Bosbranden Australië permanente bedreiging
**Australië krijgt de ene ramp na de andere te verwerken. De overstromingen en orkaan Yasi zijn nog niet achter de rug of nu steken bosbranden alweer de kop op. Sinds zaterdag worden de buitenwijken van Perth, West Australia, bedreigd door branden. Deze Bushfires vormen een permanente bedreiging bij het leven op een groot deel van het continent.
**
Wie herrinnert zich niet de verwoestende bosbranden die de staat Victoria in 2009 troffen? Op zaterdag 7 februari, precies twee jaar geleden, raasden vierhonderd verschillende branden door de staat.
**http://cdn.radionetherlands.nl/data/files/imagecache/favolist-3/images/image/article/2011/02/vic_bushfires_tineke_westwood_huis_oud.jpgHet oude huis van Tineke
Foto: Tineke Westwood
**Het vuur eiste 173 slachtoffers en 414 mensen raakten gewond. Meer dan 2.000 huizen gingen in vlammen op, terwijl 7.000 mensen vluchtten voor het natuurgeweld. De dag staat in het geheugen gegrift als Black Saturday en wordt ook als zodanig herdacht.
**Alles kwijt
**De Nederlandse Tineke Westwood was twee jaar geleden de wanhoop nabij. Toen het vuur in Traralgon South eindelijk was gedoofd, had ze niets meer over. Twintig huizen in de wijk zijn destijds tot de grond toe afgebrand, waaronder dat van haar. ‘Alles waren we kwijt. Meubels kun je opnieuw kopen, maar de muziek van mijn vader en de gedichten van mijn moeder niet. Alles was ik kwijt.’
Ze besloot om niet te verhuizen naar een veiliger oord, maar om op dezelfde plek opnieuw te beginnen. Inmiddels woont ze alweer elf maanden in haar nieuwe woning. ‘Het is een ongelooflijk goed gevoel om dat voor elkaar te krijgen.’
http://cdn.radionetherlands.nl/data/files/imagecache/favolist-3/images/image/article/2011/02/vic_bushfires_tineke_westwood_huis_nw2.jpgHet nieuwe huis van Tineke
Het lijkt in eerste instantie wat kaal rond het nieuwe huis. In de tuin is geen boom te bekennen. Er is zelfs geen struikje te zien. Dat is bewust zo gedaan om de kans op overslaand vuur te beperken. Een nadeel is dat de wind nu vrij spel heeft. ‘Afgelopen week hadden we een storm. We vonden de barbecue onder aan de heuvel.’ **Diepe wonden
**Ook Marcel Theunissen wordt nog dagelijks aan de branden herinnerd. De Nederlander woont op de top van een berg en kijkt nog altijd uit op de zwarte resten van wat eens een bos was. De verzengende hitte verbrandde zelfs de zaden in de grond, waardoor er nog altijd geen nieuwe struiken en bomen groeien. Zijn eigen huis ontsnapte aan de vlammen, omdat de wind op het laatste moment van richting veranderde.
Marcel woont nog altijd op dezelfde plek. De herinnering aan de brand is nooit ver weg. ‘Als er een harde wind waait, denk ik altijd aan vuur. Ik kijk dan ook altijd even om me heen voor ik het van me af kan schudden.’ Toch peinst hij er niet over om te verhuizen. ‘Het is nog altijd een prachtige plek om te wonen. We zijn ons alleen wel veel meer bewust van de risico’s.’
**
http://cdn.radionetherlands.nl/data/files/imagecache/favolist-3/images/image/article/2011/02/tineke_westwood.jpgTineke Westwood
Meer contact met buren
**Naast de aanpassingen in de tuin heeft Tineke een speciaal brandwerend dak laten installeren. Bovendien is samen met de buurt een veiligheidsplan opgezet. ‘Vroeger had ik veel minder contact met de buren. Dat is dan weer een positief gevolg van de brand.’
Tineke zal niet speciaal stilstaan bij de bosbranden. Ze gaat ook niet naar de officiële herdenkingen toe, want ze wil niet teveel aan de bosbranden worden herinnerd. ‘Het is net als bij een overleden familielid: je denkt er toch wel bijna elke dag aan.’
Velen delen haar gevoel en dat wordt versterkt als er nieuwe bushfires oplaaien, zoals in Perth.
Bron: RN Wereldomroep