Blauwe ballonnen

(origineel bericht op be-more.nl)

Blauwe ballonnen

Lieve allemaal,

Bij adoptie komt een hele papierwinkel kijken. Een van die papiertjes moet van een District Surgeon zijn. Een aangestelde arts die moet verklaren dat het kind gezond is. Aangezien onze kleine Q. thuis is geboren, en binnen 16 uur ongewassen en ongevoed bij ons werd gebracht, mochten Ros en ik samen op pad om dit formuliertje te bemachtigen. Dus samen met Q. op weg naar Prince Mshiyeni. Een zwart ziekenhuis midden in de rural area.

Vanzelfsprekend waren we een bezienswaardigheid. Twee blanke dames met een zwarte baby. Verpleegkundigen wisten niet hoe snel ze ons moesten helpen, dit was bijzonder! En ook onze arts was bijzonder vriendelijk. Ze had er duidelijk plezier in; na alle verschrikkelijke rape cases van die dag eindelijk eens een ‘leuke’ patient. Q. werd gewogen, gemeten en eens goed bekeken. En natuurlijk werd hij gezond verklaard! Een dik pak papier werd gestempeld en vrolijk konden we weer naar buiten.

Waar het inmiddels 4 uur was geworden. Het tijdstip dat alle moeders die die dag waren bevallen naar huis werden gestuurd. Een hele rij kwam naar buiten. Hele jonge meiden, sommige moederziel alleen.Sommigen konden maar nauwelijks op hun benen staan. Allemaal met een piepklein wezentje in hun armen. Gerold in een dikke deken. Strompelend naar de taxi standplaats. Ruim 500 meter verder. Om daar in een overvolle taxi te stappen. Met hun pasgeboren kleintje.

Voor hen geen trotse papa die zijn vrouw en hun pasgeboren kleintje met alle ceremonie uit het ziekenhuis komt ophalen. Geen beschuiten met muisjes, geen felicitatiekaarten. Geen ballonnen. Geen feestelijke kraamtijd. Gewoon weer een kind dat is geboren.

Met tranen in mijn ogen kijk ik naar onze kleine Q. Zijn moeder had daar tussen kunnen lopen…Ze heeft het dappere besluit genomen hem af te staan voor adoptie. Ze wil een goede toekomst voor hem. Zijn moeder kan ik helaas geen leuke kraamtijd bezorgen. Hem wel. Ik veeg m’n tranen weg. Er is werk aan de winkel. Ik ga ballonnen voor hem opblazen…

Knuffel,
Peter & Yvon

(origineel bericht op be-more.nl)