Birkenau

Korte, heftige impressie Birkenau.

indrukwekkend!

Tsja,de tweede wereldoorlog,één brok ellende!Dit mag nooit meer gebeuren!!Bij ons in het dorp staan er 2 Canadezen bronzen beelden op een sokkel.(het noorden van Antwerpen was toen bevrijd door de Canadezen.

Ik was verleden jaar in Auschwitz I en ben nog steeds onder de indruk van wat ik daar gezien heb.

Een van de meest bizarre dingen waren de gemetselde kokers waar een gestrafte van onderaf in moest kruipen om daar dan te blijven staan tot de dood intrad.

Verder zag ik in een van de vitrines een koffertje met mijn achternaam en woonplaats er op …

Ik vind het allemaal ook heel heftig. Was ook helemaal stil toen ik Auschwitz en Birkenau bezocht. Lijkt me ook heel onwerkelijk als je je eigen naam en plaats op een koffertje tegenkomt…

Groetjes, Anne

Hallo Anne,

Van mijn ouders weet ik dat iemand uit de familie is omgekomen in een concentratiekamp, maar ik weet niet of het koffertje dat ik zag van die persoon is.

Ik kan dat niet meer navragen, het maakt eigenlijk ook niet uit. Ik ben wel vreselijk geschrokken toen ik het koffertje daar zag, ik had het niet verwacht.

Meer wil ik er niet over kwijt op dit reisforum en een bezoek aan een voormalig concentratiekamp is natuurlijk voor iedereen een heel aangrijpende gebeurtenis. Van dichterbij kan je het haast niet ervaren …

Auschwitz, Birkenau en de zoutmijnen in Polen blijven voor mij de hoogtepunten van al de rondreizen, die ik heb gemaakt.