Camera i.c.m. Humidity

Beste iedereen,

Heeft iemand van jullie wel eens problemen gehad door de luchtvochtigheid met zijn camera? Heb redelijk wat geld geinvesteerd in een leuke dslr en zou het heeeel zonde vinden als deze kapot gaat door de hoge luchtvochtigheid.

Tips zijn welkom.

Heb al voor de zekerheid:

• Waterafstotende zak
  • Silica Gel zakjes
  • Nog andere tricks??

appelsaps

Een goede camera gaat echt niet zomaar kapot, en kan wel tegen een beetje vocht. Zelfs tegen een lichte regenbui, is m’n ervaring. Ben alleen voorzichtig met overgangen van koud naar warm en het wisselen van lenzen. Je wilt niet dat vocht uit de warme lucht neerslaat op de koude sensor!

Zakje silica zuigen zich heel snel vol met water, en zullen je camera niet beschermen.

Dankje voor de reactie,

helaas heb ik maar een lens tot mijn beschikking dus gelukkig of ik dan niet voorzichtig te zijn bij het verwisselen.

Acclimatiseren van een camera in ongeveer 30 min tot een uur?

Ik heb geen problemen gehad met mijn camera (spiegelreflex). Wel had ik een tas met een regenkapje.

Ik denk dat je voldoende tips hebt verzameld om voorzichtig met je camera om te gaan. Volgens mij komt dat wel goed. Hou je camera wel altijd bij je als je ergens bent. Ik kwam mensen tegen van wie de camera gestolen was, maar zij hadden hem ook ergens neergezet zonder er toezicht op te houden… Dat dus niet doen :wink:

Wat betreft acclimatiseren van je camera, hoop ik dat een ander je daar nog tips over kan geven. Zelf weet ik het niet. Ik heb iig nergens last van gehad.

Groetjes, Anne

is bijna onoverkomenlijk in de tropen. Vooral als je langer in een ruimte bent geweest met airco en dan naar buiten gaat. even geduld hebben totdat de camera op temperatuur is. Heel belangrijk is dat je je camera niet opsluit in een camarahoes, of in ieder geval regelmatig er uit laat ( bv 's nachts in hotel) anders krijg je schimmelvorming. Heb zelf een digitale Leica maar daar valt zelfs wel eens een streepje uit va de digitale cijfers in het scherm. Geen paniek, komt vanzelf weer terug.

Nee, zolang hoef je niet eens te wachten :slight_smile: Meestal is 5-10 minuten wel genoeg. Maar maak je niet druk: je ziet vanzelf wanneer je camera op temperatuur is en je lens niet meer beslaat. Zolang je je lenzen niet wisselt en geen vocht op je sensor komt kan het echt geen kwaad.

Wat overigens een aanrader is, is om een regenhoes aan te schaffen voor je cameratas voor als het echt keihard regent. En mocht je camera vochtig zijn, laat hem buiten de tas drogen. Droog je camera NOOIT in de zon, daar kan hij echt niet tegen!