Boza drank

Boza is een van de oudste bekende dranken van de Turken. Voor zover bekend is ze afkomstig uit Midden Azië en is ze ten tijde van de Osmaanse periode verspreid tot aan Jemen en de Balkan. De drank is een echte caloriebom en wordt dan ook alleen in de koude maanden gedronken. Onofficieel loopt het Bozaseizoen van 15 september tot 15 mei. Boza wordt tegenwoordig in een gesteriliseerde variant in flessen verkocht en is dan meerdere weken houdbaar. Verse Boza is echter, vanwege de gistvorming, slechts een dag of 6 te bewaren.

De Turkse boza bestaat meestal uitgierstgries, suiker en water. Afhankelijk wat er in een streek voorhanden is word de boza in andere landen ook gemaakt van mais, rogge, gerst, haver, tarwe, boekweit en zelfs rijst of brood kandienst doen als grondstof.

Zoals gezegd vind je boza tegenwoordig in Turkije overal in de supermarkten, maar van origine kwam de ‘Bozacı’ elke avond luidkeels “Booooozzzzzzaaaa” roepend langs de deuren. Maar ook in Turkije wordt het straatventen steeds minder. Kleine ondernemers worden verplicht een boekhouding bij te houden, bedrijfsadres te hebben enzovoort. Dat nekt de seizoenverkopers.
Boza is vrij dik, vergelijk het met Nederlandse yoghurt, maar ondanks dat wordt het uit een glas gedronken. De boza wordt gegarneerd met kaneel en gepofte kikkererwten, leblebi genoemd. Je drinkt die leblebi mee met de boza en kauwt de drank als het ware weg. Het is even wennen de eerste keer.

Misschien dat je tegenwoordig boza ook in Nederland kan kopen, ik zou het niet weten want woon al 15 jaar inTurkije, maar je kan het ook zelf maken. Het beste kan je het gistproces op gang brengen met een beetje ‘oude boza’, maar droge gist kan ook.

Men neme:
500 gram bulgur (neem wel Turkse en niet die snelkook)
100 gram witte rijst
500 gram suiker
een halve mok oude boza of 2 theelepeltjes droge gist.

Vervolgens:
Zet je de bulgur een avond van tevoren in het water zodat ze zich alvast kan volzuigen. De volgende dag kook je ze samen met de rijst tot ze helemaal pap is. Met de staafmixer of in de keukenmachine pureer je de massa tot een homogene massa. Giet de vloeistof door een zeef en zet ze op een lage warmtebron. Voeg de suiker toe en roer totdat deze opgelost is. Laat de boza afkoelen tot handwarmte en voeg dan de oude boza of de gist toe. Roer goed door en laat de boza in een temperatuıır van 20-15 °C, 2-3 dagen gisten. De boza is klaar wanneer er door de gisting belletjes zijn gevormd. Vanaf dan bewaar je ze in de koelkast. Boza kan door de koolzuur een beetje prikken in de keel en wij plagen de oude mensen ermee dat ze ongewild alcohol drinken… :wink:

Serveren met kaneel en leblebi, gepofte kikkererwten.

Bron recept: Vefa bozacı.

Maak jij het ook zelf?

Neehoor, ik woon in Istanbul en het is hier overal te koop. Nog geen euro voor een liter betaal ik. Dat is goedkoper dan de ingrediënten bij elkaar scharrelen. Ik ken trouwens niemand hier die het het zelf maakt.
Zelf eet ik het als tussendoortje met muësli, als drank vind ik het te dik. Voor onze Nederlandse smaak ik het een prima basis voor een toetje, evt met nootjes en gedroogd fruit.

1 like

Klinkt goed. Weet je of het ook in Nederland te koop is?

Geen flauw idee, ben er al meer dan 10 jaar weg :slight_smile:

Ik denk dat een beetje Turkse supermarkt het wel zal hebben. Het is tegenwoordig immers een ‘lang houdbaar product’.