Bulgarije - rondreis deel 1

FRED Vorstenbosch in BULGARIJE. Deel 1
Mijn rondreis (met tips) door Bulgarije!
Van Burgas naar Sofia.
Het is inmiddels enkele jaren geleden, dat ik mede verantwoordelijk was voor zowel het Nationaal Bulgaars Verkeersbureau te Amsterdam, als voor een tour operator die als specialisatie Bulgarije had.
Door deze ietwat vreemde combinatie, Verkeersbureau en tour operator, waren we al snel door de Nederlandse reiswereld uitgeroepen als BULGARIJE SPECIALIST NUMMER 1.
Hierdoor hadden we niet alleen meer mogelijkheden, maar ook meer verantwoordelijkheden dan andere tour operators, die op dat moment praktisch alleen maar strandvakanties verkochten in Bulgarije. Alleen de kleinere - meer gespecialiseerde tour operators weken af van het geijkte en verkochten of geheel - of gedeeltelijk Bulgarije als een prachtig vakantieland, die nu uitgegroeid is voor de Nederlanders als een geweldig (en goedkoop) vakantieland.
Bulgarije is een vliegbestemming. En voor velen te ver weg om er met de eigen auto heen te gaan.
Ik heb het land Bulgarije gedurende circa 10 jaren zeer regelmatig bereisd en niet alleen met de pers maar ook met allerlei andere groepen.
Bulgarije is het vakantieland, tamelijk nog onbekend in Nederland, maar o zo bekend voor ondermeer de Engelse gasten, waar meer mogelijk was en is, tegen veel lagere prijzen dan de toen gangbare, meest bezochte vakantielanden nu en toentertijd.
Bulgarije heeft heel veel te bieden aan zijn gasten.
Het verhaal gaat, dat toen de goede God Bulgarije eindelijk ging schapen, en dat was op de laatste dag van de schepping, dat er van alles nog wat over was ,welke hij gebruikte om Bulgarije een plaats op de wereldkaart te geven.
Zodoende kent Bulgarije met sneeuw bedekte hoge bergen, laagvlakten, heuvels, verschillende klimaten, zandstranden, woestijn, veel cultuur en natuur en, wat heel belangrijk is, heel aardige mensen, zeker wanneer de bezoekers ook aardig tegen de Bulgaren zijn.
Ik kan er heel veel verhalen vertellen over Bulgarije. Over mijn 10 jarige ervaringen in de winter, over gebruiken in het land, over de gastvrijheid van de mensen, over de zomervakanties en de vele mogelijkheden die Bulgarije te bieden heeft voor zowel inmiddels de verwende - als de gewone toerist.
Bulgarije biedt zomer - en wintervakanties, maar bovendien is Bulgarije bij uitstek geschikt voor: familievakanties, seniorenvakanties, jongeren vakanties, strandvakanties, aleengaandenvakanties, cultuurreizen, sportvakanties, fiets - en mountainbike vakanties, wandelen en berg vakanties, fly and drive vakanties, kuurreizen, maar natuurlijk ook vakanties voor individuelen.
Vele Nederlanders weten inmiddels dat Bulgarije een hele lange kust heeft met de bekende zandstranden, die ver in zee langzaam aflopend zijn, zoals: Slacnev Brjag, Zlatni Pjassci, Slanvec Den en Albena zijn de meest bekende hiervan. Stuk voor stuk fijne plaatsen om een geweldige zand en strand vakantie er door te brengen,dit eventueel gecombineerd met een culturele rondreis door Bulgarije.
Voor meer informatie over |Bulgarije, neemt u natuurlijk contact op met:
Bulgaars verkeersbureau
www.bulgaarsverkeersbureau.nl
****[EMAIL=“Info@bulgaarsverkeersbureau.nl”]Info@bulgaarsverkeersbureau.nl
**Tel. 010 243 93 67
Openingstijden Maandag tot en met Vrijdag van 14.00 - 17.00 uur.
Of de Bulgarije specialist toeroperator Terra Bulgaria
@ mail. [EMAIL=“Info@terrabulgaria.com”]Info@terrabulgaria.com

In dit internet verhaal wil ik u informeren over een toen bestaande 8 daagse rondreis per bus, aangevuld met mijn tips over wat er meer te doen is dan cultuursnuivend door middel van een busreis.
MIJN BULGARIJE RONDREIS
1 De reis vangt aan in Nederland en na enige uren vliegen kom ik in Burgas in Bulgarije aan. Ik ga gemakkelijk met een geldig paspoort door de douane heen, wisselt wat Euro’s om in Leva’s en mijn reisbegeleiding staat al op me te wachten en wijst mij zijn moderne auto aan, waarmee ik de 8 daagse rondreis gaan maken. Thuis heb ik via internet het een en ander opgezocht om meer van de route te weten te komen, voor zover ik dat al niet wist, want je weet maar nooit, gedurende afgelopen jaren is er veel veranderd in Bulgarije. Ook heb ik via het Bulgaars Verkeersbureau me uitgebreid laten informeren en tevens heb ik een handig boekje over Bulgarije gekocht. Ik wil wel goed geïnformeerd zijn over eventuele voor mij en andere Bulgarije bezoekers afwijkende gebruiken in.
Altijd handig om te weten. Bulgaren gebruiken het Cyrillisch schrift dat ooit door de monniken en gebroeders Cyril en Methodus is geschreven. Het land Bulgarije is gelegen tussen twee schriftsoorten in, om dat zomaar eens te zeggen, te weten: het Griekse schrift en het Romaanse schrift. Bulgarije heeft dus, zoals al eerder verteld hun eigen schrift en deelt dat met ondermeer de Russen en andere landen.
Een ander punt, toch wel belangrijk te weten is, dat Bulgaren - JA - knikken en - NEEN - bedoelen. Dat ze - NEEN - schudden en hierbij - JA - bedoelen. Toch wel gemakkelijk te weten indien je met iemand in gesprek komt.
Dus als je een taxi besteld en de taxichauffeur schudt - NEEN -, dan bedoelt hij dat de taxi vrij is. Als je dan toch een taxi besteld, wees er dan zeker van dat de chauffeur werkelijk de door jou gewenste taal spreekt buiten het alleen maar - YES - en - NO - in het Engels . Hij kent natuurlijk zijn streek en land door en door, maar zonder enige te verstane communicatie, is het voor u niets aan. Ga dan maar weer op zoek naar een andere chauffeur.
De Bulgaren hebben de tijd. Een afspraak op tijd, zoals wij die gewend zijn, is zelden op tijd. Leiden kent het Leids kwartiertje. Bulgaren kennen ook het ( ik ben er inmiddels gewend aan) Bulgaars kwartiertje, die vaak langer duurt dan 15 minuten. Bulgaren zijn sociale mensen en komen altijd wel iemand tegen waaraan ze kennis hebben en dus moet er een koffie mee worden gedronken.
Wordt niet boos, het is hun levenswijzen en hun cultuur en dat was toch 1 van de redenen waarvoor ik en de toeristen naar Bulgarije zijn gekomen.
Do not hurry, be happy, is in vele Oost Europese vakantielanden heel normaal.
Burgas, gelegen op korte afstand van het vliegveld, is een oude stad, gelegen aan de Cherno More (Zwarte Zee). De kleur van de zee is niet zwart maar meer blauw c.q. groen. De naam Zwarte Zee is gekomen van de Griekse zeelieden die deze zee gevaarlijk toen vonden en hem de naam Zwarte Zee hebben meegegeven. Er is veel te zien in Burgas. Oude - en monumentale gebouwen. Burgas is een zeer belangrijke havenstand voor Bulgarije. Rondom de stad is veel industrie te vinden, maar er zijn ook zeer gezellige markten en lommerrijke plantsoenen. Iets buiten de stad zijn zeer visrijke meren te vinden, alwaar het heerlijk vissen is op onder meer karper. Indien u zou gaan vissen op karper, rijdt dan circa 10 kilometer buiten de stadsgrens richting vakantiedorp Djuni.
Overigens: ooit heb ik hier vanuit Djuni een 8 daagse fietstocht door lichtheuvelig Bulgarije gemaakt op een mountainbike, richting Turkije. Een geweldige ervaring. De mensen begroeten je , omdat je op een fiets vakantie viert, wat heel apart is voor Bulgarije, als een mannetje komend van de maan. Het is een tamelijk lichte tocht en de fietsafstand per dag is circa 40 kilometer, dus voor een beetje fietser gewoon te doen.
Niet ver van Burgas licht een schiereiland alwaar een kuurcentrum is, waarschijnlijk gesticht door de Romeinen. Er zijn ook historisch opgravingen te vinden, ook deze plaats is meer dan de moeite waard om aan te doen, of misschien hier uw vakantie te gaan vieren.
Deze avond overnachten we (de reisbegeleider en ik) in Burgas, we hebben ruim de tijd om eens rustig rond te wandelen en te gaan ontdekken waarvoor we zijn gekomen.
Leuke kleine cafeetjes, piepkleine winkeltjes maar ook grote winkels bieden ons een schier van allerlei nuttige - maar ook onnuttige gebruiksvoorwerpen tegen zeer lage prijzen aan.
Voordat we gaan slapen, drinken we op een klein terrasje in de stad een overheerlijke Bulgaarse Kognak en omdat we gehoord hebben dat de Bulgaarse wijnen ook nog eens voortreffelijk zijn, genieten we op hetzelfde terras ook nog van een heerlijk Bulgaarse wijn. Ik heb me voorgenomen om een paar flessen Bulgaarse Kognak, na afloop van de reis, mee te nemen naar Nederland. Het is zo lekker, zo zacht op de tong, en je kunt er zo lekker van slapen.
De kamer in het hotel is prima en beter dan ik me had voorgesteld. Na nog wat gelezen te hebben, ben ik in slaap gevallen.
2 Het gerommel op de gang, de luide stemmen van sommige toeristen, brengen me weer terug vanuit mijn diepe - maar ontspannende slaap, naar de werkelijkheid. Na het ontbijt in buffetvorm, vind ik mijn weg naar de gereedstaande auto. Schoongemaakt, van alle gemakken voorzien, volgetankt, voor een lange rit naar Plovdiv. Een lange dagtocht met heuvels en dalen en rechts aan de weg, soms ver weg en daarna dichtbij, een prachtig gezicht op de beregen. Kleine plaatsjes, met zijn groentemarkten, waar overigens meer te koop is dan alleen maar groenten, trekken ons voorbij. Links en rechts aan de weg treffen we diverse katoenplantages aan, die later in het jaar in bloei zullen staan en dan klaar zijn om geplukt te worden. Onderweg maken een sanitaire stop bij een klein wit restaurantje en drinken en eten het een en ander. Natuurlijk eten we shopska salade, natuurlijk aangevuld met brood en de Bulgaarse witte en gele kaas. Als dessert nemen we pannenkoekjes met verse fruit. Bij de maaltijd drinken we een glas voortreffelijke wijn, maar niet teveel van deze wijn, de politie let goed op of de chauffeur niets gedronken heeft. Zover ik weet is het toegestaan om met 1 druppel drank op te rijden.
Verder gaat de rit veelal over een tweebaans weg, door vele plaatsjes en kleine dorpjes, met de daarbij behorende marktjes die meestal centraal zijn gelegen in het plaatsje. Deze straten, gelegen in het centrum, zijn vaak voorzien van grote marmeren tegels, alwaar ook vele eethuisjes aan zijn gelegen en als het plaatsje een hotel kent, ligt dat hotel zeker aan deze uitgaansstraat. Na uren van prachtige uitzichten, slaan we linksaf en vervolgen onze route om uiteindelijk via de buitenwijken van Plovdiv aan te komen in het centrum van de stad gelegen hotel. Het is een groot hotel, hoge kamers, voorzien van alle faciliteiten en gezien het feit dat het weekend is, is het hotel bomvol, want namelijk in Bulgarije worden de huwelijken meestal groots en in de Bulgaars Orthodoxe Kerk en voor het stadhuis gesloten om er vervolgens een spectaculair feest van te maken. Vaak gebeurt dat in een hotel waar honderden familieleden, vrienden en bekenden zijn uitgenodigd. Het mag wat kosten. Indien je plotseling wordt uitgenodigd kan je, zoals velen dat doen, een bedrag(je) in een gesloten enveloppe aan de bruid en bruidegom afgeven. Deze feesten, met veel muziek, eten en drinken, duren tot in de kleine uurtjes van de volgende ochtend.
Oud Plovdiv is gebouwd op heuvels en is geweldig om daar eens lekker door heen te sjokken. Vaak is het erg druk, veel toeristen, die hun ogen uitkijken naar al de cultuur die soms in perfecte staat is behouden, c.q. er weer in wordt teruggebracht. Vele typisch gebouwde huizen in oude stijl zijn gelegen aan vaak bochtige straten, die voorzien zijn van de voor ons bekende - kinderkopjes - bestrating. Goede wandelschoenen is een must, hoge hakken is een straf. Overal zijn restaurants alwaar de lokale koffie bestaat uit de voor ons bekende Turkse koffie, maar natuurlijk kunt u ook gewone koffie bestellen. Vele souvenir winkeltjes alwaar veel zaken te koop zijn, waaronder het bij vele toeristen bekend geworden bruine aardewerk uit Bulgarije. Bezoek ook eens in deze oude wijk de antieke apotheek, echt een bezienswaardigheid. Maar het belangrijkste is natuurlijk het oude Romeinse openlucht theater, waar studenten van de nabij gelegen muziekschool hun muziekkunsten beoefenen. Ook worden er theaterstukken opgevoerd. Heeft u de mogelijkheid om zo’n voorstelling te bezoeken, gewoon doen. En indien u dat wenst kunt u in een van de betere restaurant / hotels, blijven overnachten vooraf gegaan door een champagne en/of wijn proeverij. Plovdiv is een geweldige stad, heeft teveel te bieden om er slechts 1 nacht te blijven. Ook vanuit Plovdiv zijn er vele mogelijkheden. Ooit heb ik hier een fietstocht meegemaakt die vertrok vanuit Veliko Tarnovo, ging via Plovdiv, de bergen in naar Pamporovo en verder. Voor hen die goed getraind zijn een geweldige 17 daagse fietstocht op eigen fiets.
Maar zoals ik reeds vertelde, er is ook buiten Plovdiv veel te zien. We rijden de stad uit en houden richting Pamporovo (zomer voor bergsporten en in de winter een geweldig zonzeker wintersportplaats) aan. Op zo’n ongeveer 20 kilometer vanuit het centrum van Plovdiv komt men links aan de weg een van de beroemde - en bekende Bulgaarse Kloosters tegen, namelijk het Batchkovo Klooster. Een Kerkdienst meemaken in het klooster is een geweldige ervaring. Er wordt geen gebruik gemaakt van muziekinstrumenten, alleen de menselijke stem produceert de muziek en dat voelt als warme chocolade die zachtjes over je lichaam heen glijdt.
Iconen, fresco’s, de bergen, de rust, maar als het een feestdag is lijkt de binnenplaats van dit klooster op een soort van marktplaats voor Bulgaren, die na de dienst (kan tot circa 3 uren duren) gezellig hun meegebrachte drinken en voedsel voor de kerk op het plein uitstallen en er rustig gezamenlijk gaan genieten hiervan. Een prachtig plaatje om te zien en indien u dat wenst en de mensen hierbij niet stoort, die een of meerdere geweldige foto’s zullen opleveren.
Heeft u nog tijd over, rijdt dan berg opwaarts en na enige kilometers komt u in een klein dorpje aan, waar geneeskrachtige bronnen die in een plaatselijk kuuroord worden gebruik ter genezing van allerlei kwalen.
Al klimmend gaat de weg verder, prachtige uitzichten, leuke kleine dorpjes, vriendelijke mensen, eenvoudige lokale restaurantjes, totdat men uiteinde in Pamporovo uitkomt. Om topper om te bezoeken en er van te genieten is de Chevermetto (Schaapskooi). Een lokaal restaurant waar op het diner vers geroosterd lam geserveerd wordt, omlijst door een spectaculair optreden van een lokale volksdansgroep, getooid in prachtige kleding.
Indien men dat wenst kan men natuurlijk verder langs de Griekse grens zijn, niet toeristische, weg volgen naar Sandanski, een van de beste kuuroorden van Bulgarije. Ik rijd echter weer terug naar Plovdiv en van tijd tot tijd moeten we echt opletten (dit geldt voor heel Bulgarije) voor de grote schaapskuddes die gewoon onze weg kruisen.
3 Al vroeg in de ochtend verlaten we Plovdiv, er was nog zoveel te zien er we moesten verder. Al vlug verlaten we de bredere 2 baanswegen en rijden nu op de lokale -, wat smallere 2 baanswegen. De bergen worden hoger, de temperatuur wordt frisser, geweldige uitzichten. Soms maken we een fotopauze, zulke mooie plaatjes kan men nergens zo mooi, in de ochtend, hier fotograferen. Ons einddoel is het in het Pirin gebergte gelegen kleine plaatsje Bansko. Bansko is bekend onder Bulgarije kenners en bezoekers als een lieflijk plaatsje gelegen aan de voet van hoge bergen, alwaar het gedurende de zomer heerlijk wandelen is in een werkelijk zeer mooie flora en fauna. De weg naar de bergtop, alwaar men gebruik kan maken van stoeltjesliften, is stijl dus voor hen die niet in een perfecte conditie zijn, even niet doen. Maar er rijdt waarschijnlijk een lokale bus en anders zijn er wel taxi’s te vinden die u naar boven willen rijden. Op de parkeerplaats, richting top, is een lokaal restaurant, die een heerlijke maaltijd u kan voortoveren en natuurlijk; wijn is er overal. Met de stoeltjeslift verder naar boven en u kunt niet alleen genieten van prachtige uitzichten maar ook van de enorme rust, die deze omgeving uitstraalt. Bansko is gereed om door u ontdekt te gaan worden zowel in de zomer als in de winter. Bezoek eens de lokale markt waar van alles te koop is. Een bezoek meer dan waard is het Etnografisch museum. Wat ik het meest leuk vond is het kleine kerkje. In dit kerkje, gelegen in het oude centrum, met al zijn bochtige straatjes, voorzien van vele restaurantjes, hangen zeer kostbare iconen, welke toen door een - zeer oud - vrouwtje gewoon met de plumeau werden afgestoft, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Overigens, deze zeer oude- en kostbare iconen hangen gewoon aan een kromme - roestige spijkers.
Vanuit Bansko kan men diverse excursies maken. Wij name al vroeg de trein die vanuit het oude stationnetje van Bansko richting Plovdiv gaat. Het treintje slingert zich langs bochtige bergen door groene wouden. Op de diverse stationnetjes stappen mensen in en uit. We spraken, voor zover dat kon met handen en voeten, met ze en hadden een leuke treintijd, zowel heen als terug.
Ga eens naar het zuiden, richting Griekse grens. Niet ver van de Griekse grens is het plaatsje Sandanski gelegen die beschikt over een uitmuntend kuurcentrum. Ik ben hier vaak geweest en heb genoten van vele behandelingen die het kuurhotel mij heeft geboden. Er is een leuk aangelegd park met vijvers en, ook belangrijk te weten, de geneeskrachtige bron voor het hotel, alwaar men gratis gebruik van kanen mag maken is HEET. De temperatuur van dit geneeskrachtige water is meer dan 80 graden Celsius.
Rijdt verder naar het mini plaatsje Melnik, een plaatsje om ontdekt te moeten worden, gelegen in de zandsteen rotsen, bezoek aan het kloostertje van Melnik. Op een prachtig punt hoog gelegen, met uitzicht op Griekenland en de overvloedige wijnvelden. Geniet van een heerlijke wijn in het wijnmuseum. Hier kunt u het grootste wijnvat, volgens de Bulgaren, van Europa vinden en samen met hen ontdekken de verborgen en geheime kamers van toentertijd. Melnik is rust en een ontdekking. Een aanraders: Blijf er een nachtje !
4 Vanuit Bansko dalen we in een rustig tempo, via kronkelende wegen, door kleine dorpjes met hier en daar schaapskuddes in de straten en naar gelang van het seizoen, drogende tabaksbladeren in de straten en op de pleinen van het dorp, het Pirin gebergte uit, met van tijd tot tijd uitzicht op het hoogste gebergte van Bulgarije. Na enige tijd rijden komen we aan op de grote weg richting Sofia. Hier is de warmste streek van Bulgarije en ook hier groei onstuimig de tabaksplanten. De kleine tabaksplanten worden handmatig in verhoogde rijen (zoals asperges) op deze bedden geplaatst terwijl een ingenieus systeem van watertoevoer er zorg voordraagt dat de plantjes voldoende water hebben. Als de plantjes grote planten zijn geworden, zijn ze al meerdere malen handmatig verpot. Wanneer de tabaksplanten rijp voor de oost zijn, wordt praktisch de gehele familie ingezet om te helpen om de oogst binnen te halen. De bladen worden van de planten afgehaald en vervolgens op metalen pennen geschoven. Deze pennen, voorzien van de tabaksbladeren, hangen voor - en tegen de huizen, in de straten, op de pleinen, het is er een gezellige drukte van belang en een prachtig gezicht om te zien. Ezels zorgen mede voor het transport van de gedroogde bladeren om verder verwerkt te worden. Ik hoop dat U dit ooit ook eens mag meemaken. Voor ons een ware ontdekking om te weten te komen hoeveel werk het is om van stekje tot sigaret te komen en dan te weten te komen wat er aan deze noeste arbeid uiteindelijk aan verdient wordt (en dat is niet veel).
Wij rijden verder op de grote weg tussen Griekenland en de hoofdstad van Bulgarije en slaan voor ons plotseling rechts van de weg in. Naar gelang van het seizoen, ziet u plotseling heel veel ooievaarsnesten en / of broedende oeveraas paartjes op nesten zitten. Er zit klaarblijkelijk toch veel vis hier in deze streek voor de ooievaars. De Bulgaren vinden het niet iets speciaal, die ooievaars boven op je dank of schoorsteen. Langzaam begint de weg (circa 30 kilometer lang) te klimmen en passeren we, zoals het lijkt, steeds kleinere dorpjes met rokende schoorstenen. In deze bergkloof is het frisser dan aan de grote weg. We passeren vele viskwekerijen met de daarbij behorende restaurantjes. Lekker zo’n vismaaltijd, als je daarvoor de tijd heb, voor de prijs heef je het niet te laten. We passeren oude aquaducten, boerderijtjes, weer dorpjes, puffende autootjes, soms wat buitenlandse fietsers en wandelaars. Aan het einde van deze weg is het gigantisch mooie Rila Klooster gelegen. Een juweeltje van bouw - en kerkelijke kunst en haar schatten. Op e parkeerplaats staan vele auto’s en bussen. Toeristen van heinde en verre komen hier de meer dan 1200 fresco’s en iconen bewonderen. Zowel de binnen - als de buitenkant van het klooster zijn bedekt met iconen. We nemen de tijd om het klooster te bekijken, er is zoveel te zien en indien we dat willen kunnen we achter het Rila Klooster gelegen hotelletje vragen of ze nog een kamer voor ons vrij hebben voor de komende nacht. Een met metalen deurtje afgesloten luikje, geeft ons aan dat het hier om de klooster bakkerij gaat. Vers dampend brood, lekker van smaak, is hier tegen een habbekrats te koop. Niet ver van deze plaats is een klein cafeetje, waar de koffie lekker smaakt en het heel druk is. Er wonen slechts een handvol monniken nog in dit klooster. Volg ze maar als de kerkdienst begint. Ik vond ook deze dienst een geweldige ervaring.
Iets buiten het klooster, stroomt een riviertje met vers - en fris water, die direct uit de bergen komt. Hier vind U ook de Bulgaarse Miele. Wat is een Bulgaarse Miele? Dat is een zogenaamde wasmachine die alleen op waterkracht draait, gebruikmakend van de kracht van het afdalend water wordt er een soort van grote houten emmer in het water gezet die alleen van boven open is en beneden taps afloopt. Het water komt er met grote kracht invallen, zoekt zijn uitweg naar beneden en kan die niet vinden en wordt als een klok weer naar boven gestuwd en maakt dan een draaiende beweging. In deze zogenaamde Bulgaarse Miele worden ondermeer zware schapenwollen kleden van hun vuil ontdaan zonder toevoeging van chemische wasmiddelen dus alleen gebruikmakend van waterkracht.
Voor hen die van (berg) wandelen en (berg) beklimmen houden. Hier een perfecte kans. Er is een 4 daagse route (met - en zonder begeleiding) vanuit het Rila Klooster naar Borovetz, alwaar de hoogste bergen van Bulgarije zijn gelegen, te weten de circa 2952 meter hoge berg alwaar ik wel eens via een helivlucht op gedropt werd. De geoefende wandelaar trekt via de blauwe ogen van het gebergte (diepe - en diep blauwe meren in het hooggebergte) van berghut naar berghut om na circa 4 dagen uit te komen in de lucht kuuroord plaats Borovetz. In de winter is Borovetz een uitdagende - en gezellige wintersportplaats,voorzien van allerlei moderne materialen, leuke en beslist goede hotels en een gezellig uitgaansleven. Men skiet direct vanuit het hotel de pistes op.
Maar goed, we waren onderweg naar Sofia, de hoofdstad van Bulgarije, gelegen in een trechterdal. We verlaten het Rila Klooster en dalen weer langzaam de bergspleet uit, de temperatuur wordt weer warmer we rijden door dorpjes, langs en grote stad en zien in de verte al het Vitosha gebergte liggen. We naderen de grote stad Sofia, gelegen aan de voeten van het Vitosha gebergte, die ook gedurende de winter als wintersportgebied dient.
Voordat we Sofia inrijden, gaan we eens lekker eten in de Watermolen. Een restaurant met aan de buitenkant een draaiend waterrad. Forel staat op de dis, dat is genieten. Een werkelijk prachtig gezicht over Sofia. We besluiten een van de vele hotelletje te boeken in het Vitosha gebergte en morgen de stad Sofia te gaan bekijken. Een lekker glas wijn, gevolgd door een lekkere Kognak, hiermede besluiten wij de avond. Een frisse berggeur nodigt ons nog uit voor een korte wandeling in het donker voordat we naar onze kamer gaan.
Zie ook deel - 2 - van Sofia terug naar de Bulgaarse kust!

**