Black Saturday - 2 jaar later
4-2-2011 6:00
http://weblogs.nos.nl/sydney/files/2011/02/victorian-bushfires-1-300x186.jpg
Dit jaar wordt Australië geteisterd door overstromingen en orkanen, maar twee jaar geleden beheersten bosbranden het nieuws. Zondag wordt Black Saturday herdacht, de dag waarop het vuur meer dan honderdvijftig slachtoffers eiste. De wonden zijn nog altijd niet geheeld.
Zelfs het doorbladeren van een modeblad kan Joan Davey van streek brengen. Twee jaar geleden verloor ze haar zoon, zijn vrouw en hun twee jonge kinderen door de bosbranden. Het gezin overleed in de badkamer, waar ze zich in de badkuip probeerden te beschermen tegen het vuur. “Als ik in de bladen plaatjes zie van vrolijke kinderen in mooie jurkjes schiet ik helemaal vol.”
Black Saturday
De bosbranden in Victoria worden gezien als de dodelijkste die het land hebben getroffen. Aanhoudende droogte, temperaturen van meer dan 40 graden en harde wind zorgen er voor dat de branden amper te bestrijden waren.
Op zaterdag 7 februari raasden vierhonderd verschillende branden door de staat. Meer dan 2000 huizen gingen in vlammen op en 7000 mensen vluchtten voor het natuurgeweld. Er stierven 173 mensen, 414 mensen raakten gewond. De dag staat in het geheugen gegrift als Black Saturday.
Overnieuw beginnen
De Nederlandse Tineke Westwood woont Traralgon South. Twee jaar geleden legde het vuur er twintig huizen in de as, waaronder dat van haar. Ze raakte ze alles kwijt. “Meubels kun je opnieuw kopen, maar de muziek van mijn vader, de gedichten van mijn moeder… Alles was ik kwijt.”
Het gezin besloot om niet naar een veiliger oord te verhuizen, maar om op dezelfde plek overnieuw te beginnen. Elf maanden geleden trokken ze in hun nieuwe huis. Dat is speciaal aangepast om het zo goed mogelijk te beschermen tegen een nieuwe brand. De tuin heeft geen bomen meer en ze hebben een speciaal brandwerend dak laten installeren. Samen met de buurt is een veiligheidsplan opgezet. “Vroeger had ik veel minder contact met de buren. Dat is dan weer een positief gevolg van de brand.”
Haar buurt heeft zich razendsnel hersteld van de bosbranden. Weinig doet nog aan die periode denken. De huizen staan er netjes bij en de tuinen zijn keurig aangelegd, al is het dichte bos overal verdwenen.
Niet naar herdenkingen
Zondag zal Tineke niet speciaal stilstaan bij de bosbranden. Ze gaat ook niet naar de officiële herdenkingen toe, want ze wil niet teveel aan de bosbranden worden herinnerd. “Het is net als bij een overleden familielid: je denkt er toch wel bijna elke dag aan.”
Ook Joan Davey kiest voor een rustige dag met familie en vrienden. “We gaan proberen om mooie herinneringen op te halen. Mijn zoon had vast gewild dat ik normaal zou functioneren. Dat probeer ik, hoe moeilijk dat ook is.”
Bron: NOS Weblog