Carnet de passage Egypte

Voilgens de info bronnen heb je voor Egypte een Carnet de passage nodig, ook zou het zonder kunnen maar dan moet je een borg aan de grens betalen die je bij het verlaten van het land weer terug krijgt.

Bij de ADAC kun je een Carnet aanvragen maar de kosten zijn hoog (borg 3000 eur) en het schijnt een behoorlijk gezeik te zijn om je borg terug te krijgen.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Zijn er nog alternatieven behalve ADAC?

Ik wil met de Motor naar Egypte rijden.

hee
jep ervaring. adac is nog een van de makkelijkste en goedkopere (zeker voor nederlanders). engeland en zo is veel moeilijker en duurder. heb je rabobank account? deze heeft namelijk samenwerkingsverband met een duitse bank en dit zorgt ervoor dat je alleen een bankgarantie nodig hebt dat je geld op de bank hebt (3000euro blijkbaar). niks borg storten en terugvragen etc. ideaal. maar moet wel bijgezegd worden dat nederlandse banken (onze bank) vaak redelijk bedrag vragen voor bankgarantie.
totale kosten zijn denk ik: ongeveer 165 euro voor de carnet (adac)
en dan nog ergens tussen 0 en 150 euro voor bankgarantie aan je bank.
als je er voor zorgt dat je je motor weer terug mee neemt is er in principe niks aan de hand. moet als je terug bent wel carnet laten stempelen bij douane (wij doen altijd bij de lutte in twente) en carnet terugsturen naar adac.
als je naar adac site gaat en in zoekbalk ‘‘carnet de passage’’ intypt dan krijg je de informatie en kun je misschien even mailen naar iemand bij de adac voor de juiste papieren die je moet invullen. gewoon ff mailen, ze zijn heeeeel behulpzaam en dan weet je in ieder geval dat je de juiste papieren invult. aangezien er twee versies opstaan: 1 voor duitsers en 1 voor buitenlanders maar wij zijn speciaal vanwege de banden tussen adac/anwb en de rabobank etc.
hoop dat het helpt.
groetjes brend
ps. je gaat met de boot of rij je turkije en zo?

1 like

bedankt voor de uitleg, hier kan ik wel wat mee.
De bedoeling is om op de heenweg via Turkije te gaan en op de terugweg de boot te pakken.

goede keuze qua boten en zo lijkt mij. terugweg duurt namelijk niet zo lang met de boot. als je via syrie en jordanie gaat is een carnet ook handig. het zijn al redelijk lastige grenzen en dan maakt een carnet het een stukje makkelijker. Syrie en Jordanie kan wel zonder theoretisch (in tegenstelling tot egypte) maar het is een stuk makkelijker en goedkoper met carnet.

als je nog vragen hebt dan stel ze gerust.
groetjes brend

Hoi Brend, wij zijn van plan om binnenkort voor 3 maanden naar Egypte te gaan met onze camper(Toyota LandCruiser,4x4 met een klein woongedeelte erop). Heb jij een idee welke ferrymaatschappij een camper en ons tegelijk naar Egypte vervoerd?
Alvast bedankt voor de tip.
Met vriendelijke groet, Theo

Er bestaat een ferry tussen Venetie en Alexandrie

er bestaat geen ferry meer tussen venetie en alexandrie!!! is sinds enkele maanden uit de vaart!! mede vanwege de onrusten in syrie (tenminste dat is waarschijnlijk de oorzaak).
op dit moment zijn er veel reizigers bezig om op een of andere manier in egypte te komen. voornamelijk om door te reizen naar het zuiden. enkelen proberen toch door syrie te gaan (ik heb gelezen dat er vorige week nog mensen door zijn gereden). anderen kiezen er voor om in een container of iets dergelijks te verschepen naar alexandrie en dan er zelf heen te vliegen. maar dan zijn de bureaucratie, tijd en kosten heeeeeeel groot in de haven van alexandrie en zelfs voor doorgewinterde reizigers een ‘‘hel’’. wat is bij jullie binnenkort? 1 maand? of half jaar? als het een half jaar is zou ik aanraden om nog even rustig aftewachten om te kijken of de optie libie of syrie weer makkelijker word.
het is op dit moment een lastige situatie!!
mvg brend maten