Camper reizen

wij gaan van 10 december tot 2 januari reizen van Perth naar Sydney is dit een goede tijd om te reizen en kun je de camper beter huren in Perth of nu al bespreken via internet maak dit wat uit met de kosten

Hi Bennie welkom op het forum.
Je reist tijdens de warmste tijd van het jaar en de temp kunnen gemakkelijk oplopen tot boven 40C. Ik heb geen ervaring met campervans of RV’s maar enkele bedrijven die goed aangeschreven staan zijn Maoi, Apollo en Britz. Ik zou geen risico nemen en de camper al in Nederland reserveren via een reisbureau. Die kunnen je alles vertellen over verzekeringen, beperkingen en drop off charges. Er komt nogal wat bij kijken met extra kosten voor uitrusting etc. Daarna kan je altijd nog op het internet info vragen. Welke route wil je nemen? Je zal in ieder geval via Nullarbor Plain moeten rijden tussen Norseman en Ceduna en vervolgens naar Pt Augusta. Vandaar zijn diverse routes mogelijk oa via Broken Hill, Renmark of Adelaide. De kortste afstand tussen Perth en Sydney is al zo’n 4000 km. Vanaf half december starten de schoolvakanties en zal het erg druk zijn. Speciaal in Sydney met kerst en nieuwjaar.
Yeehaw

G’day mate,

Oef, dat lijkt mij de verschrikkelijkste tijd om door die woestijn te rijden! Ik heb van Perth naar Sydney gereden in augustus 1997 dus dat was nog de winter / lente. Zelf zat ik aan het stuur, dus aan de rechterkant van de auto, dus zuidkant, dus NIET-zonkant. (De zon staat daar in het noorden.) Maar mijn reisgenoot zat de hele dag vol in de zon en stikte de moord, in die periode van het jaar al. T-shirt voor het raam enzo… we hadden ook geen airco.
Je moet ook wel een auto hebben die bestand is tegen de hitte, en niet opeens oververhit raakt ofzo.

Ik vond het wel een heel bijzondere route, omdat het er zo leeg is en je nauwelijks andere Europese reizigers tegenkomt, althans in augustus destijds niet. Vooral veel gepensioneerde Aussies in hun campers, superaardig.
Lees ook dit onderwerp voor mijn ervaringen met die route.

Ik heb de route in 3 weken gereden en vanwege geldgebrek, de Great Ocean Road overgeslagen helaas en de snellere route via Canberra genomen. Wel hadden we op het eind 6000 km erbij op de teller. Dus het tikt best snel aan. Wel hadden we her en der wat zijpaden genomen bv bij Adelaide de wijnboerderijen bezocht, en bij Melbourne een vriend opgezocht die aan de kust woonde.

Zowel in Perth als Sydney kan het in de zomer stikheet worden, 40 graden is heel normaal. De ozonlaag is er dun dus je moet je ook goed beschermen tegen de zon en verbranding. “Slip, slap, slop” zeggen de Aussies: slip on a shirt, slap on a hat, slop on some sun lotion.
In die kale woestijn (Nullarbor Plane) kan het natuurlijk helemaal superheet worden.

Oh ja een kleine tip (weet niet of het nog steeds bestaat): In Ceduna heb je een emu-boerderij (weet je wel, die struisvogel-achtige beesten). Erg interessant. Destijds werkten er allemaal ex-gevangenen onder leiding van een soort cool Crocodile Dundee-type. We hoorden hoeveel ze konden verdienen aan de eieren, het vlees en de olie van emu’s. (Een dode emu levert wel 7 liter olie op die ze o.a. in cosmetica gebruiken). Het was erg leuk om de emu’s te zien, vooral ook de kleintjes, die zijn zwart-wit gestreept en zigzaggen met hun kop als ze je zien, echt een maf gezicht. Die kerel had ook wat weesdieren: een kleine kangoeroe, een kleine wombat enzo.

Aangezien het voor de Australiërs zomervakantie is zou ik wel een camper van tevoren reserveren denk ik. Met airco! :slight_smile:

No worries, have fun!
Cécile