Ik vertrek in 2017 een jaar op wereldreis samen met mijn vriendin. In 2018 zouden we 6 maand in amerika willen rondtouren met een camper. We zouden er 1 willen kopen. In welke staat kan ik best een camper kopen, verzekeren en inschrijven. Wat moet ik allemaal doen om dit inorde te krijgen? hoeveel kost het ons? Kan ik verzekeren. Ik heb een adres in america dat ik mag gebruiken voor in te schrijven. Ik heb een rijbewijs B en ga een internationaal rijbewijs aanvragen.
Ik ben op dit moment aan het reizen door Canada en ga straks naar de VS. Ik heb voor enkele staten in de VS geprobeerd uit te zoeken wat ik precies moest doen om een auto te kunnen kopen en ik werd er niet vrolijk van. Mede vanwege het kopen van een auto ben ik naar Vancouver gevlogen omdat het in British Columbia betrekkelijk makkelijk is. In B.C. is maar 1 verzekeringsbedrijf (ICBC) en je kunt bij alle aangesloten agenstschappen in 1 keer de auto op je naam zetten en de auto verzekeren. Je bent in een uurtje klaar. Met je nederlandse rijbewijs en je paspoort kan je zonder problemen een auto registreren en verzekeren, je moet wel een adres opgeven. Ik heb het adres van het hostel opgegeven.
Ik heb de auto van een particulier gekocht die er zelf ook mee heeft gereisd. Hij had nog enkele dagen voor hij zelf weer terug moest. Mede daardoor heb ik de auto kunnen overnemen voor een lage prijs. Het was wel duidelijk dat er wat onderhoud zou moeten gebeuren. Ik ben nu ondertussen bij elkaar 1800 cad kwijt en ik verwacht nog het een en ander te gaan besteden om er voor te zorgen dat de airconditioning goed werkt.
Bij auto dealers beginnen enigzins redelijke auto’s bij ongeveer 2000-2500 dollar. Particulier via bijvoorbeeld Craigslist of Kijiji rond de 1500.
De verzekering is 1400 cad voor 6 maanden; dit is enkel een aansprakelijkheidsverzekering voor het geval ik schade toebreng aan anderen of andermans auto. Daarnaast betaal je 12% belasting over het aanschaf bedrag. De verzekering dekt ook gebruik in de VS. Als er wordt ingebroken in mijn auto of ik rij er zelf een deuk in is dat dus voor eigen rekening.
Ik zou zelf even zoeken of er speciale regels zijn voor campers/rv’s bij ICBC, maar het lijkt me dat het kwa papierwerk niet veel zal verschillen van een personen auto.
Verder dus geen probleem om buiten BC te gaan rijden, ik ga er wel naar terugkeren om de auto weer te verkopen. Voor elke andere provincie zal je een out of province inspectie moeten doen voor je de auto kunt verkopen, los van het import proces zitten ze in de VS niet te wachten op auto’s die tellen in kilometers en niet in miles.