Ik heb de boot genomen van Penang naar Langkawi, en ik ben niet zeeziek geworden.
Ruwe zee? Misschien een beetje. Er zijn echter eenvoudige trucjes om zeeziekte grotendeels te voorkomen. Zorg ervoor dat je je midden op de boot bevindt, de kanten schommelen meer. Ga niet binnen in een muf hok zitten, maar zorg dat je in de frisse lucht zit. Staar naar de horizon, en ga geen boekje zitten lezen. Zorg dat je niet oververmoeid aan boort gaat, nuttig een lichte maaltijd vlak voor vertrek en zorg dat je voldoende drinkt. Soms helpt het mij ook om pepermunt/tijgerbalsem te ruiken.
… En er zijn uiteraard volop pilletjes tegen zeeziekte.
De bootreis is maar 2 uur, dus zelfs als het mis gaat dan zal het nooit lang duren.
P.S. mocht het toch misgaan, hou rekening met de stand van de wind, je wilt jezelf en je medereizigers niet onder kotsen
die ruwe zee is meestal een seizoenskwestie-van hoe de winden staan. Dus dat kan ook nogal tijdelijk zijn.
Heb zelf met net zo’n boot Penang-Belawan(Indo-Sumatera) gedaan-duurt veel langer en dan ga je echt de zeestraat over en kan me niks van seasickness etc herinneren. Overigens maken de locals er meest en leuke gewoonte van om in elke bus wagenziek te worden.
2 jaar geleden in mei heb ik de ferry van Penang naar Langkawi genomen. Ik heb een beroerde boot trip gehad. Heb 3 x moeten overgeven. Het regende en de zee was erg ruw. Ik ben niet eerder zeeziek geweest. Het overkwam me ineens. Toen ik van de boot af was voelde ik me weer kiplekker. Mijn vriend die had overigens tijdens de ferry trip nergens last van, hij zat gewoon tv te kijken. Er zat nog een vrouw op de boot die erg ziek was, ze was gekleed in een burka en heeft ook moeten overgeven. Dat was nog al een lastige situatie voor haar met haar burka een en plastickzak.
Afgezien van eventuele problemen met zeeziekte kan ik je uit ervaring melden dat de veiligheid aan boord alles te wensen over laat . De nooduitgangen zijn onbereikbaar vanwege de grote hoeveelheid bagage die er voor gestouwd wordt.
De kans op zwaar weer in oktober is trouwens redelijk groot, het is een van de natste maanden die we hebben.
Ik woon in Penang en ga regelmatig naar Langkawi maar neem dan het vliegtuig, zowel Airasia, Firefly en MAS vliegen rechtstreeks en beconcurreren elkaar hevig met prijzen. Soms is het zelfs goedkoper dan de ferry.