De Braziliaanse presidente Dilma Rousseff heeft haar tegenstanders er vrijdag van beschuldigd een ‘staatsgreep’ te willen plegen.
Rousseff deed die verklaring twee dagen nadat in het parlement een afzettingsprocedure tegen haar werd opgestart.
De presidente moest vrijdag een toespraak geven voor de regeringsambtenaren in de Braziliaanse verzorgingssector. Ze maakte evenwel van die gelegenheid gebruik om een politiek speech te geven, waarin ze frontaal in de tegenaanval ging.
‘We moeten de democratie verdedigen tegen een staatsgreep’, verklaarde Rousseff.
’De afzettingsprocedure heeft geen enkele grond.
Ik zal mijn mandaat verdedigen met alle middelen die onze democratische rechtsstaat voorziet’, zo klonk het.
De voorzitter van het parlement in Brazilië, Eduardo Cunha, had woensdag een afzettingsprocedure opgestart tegen Rousseff, die ervan beschuldigd wordt de begroting in 2014 en 2015 te hebben opgesmukt.
De populariteit van Rousseff bevindt zich sowieso al enige tijd op een dieptepunt. Brazilië kampt namelijk met grote politieke en economische problemen. Daarnaast wordt het land ook opgeschrikt door de zaak-Petrobras, een groot corruptieschandaal dat tot in de hoogste regionen van de politiek reikt. Zo zou er onder meer smeergeld gevloeid zijn naar de centrumlinkse partij van de presidente.
Bron : De Standaard
Commentaar :
Het is een publiek geheim dat de Braziliaanse politieke cultuur zo corrupt is als ze groot is.
Dat Dilma met haar zwaar beladen taalgebruik uithaalt naar Cunha is typerend voor haar stijl, als een gewond die in een hoekje gedreven wordt …
Het dient trouwens gezegd dat Cunha eveneens in talloze corruptie-zaken verwikkeld is en zich evenveel in het nauw gedreven voelt dezer dagen, zelfs al laat hij steeds opnieuw zijn staal gecontroleerd (schijnheilig) glimlachje zien tijdens intervieuws waarin hij steeds opnieuw blijft beweren van niks te weten en niks verkeerd te hebben gedaan.
Ik ben ergens wel benieuwd naar de visie, commentaren op dit onderwerp van mijn mede expats hier in Brazilië, iemand ?