(origineel bericht op be-more.nl)
Cape Maclear
Hallo lieve fans,
Het weekend zit er weer op en de kop is weer van de week!
Vrijdag ochtend vroeg in de bus met 15 man opweg naar Cape Maclear.
De toeristische trek pleister van Malawi gelegen aan Lake Malawi die ook wel het kalender meer wordt genoemd omdat hij 365 km lang en 52 km breed is.
Het is 4 uur rijden in een overvolle bus. De eerste weg is goed te doen omdat deze geasfalteerd is maar het laatste stuk is berg op, berg af over een zand weg dus als het geregend heeft is ie zowat onbegaanbaar.
Bij aankomst worden we beloond met luxe. Een lodge genaamd Mgoza die nog niet in de Lonely Planet staat maar zeker een ere plekje verdiend.
We hebben allemaal een 2 persoonshuisje met een super groot bed (jippie) met een mooie grote klamboe (eindelijk niet geprikt worden omdat je met je gezicht in de klamboe ligt) en open douche en wc (normaal toilet). Het is te vergelijken met een romantische bruidssuite die onbetaalbaar lijkt gelegen aan het strand en het golvende water onder mooie bomen! In de tuin hangmatten en relaxte stoelen, ook weer aangenaam na iedere dag op de grond te zitten.
Het is helaas bewolkt en er staat veel wind maar deze is zeker aangenaam warm. Toch allen de zwembroeken en biki’n uit de koffer en een duik nemen die nog aangenamer is. Het water is gewoon warm, heerlijk.
's Avonds uiteten bij de Gekos, een strand tent verder op…heerlijk eten en drinken! Je krijgt nergenst in Malawi tegelijk je eten dus ik en Daniël hebben samen pizza gedeeld, die van hem kwam eerder dan die van mij…zo kan het ook.
Zondagochtend weer vroeg uit de veren. Ookal wil je uitslapen daar komt niets van in want je hebt nou eenmaal het ritme om er door de weeks om half 7 uit te gaan.
We zijn met een aantal gaan snorkellen, eerst wilde ik duiken maar dan moest ik alleen een introduik doen! Het snorkelen stelde me niet teleur. Zoveel vissen heb ik nog nooit bij elkaar gezien en dan ook nog eens verschillende kleuren, soorten en maten. Dian had haar onderwatercamera mee, heel gaaf. Zo kan ik jullie mee laten genieten met een kijkje in het Lake.
We hebben op 2 verschillende plekken gesnorkeld. Op de 2e plek hebben we vissen gevoerd uit het handje. Een beetje eng want ze happen gewoon door. Zo sta je wel midden in de mooiste vissen…nog heel wat meer foto’s van maar die bewaar ik voor een andere keer.
Op de terug weg in de boot kom ik erachter dat ik grandioos verbrand ben op mijn rug, billen en benen. En dat zonder zon…oepsie…!
Zondagochtend weer vroeg ter been over het strand met een aantal metgezellen. Opweg naar het National Wereld Natuur Fons park aan het eind van de baai. We lopen heen over het strand dat niet altijd even aangenaam is. Onze voeten zijn goed gescrubd.
We gaan een bezoek brengen aan het Otter Point, er schijnen veel otters te zijn en het is een hele mooi baai met veel rotsen en helder water. Niets is minder waar als we er aan komen. We klauteren over de rotsen en hebben ons prive water. Heerlijk genieten hier voordat we naar huis gaan. Op de terug weg door de winkel straat (krotjes met souvenirs) nog even wat mooie dingen kopen na het afdingen. Veel toeristen hebben we niet gezien maar ja die zijn er ook nog niet zoveel hier in Malawi en als ze er zijn hebben ze geen benzine om wat te ondernemen. De benzine crisis wordt steeds gekker hier…
Om 2 uur weer terug naar Zomba. Eerst nog wat vis oppikken onderweg om vervolgens aan de ruitenwisser te hangen (zo gaat dat hier). Hoe dichter we bij Zomba komen hoe slechter de weg. Overal modderstromen en wateroverlast. Het heeft dus flink geregend het hele weekend. Er zijn zelfs bomen omgewaaid bij Pakachare. We hebben dus geluk gehad…
Na het mooie weekend weer volop aan de bak…de laatste week op Chayof gaat in. Ik vind het erg jammer dat het einde in zicht is… een maand is zeker niet te kort om iets te bereiken, voor nu is het lang genoeg omdat ik mezelf erop heb ingesteld maar wie weet waar de volgende reis naartoe gaat en voor hoelang?!
Lieve mensen tot horens!
Cher