Heb een vraag! Wie weet kan iemand mij hiermee helpen. Mijn reisgenoot en ik zijn van plannen over enkele weken midden amerika en voor enige maanden wat carribean midden en zuid amerika te bereizen. Voor ons is het gunstig om op Aruba te vliegen (prijstechnisch). Echter we willen binnen een week of paar weken ook weer richting vaste land en dan zo lowbudget mogelijk. Liefst richting Columbia, gezien de verhalen over Venezuela minder gunstig zijn…
Ik weet dat vluchten zijn naar columbia. Zijn er ook (nog) bootopties?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen!
Alvast zeer veel dank dan!!!
nee, niet anders dan dat je een cruise zou boeken, maar dat is bepaald niet low budget. je zult dus moeten vliegen. er zijn div. niet al te dure opties, expedia o.i.d. zal je zeker kunnen helpen. succes!
Vanaf Aruba weet ik geen goedkope opties om naar Colombia te komen. Ik weet wel dat Colombia een fantastisch land is. Wij zijn heel Zuid Amerika doorgereisd, incl Panama, excl Venezuela. Vanuit Cartagena kun je per zeilboot naar Panama langs een aantal eilanden of vice versa. Dit hebben we zelf helaas niet gedaan. Ik heb hier goede en minder goede verhalen over gehoord. Dat minder goede verhaal was dat er te weinig wind stond en er langer over gedaan werd om van Colon(Panama) naar Cartagena te komen en er te weinig eten aan boord was. Dus een goede voorbereiding is vereist! Voor meer info over zuid amerika en hoe wij gereisd zijn kun je vinden op www.landterfanters.nl .
Dank voor je info!
Ja columbia lijkt me ook fantastisch. Heb al veel van zuid amerika gezien, maar Columbia Equador panama costa rica en Nicaragua nog niet…staan dan voor deze trip ook op de planning…
Als je nog tips mocht hebben over deze route. Ik meende dat de overgang van Columbia naar Panama niet zo veilig - praktisch is…hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik heb jaren op Aruba gewoond en in het verleden waren er bootverbindingen, echter tegenwoordig niet meer!
Goedkoop vliegen (ongeveer 150 euro retour inclusief tax) vanaf Aruba kan wel naar Punto Fijo (Las Piedras) in Venezuela. Dit is een schiereiland wat op zo’;n 31 km van de Arubaanse kust ligt. Vanuit hier ga je met de taxi naar het busstation en daar neem je de bus naar Coro (mooie historische stad, maar weinig te beleven). Hier is een ontzettend ruim/groot busstation waar je bussen alle richtingen in kan nemen. Afhankelijk waar je de grens met Columbia over wil kan je je route plannen. Let wel op: niet alle overgangen tussen Venezuela en Columbia zijn veilig!!!
Maar als je in tijdsnood zit en alle kosten van vliegen/bussen bij elkaar op geteld, ben je mss goedkoper uit om vanuit NL rechtstreeks naar Columbia te vliegen. Of je moet inderdaad door Venezula willen reizen, het is notabene een geweldig land. Vermijd wel de kust plaatsten (mensen zijn veel stugger, het is duurder en minder aantrekkelijk) en vermijd Caracas!!!
Merida (in de bergen van Venezuela) is een perfecte aansluiting om vanuit Coro te bereizen en vanuit hier zit je zo in Columbia.
Ik ben zelf meerdere keren in de afgelopen 20 jaar naar Punto Fijo gevlogen en en vanuit daar naar Coro en de laatste keer was in 2006. Het vliegveld in Punto Fijo is erg klein en er landen maar een aantal kleinere vliegtuigen per dag. Ik meen dan ook dat hier (op het vliegveld) geen bussen rijden, maar dat je met een taxi naar een busstation moet. Dit kost enkele dollars (meen 8 ofzo). Je kan ook vanaf het vliegveld met een taxi naar Coro (wat op 2a 3 uur rijden van Punto Fijo ligt door een prachtige witte woestijn achtige omgeving), maar dit kost natuurlijk wel wat meer (meen 30 of 40 dolllar). Beide steden heb ik nooit als ‘onveilig’ ervaren. Het zijn vrij kleine plaatsen en de mensen zijn behulpzaam. Weet wel, Engels zal er niemand spreken omdat het onbekende plekken zijn voor de toerist.
Merida is zeker veilig, het is de grootste studentenstad van Venezuela en erg toeristisch. Wel heel leuk! Je kan er prachtig wandelen, parapente, berg beklimmen (5200 meter) en er is een lange kabelbaan.
Veilig is op dit moment in Venezuela een erg relatief begrip. Zelfs de middelbare school heeft vorig jaar haar jaarlijks reis naar Merida afgelast omdat het te onveilig zou zijn voor de leerlingen. Ik zou Venezuela vooralsnog maar even overslaan, je wilt toch ook geen onnodige risico’s lopen. Er gaan vanuit Aruba heel veel vluchten naar Bogota, doorgaans met Avianca. Een prima verbinding en ook een prima luchtvaartmij.
Goede reis
Wij zijn van Bogota naar Panama gevlogen, maar als we van te voren hadden geweten, hadden we dit met de boot zoals aangegeven willen doen. De gensovergang Colombia-Panama is inderdaad een verhoogd risico. Maar ja, ook dit kan enorm mee vallen, dit zou je ter plaatse moeten horen hoe andere mensen dit hebben ervaard.