Hallo,
Weet iemand of ik een Carnet de Passage nodig heb? Ik ga met een auto met zuid-afrikaans kenteken naar Namibie, Botswana, Zambia, Malawi, Mozambique, en Tanzania Kenia en Uganda.
Zou eigenlijk daar de auto weer willen verkopen, maar dat lijkt mij sowieso al wat ambitieus. Of iemand een andere ervaring?
Hoop dat iemand dit weet, want kom er via ANWB achtige organisaties niet achter…
Groet, Rutger
Hallo Rutger,
Een Carnet heb je niet nodig voor Botswana, Namibië, Lesotho, Swaziland & Zimbabwe. Voor Zambia, Tanzania, Malawi, Oeganda & Mozambique kun je volgens mij een Temporary Import Permit aan de grens kopen…
Kijk hier eens voor meer info:
Gr. Hans
www.come-along.nl
1 like
Klopt, met een zuid afrikaans kenteken heb je geen C de P nodig. Heb vorig jaar met een zuid afrikaanse auto rondgereden ( na voorheen met nederlandse voertuigen rondgereden te hebben waar t dus wél voor nodig is). Namibia, Botswana en Swaziland behoren tot dezelfde douaneunie als Zuid Afrika en in de andere landen inderdaad de TIP.
De andere grensovergangen zijn wel duur, road tax, verzekering en soms visum etc ben je gauw 100 dollar + kwijt. W.b de verzekering rij zeker Zambia en Zimbabwe niet door zonder deze te kopen, de politie is er dol op om een centje bij te verdienen en zullen je daarop meermaals controleren , net als op de verplichte 2x gevarendriehoek en of alle lampen werken(zeker in Zambia verder naar t noorden, waar je soms bij elk plaatsje aangehouden wordt)
Wat betreft t verkopen is dat nog niet zo makkelijk, als t al ergens kan komt er een hoop bureaucratie bij kijken. Je zou beter kunnen proberen om de wagen aan een toerist te verkopen die er mee terug naar Zuid Afrika wil rijden. tja en anders rij je zelf linea recta terug naar RSA, in makkelijk een 10tal dagen ben je er weer
1 like