijn Nederlandse paspoort staat dat ik geboren ben in Coronel, dat ligt in Chili. misschien dat dat alleen ook al genoeg kan zijn.
Maar daar staat verder geen Chileens nr in alleen geboren in Coronel.
Ik heb zelf nooit om stand van de Chileense nationaliteit gevraagd, en volgens mijn mijn ouders in Nederland ook niet. Ik ga dus snel op zoek naar dat paspoort.