Wij vertrekken op 29 dec. naar Costa Rica waar wij 3,5 de tijd hebben. Op 21 januari gaan wij weer terug en we willen onze reis afsluiten met zo’n 4 tot 5 dagen Bocas.
Heeft iemand tips voor ons qua verblijf? We zijn juist niet op zoek naar een party eiland en zoeken juist de rust en mooie stranden en eventueel mooie duiklocaties. Welk eiland kunnen wij hier het beste voor aandoen?
En iemand ervaring met de reis ernaar toe? Ik heb al gelezen dat dit kan met openbaar vervoer. Maar volgens mij ben je dan zo’n 10 uur onderweg. Dus wij kiezen er denk ik voor om te vliegen en zo tijd te besparen. Is er naast natureair ook nog een andere maatschappij waar ik kan kijken of vliegen zij als enige?
Ten Oosten van het hoofdeiland Isla Colón ligt het meer rustieke en rustigere Isla Bastimentos, dat vooral bij natuurliefhebbers in trek is. Op Bastimentos vind je o.m. het Parque Nacional Marino Isla Bastimentos waarvan ook de fraaie eilandjes Cayos Zapatilla deel uitmaken.
Maar … hét centrale aanspreekpunt van de archipel, Ciudad de Bocas ligt op het hoofdeiland Isla Colón. Het toerisme is er de afgelopen jaren wel fors toegenomen, maar ’t is daar dat je het makkelijkst terecht kunt voor boten- en fietsenverhuur, regelen van excursies en activiteiten allerhande(ook naar/op andere eilanden), logies en restaurantjes, …
Het strand van Ciudad de Bocas zelf is niet zo mooi, maar wel geanimeerd. Verderop liggen mooiere stranden. Bijvoorbeeld : Bocas del Drago in een beschutte baai met een schitterend wit zandstrand.
Vervoer naar …
Zie o.m. mijn reacties op het Costa Rica forum : langs de weg (post #11), of vanuit San José met een lijnvlucht (post #13). Tot dusver wordt op de website van Nature Air nog geen melding gemaakt van de aangekondigde afschaffing van de ‘international departure fee’.
Voor zover ik weet vliegt vanuit San José (reguliere vluchten) enkel Nature Air op Bocas del Toro.
Inderdaad is Bocas town op Isla Colón de “grote” stad. Auto´s, fietsen en drukte. Maar kan wel erg gezellig zijn.
Ikzelf geef absoluut de voorkeur aan Isla Bastimentos. “where the jungle meets the ocean, with no cars in between” Ik zelf woon al 6 jaar op Bastimentos in het enige dorpje wat er op het eiland is Old Bank. (er is nog een heel klein dorpje aan de andere kant van het eiland Salt Creek, maar dat ligt erg afgelegen)
Alle “tours” kun je eenvouding ook op Bastimentos regelen, daar hoef je echt niet voor in Bocas te zijn. Sterker nog de kans dat je vanuit Bastimentos met een veel kleiner groepje je tour maakt is erg groot.
Hou wel rekening met het volgende:
Als je vanuit CR met de bus naar Panama komt (de makkelijkste grensovergang is Sixaola. Heel eenvoudig te bereiken vanuit Puerto Viejo of Cauhita) dan moet je bij exit vanuit CR een belasting betalen. Kan met credit kaart in een machine. Verder moet je de brug overlopen, aan de andere kanr van de brug (dus in Panamá) links de trap af naar de immigratie. Je krijgt standaard een visum voor 180 dagen. MAAR!!! Je MOET kunnen aantonen dat je Panamá weer verlaat. Vroeger accepteerden ze buskaartjes, maar dat lukt de laatste tijd veel minder… DUS zorg voor een (fake) vliegticket vanuit Panamá stad, naar europa… Anders heb je de kans niet toegelaten te worden…
Verder als je op een budget reist, laat je niet gek maken door aanbiedingen van Taxi´s aan de grens, die je naar Almirante (daar waar de boot naar Colón vertrekt willen brengen. Kosten zijn 20 $. Als je terug ,komt van de immigratie en je gaat aan de andere kant de trap naar beneden, komen daar elke 20 miniten grote gele oude amerikaanse schoolbussen voorbij. Neem de bus naar Changuinola (ik geloof 0,95$) Vanuit Changuinola neem je de bus naar Almirante (1,45 $ geloof ik)… Boot naar Colón kost 6 $ en het bootje naar Bastimentos 3 $
Round trip zou ik zo niet echt weten. Er gaan regelmatig (particuliere) boten vanuit Bocas naar Columbia, die langs de San Blas varen. Daar kun je altijd wel een plekje op vinden. Terug weet ik niet. Er zijn geen georganiseerde trips vanuit Bocas nar San Blas met een boot. Wel zijn er bus tours die dit aanbieden…