Hoi,
ik zit er over na te denken om de boot te nemen door de amazone naar Manaus. De lonely planet heeft het hier over hammock plaatsen, extra diarree pillen, etc…
Heeft iemand deze toch met zo´n boot (5 dagen) al eens gemaakt of kan er iets over vertellen?
Het lijkt me een super ervaring maar wil er wel gezond én met al mijn spullen (qua diefstal) vanaf komen…
Groeten!
Dag Krotsjef,
De boot Belem - Manaus (en omgekeerd) is een lijnboot dwz de boot doet enkel de verbinding en zal (eventjes) stoppen in Santarem. De boot vervoert in het ruim goederen en op het tussendek ook passagiers. Er zijn ook enkele cabins ter beschikking. Op het tussendek worden de hangmatten opgehangen. Neem vooral geen cabin. Het is duurder en de airco is meestal zo luid dat horen en zien vergaat. Van slapen komt dan niets in huis. In de hangmat is het 's nachts fris. Neem dus een slaapzak mee. Er is weinig of geen gevaar voor diefstal en ook wat drinkbaar water betreft, is er heel wat verbeterd. Er is trouwens ook een bar, meestal op het bovenste dek. Dus, maak je hierover geen zorgen. Denk nu echter niet dat je iets van het Amazonewoud zal te zien krijgen, laat staan een wild of vogel. Niets daarvan. Het is mijns insziens puur tijdsverlies. De rivier is daar een oceaan van zoet water. Enkel indien je de tocht zowiezo wil gedaan hebben (om het later te kunnen verder vertellen) en/of je wat contact wil met de steeds vriendelijke Brazilianen aan boord, raad ik je deze tocht aan. Wil je iets zien van het regenwoud, doe dan een (begeleide) tocht in de omgeving van Belem. Maak bijvoorbeeld een tocht naar het eiland Marajo. Je moet ongeveer een kleine week (het is stroomopwaarts!!) rekenen voor de boottocht. Sta je er toch op om dat eens meegemaakt te hebben; doe de tocht dan tot Santarem en maak daar eens een tocht in het woud. Je vindt overal touroperators die zulke tochten maken. Bespreek echter goed vooraf wat is inbegrepen en wat niet.
Voor meer info; kijk op www.bloggen.be/erico
Stel je vragen op dit forum zodat anderen ook iets kunnen leren en/of hun menig kunnen uiten.
Bedankt voor je reactie Eric…
Voor het woud was ik ook niet van plan om deze tocht te maken. Puur om geld te besparen om in Venezuela te komen… Maar 6 nachten vond ik toch wat teveel en heb vanmiddag een vliegticket naar Manaus gekocht… Vanaf Fortaleza R537,-. Daarmee ben ik zelfs niet veel duurder uit dan wanneer ik met de boot zou gaan…
Groeten