Ik zit met een vraag over boedhabeeldjes.
Gisteren had ik in 2 boeken gelezen da het verboden is deze mee over de grens te nemen omdat dat heilig is verklaard en niet mag.
Kan iemand dit bevestigen,want wou er wel een paar meenemen als souvernir:dag:
Nu ik heb er thuis 5 staan,koop ze gewoonlijk aan een tempel(Wat Suthep:prijs 1500bath)kreeg daar een papiertje bij om de aankoop te wettigen.
Andere Boedha beeldjes (hout)kan je gewoon kopen in de sieraadwinkels.
Wat wel is verboden om mee te nemen zijn de "antieke Boedha beeldjes"daar kan je wel eventueel problemen krijgen als je terug komt.
oppassen met “antieke” beeldjes ; ik ben verzamelaar van Aziatische kunst en soms sta ik echt versteld hoe goed die dingen nagemaakt zijn .
zoals Georges al aanhaalde , bij sommige tempels krijg je een document waarin verklaard wordt dat je een gift gedaan hebt aan de tempel en daarvoor in return een Boeddha ontvangen hebt . Soms moet je wel een verklaring ondertekenen dat je dit meeneemt uit religieuze overtuiging .
Trouwens een Thai zal nooit zeggen dat hij een Boeddha beeld “gekocht” heeft ; kopen doe je gewoon niet , je verkrijgt dit bij een บูชา (boechaa=offering) .
heel die heisa rond wel of niet importeren is ontstaan toen in de jaren 70 iedereen wou laten zien dat ze ook al in Thailand geweest waren , en wat deden die pipo’s , kochten een groot Boeddha beeld en bij thuiskomst boorden ze een gat in het hoofd!!! trokken er elektriek draad door en hadden ze een prachtige lampadaire .
Nu was het nog vergeten te zeggen,in al mijn aangekochte Boedhabeeldjes(brons)onderin staat er een stempel van de plaatselijke tempels(had dit indertijd gekocht 1981 in Wat Doi Suthep)
Weet er iemand waarom er een stempel instaat?
helemaal met eens …maar heb deze morgen nog eens gezien op Tv (oud archief) hoe het vee in onze slachthuizen behandeld wordt…dan krijg ik het ook niet over mijn hart of beter gezegd in mijn maag .
trouwens de kans is groot als je een ivoren beeldje koopt dat het gemalen beenderen zijn ; kwalitatief ietsje beter dan polyester lol2 .
Nu ik heb ff gekeken onderaan,het is een goudkleurige stempel in ruitvorm met op de achtergrond Wat Doi Suthep.
AAn de zijkant van het(zware beeldje)staat er een thaise tekst gegrift!
die stempel is dus duidelijk “afkomstig van Doi Suthep”
die tekst op de zijkant kan de naam van de maker zijn of een Mantra(gebedstekst) .
allez Georges…schrijf het eens over …goede oefening voor je Thaise taal , zie dan wel of ik het voor jou kan vertalen…ook een goede oefening voor mij :idea:
:chin:Een Boedhabeeldje schaf je niet voor je zelf aan hoor je kado te krijgen van een ander en bij het in pakken plaats het niet tussen je sokken en behandel het het dan met wat respect geef het thuis een plekje waar je trots op kunt zijn.